Hartslag en positie in startveld

Plaats reactie
Robert Barelds
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2021, 21:43

Hartslag en positie in startveld

Bericht door Robert Barelds »

Ik ga 17 oktober de marathon van Amsterdam lopen. Nu is mijn vraag waar ik het beste een plek kan zoeken in het startveld.
Ik heb geen zin om een paar duizend deelnemers in te halen, of door een paar duizend deelnemers ingehaald te worden.

Nu lopen er ook pacers mee. Dus mijn vraag is bij welke pacegroep ik in de buurt zal gaan lopen?
Hieronder staan mijn gemiddelde tempo's, afstanden en hartslagen per trainingstype.

Type Tempo Gelopen HS
155 - 159 0:05:03 144 km 159
160 - 164 0:04:51 119 km 163
166 - 172 0:04:38 87 km 1675
VOLUIT 0:04:41 30 km 169
Vogels kijken 0:05:22 63 km 150
Gemiddeld 0:04:57 444 km 161

Ik zit zelf eraan te denken om ergens in de buurt van de 3:30 pacer te gaan lopen, uiteraard met een blik om mijn hartslagmeter. Is dat verstandig, of is dat te ambitieus? Ik wil niet te snel starten, maar echt langzaam lopen (vogels kijken) voelt ook niet heel lekker.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Robert,

Ik zie dat je de vraag ook in een andere rubriek hebt gesteld.
Op basis van de 10km tijd verwachten we dat je net onder de 4 uur zal lopen. Dus ongeveer 5:35 min/km.

Laat je dus niet verleiden met de "snelle" lopers mee te gaan, die fout heb ik ook wel eens gemaakt ;)

Het is fijner aan het einde nog wat over te hebben en te kunnen versnellen, dan tegen het einde helemaal stuk te gaan omdat je te snel gestart bent.
En na km 30 heb je nog alle tijd om je gemiddelde op te krikken, mocht je toch voorzichtig zijn gestart.

Succes!

Rob
Erwinoos
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:59

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door Erwinoos »

Hoi Robert,

Zo te zien start je de Amsterdam Marathon op 17okt in het oranje tijdsvak, voor eindtijd 3:30-4:00 uur. Net als ik.
Na een solo covid marathon in 4 uur nu mijn eerste live marathon komend weekend en ga voor de 3:45 tijd.
Met eerdere kortere wedstrijden met tijdvakken is het altijd druk maar goed verdeeld met de start. Zelf kies ik er voor iets langzamer te starten en dan onderweg andere lopers in te halen. Dat motiveert mij en loopt daardoor lekkerder.

Succes en tot in Amsterdam,
Erwin
100dagenschema-1steMarathon
Robert Barelds
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2021, 21:43

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door Robert Barelds »

Hallo Rob,

Mijn tempo voor vogels kijken 5:24 voelt al bizar traag. Ik loop dan voor mijn gevoel echt met een dubbele handrem erop. En ik loop eigenlijk helemaal niet lekker, het is echt geforceerd langzaam. Als ik begin op mijn laagste hartslagzone van 155, dan zit ik op een tempo van 5:05 tot 5:10. Dat tempo voelt goed, dat is voor mijn gevoel ook al aan de langzame kant. Als ik nog langzamer ga lopen, dan wordt mijn loophouding echt minder; ik ga meer slenteren en harder neerkomen bij landing, wat echt niet lekker aanvoelt. Na een tijdje zit mijn hartslag dan ook tegen de 155, maar loop ik met een pasgrootte van 1.06m tegen 1.12m "normaal" en een pasfrequentie van 175 tegen 181 "normaal".

Op basis van hartslag dacht ik op een tempo van 5:05 uit te komen (uiteraard afwachten welke tempo eruit komt op de dag zelf). Dat is wel een heel groot verschil met de 5:35 die je noemt. Ik ga vooral kijken wat bij mijn hartslag hoort en vooral genieten van de ambiance en niet in de verleiding komen om sneller te gaan dan wat voor mezelf het beste is.

groeten Robert
Robert Barelds
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2021, 21:43

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door Robert Barelds »

Erwinoos schreef: 11 okt 2021, 12:03 Hoi Robert,

Zo te zien start je de Amsterdam Marathon op 17okt in het oranje tijdsvak, voor eindtijd 3:30-4:00 uur. Net als ik.
Na een solo covid marathon in 4 uur nu mijn eerste live marathon komend weekend en ga voor de 3:45 tijd.
Met eerdere kortere wedstrijden met tijdvakken is het altijd druk maar goed verdeeld met de start. Zelf kies ik er voor iets langzamer te starten en dan onderweg andere lopers in te halen. Dat motiveert mij en loopt daardoor lekkerder.

Succes en tot in Amsterdam,
Erwin
Hallo Erwin,

Gezien je verwachte eindtijd zal ik inderdaad ergens in diezelfde buurt lopen. Ik hou een oogje open voor iemand met Erwin op zijn shirt. Wie weet treffen we elkaar nog. Groeten Robert
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Robert,
Robert Barelds schreef: 12 okt 2021, 21:46 Ik loop dan voor mijn gevoel echt met een dubbele handrem erop.
Dan heb je het concept van vogels kijken niet goed begrepen. Vogels kijken is ontspannen lopen op een voor jou prettig tempo, zonder op je hartslag of tempo te letten. En het kan best zijn dat dit boven je marathontempo is...
Robert Barelds schreef: 12 okt 2021, 21:46 Ik ga vooral kijken wat bij mijn hartslag hoort
Dat is uiteraard ook onze bedoeling, en dat is waarop je getraind bent. En uiteraard ben jij de baas over je eigen lijf en kun je het best aanvoelen hoe het gaat.
Mocht de tijd meevallen dan denk dat je gewoon een stuk sneller kan op de 10km.

Succes!

Rob
Robert Barelds
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2021, 21:43

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door Robert Barelds »

Hoi Rob,

Bedankt voor je advies. Het ging vandaag superlekker in Amsterdam, ik ben op een tijd van 3:49:05 uitgekomen. Beetje tussen onze voorspelde tijden in :) Ik ben tussen km 10 en 20 bewust naast iemand gaan lopen die net iets langzamer liep dan ik (ik was daarvoor steeds naar iemand voor mij aan het lopen en dan er toch voorbij, omdat ik dat wel kon). Door bij iemand te blijven die een relaxed tempo liep heb ik heel lekker relaxed kunnen lopen (de kilometers vlogen voorbij, ik was echt verbaasd dat mijn Garmin aangaf dat er alweer een kilometer voorbij was). Op km 20 gaf mijn "pacer" aan dat hij het steeds zwaarder kreeg en de indruk dat ik wel harder kon. Ik ben toen weer op eigen tempo door gegaan, dat was wel spannend, omdat ik niet na 30 km in wilde storten. Het ging tot het einde toe goed, mijn tempo liep wel wat op, maar ik heb het heel mooi binnen de perken kunnen houden (20 tot 30 seconden verval).
Ik ben echt superblij met mijn Sportrusten voorbereiding en ik kan het iedereen aanraden. Ik vond de trainingen al heel prettig om uit te voeren (4 keer trainen en niet te lang). Nu ik het resultaat weet en mijn gevoel in de laatste 10 km, ben ik echt heel tevreden met mijn voorbereiding. Ik denk niet dat ik beter gelopen zou hebben als ik tot 30 km getraind had. Het was een spannend avontuur om aan 42 km te beginnen met relatief korte trainingen, maar het kan echt! Het in drieën knippen van de afstand helpt ook echt, gewoon 3 trainingsrondjes, dat kunnen we doen! De laatste is zwaar, maar daar heb je het 100 dagen voor gedaan. Het is de "Victorylap" van al je trainingen, geniet van de andere deelnemers en het publiek. Dan is het een feestje!

groeten Robert
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag en positie in startveld

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Robert,

Dank voor je enthousiaste verslag en super gedaan! Gefeliciteerd!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie