Dalende tempo bij de marathon?

Plaats reactie
Bumpy
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2021, 10:50

Dalende tempo bij de marathon?

Bericht door Bumpy »

Goedendag,

Er is voor mij nog een onduidelijkheid mbt lopen op je hartslag bij de marathon. Is het niet zo, dat wanneer je de marathon loopt, je tempo steeds lager wordt met de zelfde hartslag? Ik kan me voorstellen dat je in het begin 5.30 per km loopt maar aan het eind 6 min per km. Hoe krijg je dan en negatieve split?

Met vriendelijke groet,

Gerard
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Dalende tempo bij de marathon?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Gerard,

Gedurende de marathon mag je hartslag rustig oplopen, dat is de truc. Volg je het online programma of doe je het aan de hand van een boek?

In het online programma loop je op een lage en een hoge marathonhartslag. Je start daarbij op je lage marathonhartslag en deze loopt dan langzaam op tot je hoge marathonhartslag. De laatste kilometers loop je op gevoel. Dit wordt tijdens het online programma verder uitgelegd.

In het boek ga je uit van één marathonhartslag. Tijdens de marathon start je een paar slagen onder je marathonhartslag, en deze mag je na een paar kilometer langzaam laten oplopen tot een paar slagen boven je marathonhartslag. Na km 30 laat je de hartslag los en ga je op gevoel verder. Je hartslag mag dan eventueel nog verder oplopen.

Blijde groet,
Rob
Bumpy
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2021, 10:50

Re: Dalende tempo bij de marathon?

Bericht door Bumpy »

Beste Rob,

Ik had je nog niet bedankt voor je antwoord! Bij deze alsnog. Ik ga, vanaf donderdag het schema volgen vanuit het boek. Met onderstaande uitleg is het helemaal duidelijk. Nu hopen dat in april de marathon in Utrecht door gaat.

Blijde groet,

Gerard
Plaats reactie