Hartslag tijdens marathon

Plaats reactie
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Hartslag tijdens marathon

Bericht door Guidootje »

Hoi, ik loop straks op 7 november de marathon van Barcelona en volg daarvoor jullie schema waarbij je maximaal 14km loopt. Superfijn. Ik train nu dus vaak op marathonhartslag (135-140 BPM in mijn geval).
Nou vroeg ik mij af: is het verstandig om die marathonhartslag ook tijdens de marathon van Barcelona aan te houden of moet ik dat dan maar gewoon loslaten? Ik heb 3 doelstellingen: 1) uitlopen 2) fris uitlopen 3) binnen de 4 uur
Iemand een goede tip?

groeten en alvast bedankt: Guido
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag tijdens marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Guido,

De bedoeling van training op marathonhartslag is dat je went aan het lopen op deze hartslag / tempo voor de marathon zelf. Dus ik zou de marathon ook daadwerkelijk op deze hartslag lopen. Verder: als ik doelstelling 1 en 2 lees zou ik zeggen: het kan ook wat rustiger, maar dan haal je misschien optie 3 niet :D

Het is wel zo dat je tijdens de marathon, bij een gelijk tempo, je hartslag langzaam oploopt. Dus het advies is ook om te starten rond hartslag 135. Gedurende de marathon mag je hartslag dan langzaam oplopen tot rond de 140, zo rond km 30. Na km 30 kun je op gevoel verder gaan: heb je nog genoeg energie dan mag de hartslag nog langzaam oplopen, en anders probeer je de hartslag vast te houden tot het einde.

Blijde groet,
Rob
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Re: Hartslag tijdens marathon

Bericht door Guidootje »

Bedankt Rob, helder antwoord. I know what to do!
Lianne287
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Hartslag tijdens marathon

Bericht door Lianne287 »

Hoi Rob,
Ik lees nu je antwoord op deze vraag maar dan begrijp ik niet de lage marathonhartslag, de hoge marathonhartslag en die erna komt.
Ik begreep altijd dat je start op lage hr, en dat de hr mag oplopen na zo'n 14 km de hoge hr en zo naar 30 en dan op intensief en de laatste km s hr loslaten. Begrijp ik t niet goed? Om nu 30 km in zo'n kleine zone te lopen lijkt me zo moeilijk.
Ik hoor graag je antwoord.

Groeten
Lianne
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag tijdens marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

Je hebt helemaal gelijk. Alleen in het boek worden geen zones genoemd maar enkel "marathonhartslag". Dus als je het online schema volgt ben je gewend aan de zones, als je het schema uit het boek volgt loop je op marathonhartslag. Vandaar dat mijn antwoord op vragen van boeklezers iets anders kan zijn dan lopers die het online schema volgen.

De lage marathonhartslag zone ligt ook 5 slagen lager dan de hoge marathonhartslag zone, dus in wezen komt het op hetzelfde neer ;)

Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie