Laatste week 12 minuten ' training'

Plaats reactie
MaudyUit
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:21

Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door MaudyUit »

Hoi,

Ben beetje benieuwd naar de 12 minuten ' trainingen' die deze week op de planning staan op marathondag -6 en -4. Gewoon 12 minuten beetje hobbelen of inlopen en uitlopen en tussendoor 12 minuten op lage of hoge marathon hartslag (heb meestal langer nodig oom die hartslag beetje te laten stabiliseren)?

Ik weet dat het in ieder geval niets te lang en intensief mag zijn maar ben beetje zoekende.
dank alvast

groet Maudy
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door stigmos »

Ik heb vanmorgen ook 12 minuten gelopen. De bedoeling is op lage marathon hartslag. Ik zat daar een beetje onder, had niet ingelopen maar was eerder uitlopen na de 13 km van gisteren.

Suc6!
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Het is inderdaad de bedoeling deze op wedstrijdhartslag / tempo te lopen. Als je hem doet zonder in te lopen dan kan je tempo inderdaad aan de hoge kant zijn (om je hartslag te halen), dus het is prima om hem wat lager in hartslag te doen (en meer op tempo)

Blijde groet,
Rob
MaudyUit
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:21

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door MaudyUit »

Dank voor de reacties.

Heb uiteindelijk 1 km ongeveer ingelopen onder marathon hartslag en deze geprobeerd te zoeken, daarna zo'n 12 minuten gelopen op die hartslag (geprobeerd de lage marathon hartslag aan te houden en een stukje was op de grens tussen laag en hoge marathon hartslag (laag is bij mij 141-145 en hoog 146-150, de intensieve loopjes moest ik doen op 150-156).

en daarna heb ik tempo weer verlaagd om uit te lopen en kwam ik op zo'n 5 km uit. Het ging best lekker eigenlijk. Neem daarmee aan dat ik me best aardig aan de opdracht heb gehouden? :)

Nu ik toch in de pen ben. Voor hartslagen tijdens de marathon heb ik de laatste keer eerste 14 km in laag, daarna 14 km in hoog proberen te houden en vanaf 30 km een beetje losgelaten.

Met bovenstaande hartlsagen zou ik dus starten en de hartslag in laag aan te houden bij start, maar als men in het schema heeft over op laten lopen tot hoge (marathon) hartslag op km of 30 is dat dan tot 150 of tot 156?

Nogmaals hartelijk dank en ja You never walk alone :-)

groetjes Maudy
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maudy,

Je start dus in de zone 141-145, en na verloop van tijd mag je de hartslag langzaam op laten lopen zodat je rond km 30 in de zone 146-150 loopt. Dus max 150. Daarna mag je op gevoel verder gaan. Gaat het goed dan kun je de hartslag langzaam verder later oplopen en anders probeer je de hartslag vast te houden.

Succes!

Rob
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door Chrisvp »

Dag dag,
Ik ben weer begonnen met een marathonvoorbereiding (Nightmarathon Luxemburg half mei). Het puzzelt mij iedere keer weer: week 15 in het boek: maandag, woensdag en vrijdag 12 minuten. Ik meen mij te herinneren dat over de maandag training discussie is geweest over 12 minuten. Heb ik een verouderd boek en moet maandag 12 km worden gelopen?

Overigens loop ik altijd eerst een km in bij elke trainingsopdracht omdat ik het afschuwelijk vind direct op tempo te moeten lopen zonder warming up. En ik doe ook een cooling down in de laatste km. Dat komt bovenop de voorgeschreven afstand op intensief of marathontempo. Bij vogels kijken is dat niet nodig.

Wat is jouw mening hierover?

Enne, Luxemburg is erg heuvelachtig. Ik heb in mijn regio wel een paar heuvels. Hoe vaak in het schema zou ik dat moeten doen? Zowel op marathontempo als intensief?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Chris,

In de laatste week voor de marathon loop je twee keer 12 minuten. Die maandag (in het boek) is inderdaad 12km.
Chrisvp schreef: 12 feb 2022, 23:51 Overigens loop ik altijd eerst een km in
Ik doe hetzelfde, en dat is ook wat we aanraden, dus helemaal goed! Je afstand wordt dan inderdaad iets langer, dat is geen probleem.
Chrisvp schreef: 12 feb 2022, 23:51 Hoe vaak in het schema zou ik dat moeten doen?
Daar heb ik niet echt een advies bij, ik denk dat je het een paar keer moet proberen en kijken hoe goed het gaat. Als je erg veel moeite moet doen om op hardslag te blijven lopen misschien wat vaker proberen. Ik zou de trainingen op marathonhartslag nemen omdat te proberen.

Blijde groet,
Rob
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

Re: Laatste week 12 minuten ' training'

Bericht door Chrisvp »

Dank je wel Rob. Hartslag is voor mij onhaalbaar, mijn Garmin geeft te hoge frequentie weer, ook met de tri-borstband (duurder, voor niets gekocht). Garmin NL snapt het niet en kan het niet oplossen. Een geleende Polar geeft de accurate HF weer en handmatig tellen komt daar ook in de buurt. Dus overgestapt op Stryd. Dat werkt perfect. Ik krijg direct te zien bij stijgingen of ik een te hoog tempo gebruik. Dus past het goed aan bij mijn mogelijkheden. In feite komt het op hetzelfde neer als bij HF, maar dan accuraat.
Plaats reactie