Hartslag bij halve marathon

Plaats reactie
Kimberley
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2021, 10:28

Hartslag bij halve marathon

Bericht door Kimberley »

Hoi leuke mensen van sportrusten! Volgende maand ben ik van plan om een halve marathon te lopen tijdens het 100 dagen programma voor de hele. Twee vragen: is het handig om hartslag net als bij de hele marathon rustig op te laten lopen? Ik las in het boek over starten van marathonhartslag min 7, op laten lopen tot marathonhartslag bij km 30 en daarna verder laten oplopen. En welke training(en) kan ik het beste overslaan in de week van de halve marathon? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag bij halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Kimberley,

Je verhaal klopt, je hartslag loopt rustig op tijdens de marathon.

Neem gewoon na de halve een paar dagen rust, als je rusthartslag in orde is kun je gewoon je training weer oppakken. Als je een training wilt overslaan sla dan de intensieve training over.

Blijde groet,
Rob
Kimberley
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2021, 10:28

Re: Hartslag bij halve marathon

Bericht door Kimberley »

Bedankt voor je reactie Rob! Zou je je hartslag bij de halve marathon ook rustig laten oplopen? En hoeveel slagen onder marathonhartslag zou je beginnen en bij welke km op marathonhartslag lopen? En mag verder op laten lopen bij het laatste gedeelte ook of is dat niet handig? Of komt dit allemaal niet zo nauw?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag bij halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Kimberley,

Bij de halve marathon begin je een paar slagen onder je halve marathonhartslag en deze laat je oplopen tot een paar slagen boven je halve marathonhartslag zo rond km 18. Dan laat je je hartslag los en ga je op gevoel verder. En dan mag je hartslag verder oplopen als je merkt dat je nog genoeg energie hebt.

Blijde groet,

Rob
Kimberley
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2021, 10:28

Re: Hartslag bij halve marathon

Bericht door Kimberley »

Bedankt, duidelijk!
Plaats reactie