achillespeesklachten voor de marathon

Plaats reactie
Badr
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:54

achillespeesklachten voor de marathon

Bericht door Badr »

Beste Rob,

zondag 10 okt is de leiden marathon, over 9 dagen dus, nu kamp ik al een paar weken met achillespeesklachten beiderzijds, ontstaat na ong 11km.
Ik loop nu met compressiekousen, en ipv marathon per week, loop ik nu 30km / week in 3keer.

Wat zou je advies zijn mbt de marathon? cardiovasculair kan ik het denk ik wel aan, maar wat is wijsheid qua peesbelasting.
Ik ben vrouw 47jr 2e marathon (2019).
in komende week rust? wilde zondag iig nog de 3e 14km van deze week doen.
En in laatste week dacht ik aan 2x een korte afstand....

Je voelt m al, het liefst loop ik hem wel, maar ben ook wat huiverig.

Ik hoor graag je advies!
Babs
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: achillespeesklachten voor de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Babs,

Achillespeesblessures genezen helaas langzaam. Ik zou even contact opnemen met een fysiotherapeut, die kan goed beoordelen wat de ernst van de situatie is. Maar ik ben bang dat de marathon te snel voor je komt. Bega niet de fout door te blijven lopen met achillespeesklachten, daarmee kun je het probleem verergeren.

Ik heb ooit de fout gemaakt toen ik bij km 7 van een halve marathon klachten kreeg aan mijn achillespees niet te stoppen en de halve gewoon te lopen. Het heeft daarna maanden geduurd voordat ik weer pijnvrij kon hardlopen..

Ga in ieder geval alleen trainen als je in het dagelijkse leven pijnvrij kunt lopen, en dan op "vogels kijken" tempo. Pas als dit goed gaat mag je het een keer weer sneller proberen.

Maar zoals gezegd voor de marathon zou ik toch even contact opnemen met een fysio, die kan even goed kijken waar het probleem zit.

Sterkte!

Rob
Plaats reactie