Marathon Barefoot

papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Ik heb dit jaar de marathon van Rdam gelopen (4:45). Ik loop een jaar of 25 en sinds een jaar of 5 barefoot (op vibrams, die vijfvinger schoenen). Voor de training voor de marathon besloot ik om die maar op Nike Freerun te lopen, een minimalistische schoen omdat het opbouwen te zwaar was. Mijn ervaring met barefoot is dat je het heel langzaam moet opbouwen.

Ik heb bijvoorbeeld wel een halve marathon barefoot gelopen en loop ongeveer drie keer per wel en zeker dan tussen de 8 tot 15 km.

Wil graag nu een marathon barefoot lopen, de tijd maakt me niet (als is het 5 uur). Max 14 km trainen lijkt me voor dan ook ideaal omdat ik dit eigenlijk al wekelijks doe.

Heeft iemand ervaring met dit 14km programma en tips mbt barefoot&marathon?
Tom
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Barefoot

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tom,

Jammer dat er nog geen barefoot runners hebben gereageerd, ik heb zelf sinds een paar weken Luna's. Ik merk dat mijn gewrichten, spieren, pezen etc, geen moeite hebben. Wel merk ik dat ik gevoeliger ben voor blaarvorming. Je loopt immers zonder sokken, dat beperkt mij op dit moment nog. Ik loop er nu 1 maal per week op met de bedoeling dit langzaam uit te breiden.

Ik ben wel benieuwd waarom je de Nikes hebt gekocht voor de marathon? Of liep je sowieso niet al je trianingen op Vibram / minimalistisch? Wat maakt de Nike beter dan Vibram?

Ik heb een collega trainer die loopt op Vibram gevraagd naar zijn ervaringen, maar ik weet niet of hij er marathons op gelopen hebt. Als ik antwoord heb zal ik het laten weten.

Met blijde groet,

Rob
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Hoi Rob,
er zijn eigenlijk twee redenen waarom ik toen ben overgestapt naar de nikes voor de marathon:

1. Ik had een kleine blessure vanwege barefoot. Ik moest het even wat rustiger aan doen. Dit was net voor de start van de training voor de marathon.

2. Mijn ervaring is dat wanneer je bijv 10 km barefoot kunt lopen en je gaat naar 13-15 km toe dat dit best wel weer een stap is. Op conventionele schoenen vond ik dat dit veel makkelijker ging. Na een drie jaar ging ik dus even terug naar Brookes (schoen met demping), ik kreeg direct rugpijn hiervan door een verkeerde loophouding (met vibram is je techniek eigenlijk altijd goed, je kunt immers niet anders). Toen ben ik maar geswitched naar een makkelijke minimalistische schoen (Nike freerun 5.0). Deze nikes hebben nog een hieldrop van 8 mm. Dat loopt comfortabel als je er even doorheen zit.

Al met al denk ik dus dat deze techniek van training van max 14 km voor mij ideaal is. Opbouwen naar langere afstanden op vibrams kost tijd. Dus ik hoop dat ik met deze techniek genoeg heb om de marathon op vibrams te lopen. Gewoon, omdat me dat leuk lijkt.

Hoor graag als je wat gehoord heb van je collega trainer!

met joviale groet
Tom
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Hoi Tom,

Sorry, heb geen tips voor je maar vind het wel interessant om te volgen omdat ik ook barefoot wil gaan lopen.
Ik heb sinds 2 maand ook de Lunasandels maar ben nog niet begonnen omdat ik training ben voor de marathon van Berlijn en geen risico's wil lopen.
Na Berlijn wil ik dit gaan oppakken.

Hey Rob!
Goed te horen dat het met je spieren, gewrichten etc. goed gaat!'
Ben wel benieuwd waar je dan blaarvorming krijgt.
5 okt hebben we in Westerbork een clinic barefoot lopen, kan hier eventueel naar informeren?

Met sportieve groet,
Laura
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Barefoot

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Laura,

Al ervaringen zijn welkom. Ik ben wel benieuwd :)

De blaarvorming zit op de bal van de voet. Eigenlijk op de plek waar je landt. Waarschijnlijk gaat dit over als ik nog wat beter de techniek onder controle krijg. Ik loop op dit moment dus de vogels kijken trainingen met de Luna’s.

Met blijde groet,

Rob
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Ik ga voor je informeren Rob!
Maar als jij je vogels kijken trainingen er op loopt dan maak je er al best wat kilometers mee. Mooi om te horen.
Maarre, als je toevallig 5 oktober in de buurt van Westerbork bent, ben je natuurlijk van harte welkom :)

Sportieve groet,
Laura
marcoleijtens49173500
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2016, 15:37

Re: Marathon Barefoot

Bericht door marcoleijtens49173500 »

Hier een antwoord van een 'minimal' runner, volledig barefoot doe ik soms, maar vooral op het strand.
Ik herken dat de sprong van 10 naar bv 15 veel groter is op blote voeten, of zeer minimale schoenen zoals de merrel vapor (waar ik vaak op liep). Op zich is een nike free prima lijkt me, al heb ik zelf betere ervaringen met de Altra one en one 2.5. Deze zijn 'zero drop' en hebben veel ruimte voor de voorvoet. In eens kon ik veel verder lopen met dezelfde loopstijl en kortere herstellingstijd. Ik loop bv ook wel eens trails of een 10km voluit op luna's en dat is heerlijk maar dan voel ik mijn kuiten wel meer de dag erna.
De loopjes op marathon hartslag wissel ik af: soms vapor gloves, soms blote voeten, meestal de altra's.
Mijn plan is daar ook de marathon op te gaan lopen.
Succes!

Marco
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Hoi Marco,

Leuk om te lezen, dank je wel voor je reactie!
Succes met je marathon. Welke ga je lopen?

Groet,
Laura
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Barefoot

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Laura,

Dank voor de uitnodiging. Lijkt me een leuke workshop! Ik heb even gekeken of ik zou kunnen, maar ik ga deze avond naar het theater met mijn vrouw, dus het zal helaas niet gaan.

met blijde groet,

Rob
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Allen,
Bedankt voor alle leuke reacties. Ik heb het boek van Stan van der Poel en Koen de Jong (ik, hardloper) gelezen en ga beginnen met het schema en technieken die in dit boek staan. Een garmin 235 aangeschaft dus ben er helemaal klaar voor :D

Als jullie het leuk vinden hou ik jullie op de hoogte van mijn persoonlijke ervaringen met barefoot en dit schema lopen als de voorbereiding voor de marathon.

Groet
Tom
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Hoi Tom,

Ja, dat vind ik leuk. Ik lees graag je ervaringen!

Morgenavond hebben we bij onze loopgroep een clinic natuurlijk hardlopen.
En mijn marathon is nu achter de rug, nog even rustig aan en dan ga ik ook beginnen.
Veel succes in elk geval!

Met sportieve groet,
Laura
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Zal het in deze post een beetje bijhouden. Afgelopen zaterdag met Hans Verbeek een stuk barefoot gelopen. Hij geeft clinics en heeft mij zodoende wat tips gegeven. Een aanrader voor de mensen in de omstreken van Delft. Hij was overigens net bij Koen de Jong geweest, uitleg gehad over koudwater. Klonkt goed, zodoende nu elke dag onder de koude douche!

Verder barefoot-wandel schoenen gekocht om elke wandeling alvast te zien als een kleine training.

Koen de Jong had ook nog geen ervaring met bare-foot hardlopen / het 14 km programma. Mss dat Hans Verbeek hem enthousiast heeft kunnen maken ;)

Twijfel nu een beetje tussen de Marathon van Rdam of de Zandmarathon. De zandmarathon is naar zeggen zwaarder maar mss wat prettiger voor barefoot (met al dat zand).
tim.soekkha23739400
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2016, 10:02

Re: Marathon Barefoot

Bericht door tim.soekkha23739400 »

Ik heb 1 oktober jl. de kustmarathon Zeeland barefoot gelopen. Begon in juni met trainen. Nooit meer dan 16km getraind(sporadisch) eerder 10 a 12 en 1 keer 22 km omdat ik er zin in had en het mooi weer was. De kustmarathon is goed te doen ondank het soms 'unforgiving' wegmateriaal. Ik kwam pas afgelopen week Sportrusten tegen maar geloof dat mijn training in principe overeenkomt.
Eerder liep ik ook een aantal keer de strandmarathon Den Haag (v/h de zwarte marathon) dan loop je idd het grootste deel over zand met altijd een stuk waar het tij opkomt en je bijna geen grip meer hebt. Ook te doen maar wel hard werken. Zelf train ik blootsvoets in Rotterdam. Hoop dat jullie ier wat aan hebben.
groet
Tim
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Wauw, mooi om te lezen Tim!

En Tom, leuk dat je ons op de hoogte wil houden! Ik zal regelmatig hier even checken of je wat geplaatst hebt.
En welke zandmarathon is dat dan? Als dat de marathon des Sables is lijkt me die idd een stuk pittiger ja :shock: ;)

Ik ben inmiddels hersteld van mijn marathon en ben met mijn eerste opbouwweek barefoottrainingen begonnen.
Die wil ik afwisselend blootvoets en met Luna Sandals gaan lopen.
Heb 2 trainingen van 5x1 min 'hard'lopen, 5x2 min wandelpauze gedaan, blootvoets. Deze ga ik van de week nog 2x doen en dan volgende week naar 8x1 min.
Nog maar net begonnen dus maar tot nu toe voelt het erg lekker. (Nog) geen reacties van protesterende spieren, pezen of gewrichten!

Mensen kijken me trouwens wel raar aan als ik op blote voeten mijn rondje ren :lol:

Sportieve groet,
Laura
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Leuk Tim! Mijn collega's doen de marathon van Rdam en ga mij vandaag inschrijven.

Zondag stiekem een halve marathon gelopen. Bar slechte tijd maar wilde kijken hoe mijn pezen en enkelbanden reageerden. Ging goed! Eigenlijk geen problemen gehad. Tijdens de halve marathon wel enkelband gevoeld (het is alleen aan mijn linkervoet). Daarna nog 3 uur in het bos gewandeld en geen spierpijn of blessures.
De tijd was 2:35 8-)

Laura, hoe gaat het nu? Lukt het nog?
Idd veel bekijks en dezelde grapjes ("schoenen vergeten?!"). Zelf loop ik op vibrams.
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Hey Tom,

Wat stoer dat je al een halve gelopen hebt!
Hopen dat je enkelband weer goed en snel hersteld!
Loop je trouwens alleen nog op vibrams? Of wissel je nog af met 'gewone' schoenen.

Ik ben nu met mijn trainingen halverwege week 4. Wissel nog steeds af met blootvoets en Luna Sandals.
Deze week loop ik 5x2 min met 5x1 min pauze.
Heb nu wel wat reactie aan mijn linkerachillespees en een kleine blessure opgelopen tijdens de survivaltraining dinsdag.
Pak volgende week nog een keer het schema van week 4.

Dus ik heb nu even helemaal rust, hoop dat de 'survival'blessure snel hersteld want voor aankomende zaterdag heb ik me ingeschreven voor de Lemelerbergloop... En die wil ik wel heel graag lopen!

En idd, die grapjes krijg ik ook om de oren :)
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Hoi Arual
Ik wissel niet af en loop alles dus op vibrams. Het 14 km schema is voor mij afgelopen vrijdag begonnen. Op zich is dit geen probleem, in principe loop ik al standaard deze afstanden.

Ik merk wel dat mijn voeten, ook na vijf jaar op vibrams, nog steeds sterker worden. Kleine blessures mbt pezen heb niet meer. Mijn enkelband gaat nu ook heel goed. Ik koel met ijs na het hardlopen en dan voel ik niets. Bij het opstarten voel ik mijn enkelband ongeveer 15 minuten maar daarna is het (licht pijnlijke) gevoel weg.

So far so good dus. Maar 42 km op vibrams/barefoot is voor mij nog steeds een hele uitdaging.

Jij ook veel succes!
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

arual schreef:Hey Tom,

Dus ik heb nu even helemaal rust, hoop dat de 'survival'blessure snel hersteld want voor aankomende zaterdag heb ik me ingeschreven voor de Lemelerbergloop... En die wil ik wel heel graag lopen!
Hoe ging de lemelerbergloop? Is dat een trailrun? Dat lijkt me ook leuk om een keer te doen
papalaatje49395800
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2016, 12:55

Re: Marathon Barefoot

Bericht door papalaatje49395800 »

Wat mss je helpt is na het hardlopen met een tennisballetje onder je voeten rollen. Dat is m.i. goed voor je pezen die toch wel een opdonder krijgen indien je te hard van stapel gaat (barefoot).

Bij flying tiger hebben ze een massageballetje wat lijkt op zo'n bal voor een hond (met puntjes), die gebruik ik.
En koude douche na het hardlopen :shock: Best wel even wennen (koen de jong heeft daar ook een boek over geschreven)
Laura Batterink
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:48

Re: Marathon Barefoot

Bericht door Laura Batterink »

Hey Tom,

Sorry, even een poosje geleden dat ik hier aanwezig ben geweest.
De Lemelerbergloop ging redelijk goed. Ik heb daar de 10,8 gedaan, dat is 3x een rondje onverhard. Lekker pittig.
De laatste ronde voelde ik mijn kuit wel wat meer. Dat is inmiddels weer helemaal over.
Wel mijn barefoottrainingen nog steeds geparkeerd staan.
Nog wat last van een sputterende achillespees en wat stijve kuiten.
Zodra het weer goed voelt pak ik het weer op, kan wel weer opnieuw beginnen ha,ha.
Vorige week nog wel een rondje voetbalveld barefoot in de sneeuw gelopen, heerlijk!

Bedankt voor de tip met de tennisbal! En koud douchen doe ik al :) (en het boek heb ik ook).

Hoe gaat het met jouw trainingen?
Plaats reactie