10 km loop

Plaats reactie
Toon

10 km loop

Bericht door Toon »

Bij mijn trainingen is mijn hartslag in het begin, 10 minuten, veel te hoog (175) en zakt daarna behoorlijk naar 125. Dan stijgt hij naar 135 en dat is dan het maximum dat ik langer vol kan houden. Als ik harder ga lopen en de hartslag stijgt dan houd ik dat niet lang vol. Dat is niet goed als ik nog 8 van de 10 km lopen moet. Hoe krijg ik de hartslag in het begin omlaag en hoe houd ik het langer vol op een hogere hartslag?

RunningRob - Sportrusten

Re: 10 km loop

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Toon,

Probeer niet te snel te starten, je hoeft niet zo snel mogelijk de gewenste hartslag te bereiken, maar de training uit lopen op deze hartslag. Dus start rustig en voer het tempo geleidelijk op tot je de hartslag uit je schema hebt bereikt. Houdt dit dan vast tot je de training hebt volbracht.

Om je hartslag rustig te krijgen voor de training kun je een ademhalingsoefening doen:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... soefening/

met blijde groet,

Rob

amsregle

Bericht door amsregle »

Hoi Toon,

check eerst je hartslagmeter maar eens! de eerste km's geven veel meters geen goede waarden omdat je nog niet zweet en de sensors moeten wat vochtig zijn om goed te kunnen meten. Anders flieber je er eerst maar even op! En anders gewoon de eerste 3 km niet naar je hartslag kijken..

frans.san37943100

Bericht door frans.san37943100 »

Klinkt mij ook als een foute meetwaarde, ik heb een tijdje getraind met een Suunto borstband en die waarden klopten ook niet, de TomTom die ik nu heb geeft een realistisch beeld: de eerste km's bouwt je hartslag langzaam op en piekt juist niet.

Of voelt het begin ook zo of je je vreselijk inspant? (bij 175 ga ik namelijk helemaal voluit)

Plaats reactie