Pagina 1 van 1

Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen komt)

Geplaatst: 02 feb 2016, 15:15
door dextertje
Op zich heb ik het volste vertrouwen in het 14km-schema in aanloop naar de marathon.
Er zijn echter een aantal zaken die je (ik in elk geval) niet tegenkomt in de 1e 14km, maar mogelijk wel later:
kramp, voeding (+ eventueel zelfs drinken, dat doe ik met het huidige weer niet tijdens de training), man met de hamer, andere pijntjes.

Hoe bereid je je hier op voor/hoe voorkom je het?

Kramp vind ik het moeilijkst, want daar weet ik niet goed mee wat te doen: Bij de enige marathon die ik tot nu toe heb gelopen (Berlijn 2015) kreeg ik last van beginnende kramp. Als ik dan werd aangemoedigd en in het enthousiasme iets sneller ging lopen, begon ik de kramp te voelen..
Is hier iets aan te doen?

Misschien dronk ik te veel (onderweg plaspauze moeten nemen en binnen 2 uur na afloop nog 3x naar wc :shock: ), maar ik heb wel vaker last van een beetje kramp na de 15km.

Wat de andere zaken betreft, die weet ik op zich wel enigszins hoe te voorkomen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen die hun 1e marathon met het 14k-schema liepen/gaan lopen, dit hebben ervaren/zich voorbereiden.

Re: Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen kom

Geplaatst: 02 feb 2016, 17:53
door JRDoller
Zou best kunnen dat je te veel drinkt, moeilijk te zeggen. Je heb weinig marathon ervaring zie ik.

Maar zelf train ik het drinken al tijdens mijn langere duurlopen vanaf 10 km. Om de 5 km neem ik een paar slokjes water en wandel een paar passen.

En doe geen dingen in de wedstrijd die je in je training ook niet doet.

Re: Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen kom

Geplaatst: 03 feb 2016, 08:24
door RunningRob - Sportrusten
Hallo dextertje,

Wat betreft voeding adviseren we tijdens de marathon een gel te nemen op 10, 20 en 30 km en tussendoor water te drinken. Het nemen van de voeding zou ik wel een keer uitproberen. Dus b.v. tijdens een 14km training na 8 of 9 km een gel nemen en kijken hoe dit bevalt.

De man met de hamer voorkom je door niet te snel te starten, houd de marathon hartslag aan die je hebt gebruikt tijdens de trainingen. Na 30km kun je versnellen als je daar de energie voor hebt.

Dan de kramp, je vertelt niet waar je kramp krijgt. Als je een kramp voelt aankomen let op je ademhaling. Dus voorkom dat je ongecontroleerd gaat hijgen.
Verder hier nog wat tips:
http://www.sportzorg.nl/sportblessures/ ... ollapse155

Succes!
met blijde groet,
Rob

Re: Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen kom

Geplaatst: 03 feb 2016, 14:34
door dextertje
Dank voor de tips, Rob. Ik kreeg kramp in mijn bovenbeenspieren voor (quadriceps), maar misschien soms ook in kuiten en/of scheenbenen. Dat weet ik niet meer precies.
Ik probeer ook altijd gecontroleerd te hijgen ;), maar zal er eens extra op letten bij kramp. Overigens hijg ik op marathontempo niet. Bij de ene marathon die ik heb gelopen, gingen de eerste 25-30 km erg lekker.

Ben wel erg benieuwd naar de volgende marathon (Rotterdam): mijn marathontempo nu ligt een stuk hoger. Als ik op hartslag loop, dan is dat zo'n 20-30 seconden per kilometer sneller dan de 5:42 die ik in Berlijn gemiddeld liep. Dat is overigens inclusief de drinkstops op wandeltempo bij 14 drankposten en een plaspauze, dus mijn hardloopsnelheid lag iets hoger.
JRDoller schreef:En doe geen dingen in de wedstrijd die je in je training ook niet doet.
Maar dan kom ik niet verder dan 14km. :mrgreen:

Re: Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen kom

Geplaatst: 04 feb 2016, 16:35
door nikkiemeijers
Vanuit het zwemmen ( komt kramp vaker voor ) is de oorzaak van kramp meestal tw weinig gedronken voor een langereafstand training of wedstrijd. Eventueel gecombineerd met een magnesium tekort . Zoek s op in welke voedingsmiddelen mgnesium zit en of je die geregeld en voldoende eet. Anders zou je een voedings supplement magnesium kunnen overwegen. Neem dan wel magnesium citraat. ( andere vormen neem je minder goed op ). Begin wel een beetje op tijd met voldoende magnesium nemen.

Re: Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen kom

Geplaatst: 08 feb 2016, 11:10
door dextertje
nikkiemeijers schreef: Begin wel een beetje op tijd met voldoende magnesium nemen.
Dank Nikkie. Aan te weinig drinken zal het in Berlijn niet gelegen hebben . Ik heb ook wat magnesium ingenomen onderweg, maar misschien had ik dat eerder moeten doen? Wat is 'op tijd'?

Re: Kramp (en andere zaken die je vaak pas na 14km tegen kom

Geplaatst: 10 apr 2016, 19:43
door dextertje
Vandaag Rotterdam uitgelopen, 5 minuten sneller dan streeftijd en 20 minuten sneller dan mijn vorige (1e) marathon! :)
Mooi schema, dat sportrusten-schema.
Enige is: ondanks magnesium-supplementen aan het eind toch behoorlijk last van kramp, wat best wel vertraagde. Conditioneel had ik het idee het nog wel goed te kunnen volhouden (ook al liep ik gemiddeld 10 hartslagen sneller dan op mijn getrainde marathonhartslag), ik kon de laatste 1,2 kilometer zelfs nog 30 seconden sneller lopen per kilometer.

Maarre, man met hamer, pijn, etc, geen last van gehad, alleen beginnende blaren. :mrgreen: