14km schema op vermogen

Plaats reactie
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

14km schema op vermogen

Bericht door Guidootje »

In april dit jaar heb ik de marathon van Rotterdam gelopen. Hiervoor heb ik het 14km schema gebruikt, waarbij ik veel kilometers heb getraind op marathonhartslag. Het schema is mij goed bevallen. Sinds kort heb ik een vermogensmeter van Stryd. Superinteressant en handig. Ik ben nu op zoek naar een voorbeeld van 14km schema waarbij je dus niet traint op hartslag, maar op vermogen. Ik heb zelf een schema in elkaar geknutseld, maar heb er twijfels over. Ik wil namelijk graag in oktober de marathon van Amsterdam lopen. In de Stryd app kun je dit event invoeren; je ziet dan ook wat je eindtijd is van de marathon op basis van je vermogen. Misschien zie ik dit verkeerd, maar dit lijkt dan het vermogen op basis van je huidige conditie (o.g.v. je critical point)? En dan rijzen er bij mij meer vragen. Stel mijn CP is op dit moment 280. Ik wil de marathon straks het liefst in 3.45 uur lopen. Dat is naar mijn idee haalbaar, maar dan moet mijn CP naar 350. Is het dan de bedoeling dat mijn wekelijkse trainingen daarop zijn afgestemd? Of moet ik trainen op basis van mijn huidige CP? Dat maakt nogal wat uit: bij een interval van 400 meter zou dan het ideale vermogen 420 of 336 zijn. Weet iemand dit? En bestaat er een 14km schema waarbij je op vermogen traint?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 14km schema op vermogen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Guidootje,

Stryd bepaald je marathonvermogen aan de hand van je huidige conditie. Als Stryd aangeeft dat je CP 280W is maar dat deze 350W zou moeten zijn voor je beoogde eindtijd, dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
- je beoogde tijd is niet haalbaar op dit moment,
- je CP klopt niet.

Dit laatste kan het geval zijn als je geen trainingen of wedstrijden echt voluit hebt gelopen de laatste 90 dagen. Dus loop een paar trainingen echt voluit, of (en dat werkte bij mij beste), pak wat wedstrijden mee in de buurt. En dat mag dus best een korte wedstrijd zijn van 5km (https://www.parkrun.co.nl/ ?)

Laat Stryd dan je marathonvermogen uitrekenen en loop je trainingen op lage en hoge marathonhartslag dan op marathonvermogen (in plaats van marathonhartslag). De intensieve training kun je gewoon lekker intensief doen of in de plaats hiervan een intervaltraining doen.

Kom je hier mee verder?

Blijde groet,
Rob
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Re: 14km schema op vermogen

Bericht door Guidootje »

Bedankt Rob, ik ga ermee aan de slag!
Plaats reactie