Stoppen tijdens 10k voluit?

Plaats reactie
Klaas Weima
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2020, 08:36

Stoppen tijdens 10k voluit?

Bericht door Klaas Weima »

Hi Rob 😀

Ik heb net een poging gewaagd om een 10k voluit te lopen, als onderdeel van mn marathon schema. Ik begon conform advies lekker rap onder de 5” per km (voor mijn doen). Dit hield ik niet vol en ben zelf na 5k en 7k even gestopt en uiteindelijk op 9k geeindigd. Wel liep ik een kleine 1 km warm als warming up.

Is het erg als ik dus twee keer stop tijdens deze 10k voluit? Om moet ik hem nog een keer lopen 😳

Dank alvast voor je reactie!

Klaas
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Stoppen tijdens 10k voluit?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Klaas,

Zo te lezen was het een leerzame training :) . Als je halverwege moet wandelen ben je dus duidelijk te snel van start gegaan. Op zich is het prima om zo hard mogelijk van start te gaan en te kijken waar het schip strandt. Zo leer je waar je grenzen zijn zodat je de keer erop het tempo beter kunt doseren.

Een paar opmerkingen:
- Het is goed eerst warm te lopen voordat je aan een intensieve training begint. Gelijk aan het begin van een training voluit te gaan is vragen om blessures. Dus loop eerst even warm zodat je de 10k voluit ook gelijk voluit kunt beginnen.
- Het doel van een 10k voluit is je basissnelheid verhogen, dit doe je door op / boven je omslagpunt te lopen. Dat doel lijkt mij wel gehaald als ik je berichtje zo lees.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie