Ultra 60km

Plaats reactie
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Goedenavond,
Na vandaag een dik PR op de marathon gelopen te hebben, wil ik me binnenkort gaan richten op een nieuwe uitdaging: de 60 van Texel.
Ik heb heel het jaarprogramma van jullie gevolgd alleen nog niet het 100 dagen schema en en dus 14km schema. Vandaag was mijn 6e marathon in 10 jaar tijd en misschien zijn er twee zaken die me weerhouden:
- toch een beetje sceptisch want ook met mijn traditionele aanpak heb ik al 5 keer een PR gehaald
- vanwege drie kleine kinderen is 4x per week trainen onhaalbaar.

Toch sta ik altijd open voor nieuwe dingen, zeker als ze van jullie komen :D. Zou ik het 100 dagen schema kunnen volgen voor de ultra, maar dan met 3x per week trainen? Mijn basis is erg goed, want ik heb al 1800km gelopen dit jaar waaronder twee marathons, met vandaag 3:25 in Rotterdam.
Victor Plomp
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2021, 13:25

Re: Ultra 60km

Bericht door Victor Plomp »

beste Dirk-Jan
Zelf heb ik ook de 60 van Texel gelopen met 100dagen schema
Echter trainingskm toegevoegd. 60:42= factor 1,43 (14km wordt dan 20km)
Samen met Koen gestart en uiteindelijk 5:27 over gedaan.
Aan het einde lastig maar we waren weer eens te snel gestart.

groet
Victor
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Hi Victor,
Dank je. Ik vrees dat 4x per week echt te veel gaat worden gezien drukke baan en gezinsleven. Dit jaar loop ik bijna 2000km incl 3 marathons, dus denk je dat dit een groot probleem zal zijn? Welke training zal ik dan elke week overslaan?
Mvg
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Hi Viktor, zou je bovenstaande kunnen beantwoorden? Dank je!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ultra 60km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk-Jan,

Je kunt de training "vogels kijken" overslaan. De trainingen op wedstrijdtempo/hartslag zijn het belangrijkste, die zou ik er zeker inhouden.
Als je een recente marathontijd hebt met je gemiddelde hartslag, wil ik ook wel even je "60km hartslag" voor je uitrekenen. Dan weet je op welke hartslag je kunt trainen.

Succes!
Blijde groet,
Rob
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Hi Rob,
Dank je wel! Ik heb drie weken terug Rotterdam gelopen in 3u25 met 138HPM.
Mvg,
Dirk-Jan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ultra 60km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk-Jan,

Dan kom ik op een "60 km hartslag" van 127.

Succes!
Rob
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Dank je! Wat ik me nog wel afvraag (met name na afloop van de marathon): ik heb een D2 tussen 146 en 163, een omslagpunt van 181 en een PR op de 10km van 43:30.

Mn marathon hartslag zou dus potentieel toch veel hoger mogen liggen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ultra 60km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dat klopt, met deze gegevens zou je marathonhartslag plm. 160 zijn.
Wat dit ook je gemiddelde hartslag tijdens de 10km? Want anders denk ik dat je omslagpunt toch wat lager is dan 181.

Blijde groet,
Rob
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Mijn PR loop voor de 10km liep ik gemiddeld met 163 HPM met op het einde 165 als max.

Elke donderdag loop ik bij de club op de baan intervallen en dan haal ik regelmatig een max van boven de 170. Vorige week bv 173.

De huidige zones zijn berekend ahv de test die jullie op de website adviseren van Stans van der Poel.

Wat denk je en adviseer je?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ultra 60km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk,

Je kunt ongeveer 10km of een uur lopen op je omslagpunt. Vandaar dat het heel goed mogelijk is ook hoger in hartslag te lopen dan je omslagpunt, voornamelijk bij langere intervallen is dit gebruikelijk (wenselijk).

Zowel je marathon als je 10km tijd en hartslag wijzen op een omslagpunt van 160-163. Dus ik zou hier vanuit gaan. De test is ook een momentopname, bij twijfel altijd verstandig om even verder te kijken.

Blijde groet,
Rob
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Ultra 60km

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Goedemorgen,
Ik ben ondertussen mijn 100 dagen schema begonnen. Als ik het goed begrijp zal ik dan mijn langste training in de week mijn hartslag moeten laten zakken naar mijn "60 km hartslag" van 127 HPM. Klopt dat? Kan ik de rest van de trainingen wel doen volgens de voorgestelde HPM?
Ik zou nl mijn snelheid goed op peil willen houden middels wekelijks een intensievere interval training en ook iets kortere maar intensievere D2 loop, en denk dit zo goed te combineren. Alleen mijn langere duurloop zal dus met 127 duidelijk lager komen te liggen dan de 138-140 trainingen die ik tijdens mijn laatste marathon training deed.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ultra 60km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk-Jan,

Volgens het schema zou je twee trainingen per week op 60km hartslag moeten lopen, maar ik heb er geen moeite mee als je dat beperkt tot de langste training. Afwisseling is nooit verkeerd. Dus je voorgestelde plan vind ik prima.

Succes!

Rob
Plaats reactie