Stapje terug bij start 14km schema?

Plaats reactie
Paul Pascha
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2017, 11:52

Stapje terug bij start 14km schema?

Bericht door Paul Pascha »

Hallo,

In oktober loop ik in Rotterdam de marathon. Het is mijn bedoeling om de voorbereiding te doen met het sportrusten schema. Dit heb ik 4x eerder gedaan en bevalt mij uitstekend.

Het verschil met mijn eerdere voorbereidingen is dat mijn wekelijkse trainingsomvang bij voorgaande keren ongeveer gelijk was aan de omvang bij de start van het schema. Dit keer ligt mijn wekelijkse trainingsomvang een stuk hoger. Nu starten met het 100 dagen schema zou dus als een stapje terug voelen. Op zich niet verkeerd denk ik want het is toch best een lange weg. Of kan ik toch het schema beter oppakken op het punt waar m'n trainingsomvang min of meer overeen komt? Inhoudelijk zijn m'n trainingen overigens ook al behoorlijk in lijn met het schema. 2x per week marathonhartslag, een keer op tempo en een keer wat rustiger.

Ben benieuwd naar jullie ideeën!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Stapje terug bij start 14km schema?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Paul,

Het is altijd goed om weken van intensievere training af te wisselen met weken van rustiger trainingen. Dan gun je je lijf wat extra rust en herstel en dat is dan weer een goede basis om verder uit te breiden.

Nu is het zo dat het marathonschema start met pakweg 25km per week, als je nu bijvoorbeeld 45km / week traint hoef je heus niet helemaal terug te gaan naar 25km / week, je kunt dan terug gaan naar 30 of 35 km / week. Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook doen op die manier.

Kun je hiermee verder?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie