hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Plaats reactie
Nicole76
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2016, 22:57

hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door Nicole76 »

hoi

In oktober ga ik mijn eerste marathon lopen (Rotterdam) en wil graag trainen volgens het 14 km schema. Aan de hand van mijn omslagpunt en snelste tijd op de 10 km worden de hartslagzones berekend. Ik heb een inspanningstest / looptest gedaan bij SMA Amersfoort en ik zou graag aan de hand van deze zones het sportrusten programma willen volgen. Kan ik deze ook zelf invoeren of kan dat alleen volgens jullie eigen berekeningen? Klopt het dat zone D1 de zone is waarop je volledig aeroob aan het trainen bent en zone D2 half aeroob/half anearoob en zone 3 net onder je omslagpunt/ anaerobe drempel is?
De reden waarom ik dit vraag is dat mijn lichaam langzaam overschakelt van vetverbranding naar glucose verbranding en dat ik in deze zone heel lang en ook ontspannen kan blijven lopen. Als ik mijn 10 km tijd en omslagpunt(181) invul dan moet ik wel op een extreem lage hartslag lopen. Met mijn 10 km tijd van 56 minuten zou ik volgens jullie berekeningen 2.uur 10 minuten doen over de halve marathon, terwijl ik deze in 1 uur .58 minuten heb gelopen met een gemiddelde hartslag van 168. Mijn anaerobe duurvermogen is beter ontwikkeld dan het lopen rondom mijn omslagpunt.

Wat is jullie advies hierin?
groeten Nicole
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nicole,

Bij het schema van de marathon train je niet in zones maar (voornamelijk) op je marathonhartslag. Dus je kunt de zones van het SMA even vergeten ;)
(Voor de een is de marathonhartslag D3 en voor de ander laag D2, of misschien wel hoog D1.)

Als je halve marathontijd niet overeen komt met je eigen ervaring, dan kan je (vermoedelijk) nog wel sneller op de 10k als je meer hierop zou trainen. Als ik uitga van je halve marathontijd, dan zou je 10k tijd ongeveer 50 minuten zijn. Als je dat nu eens invult als je 10k tijd? Dan komen er voor jou betere marathonhartslagen uit.

Kun je dit eens doen en kijken hoe het gaat? Laat het dan even weten, dan kijken we even verder.

Blijde groet,
Rob
Jometdebanjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2020, 11:44

Re: hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door Jometdebanjo »

Beste Rob,
mag ik in een soort van verlengde van bovenstaande vraag een vraag stellen?
Ook ik heb een test gedaan bij SMA Amersfoort. Daaruit volgde aerobe drempel 144, anaerobe drempel 168 en dan als zones:
z1 127-144
z2 145-161
z3 162 - 168
z4 169-174
z5 175-..
Zo heb ik dat nu ook in mn Garminhorloge verwerkt.
Als ik via jullie site zones bereken met omslagpunt 168 (mijn aanname was dat omslagpunt hetzelfde is als anaerobe drempel):
d0 113-122
d1 123-134
d2 135-151
d3 152-167

Hoe verhouden deze verschillende zones/d's zich tot elkaar?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat z1 = d0 etc, maar dat lijkt dan niet te kloppen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Waar ik als eerste naar kijk: D3 eindigt waar Z3 eindigt, dat is je omslagpunt / anaerobe drempel (dat heb je juist).
Dus het is z1 tot z3 komt overeen met d1 tot d3.

Sportrusten gaat bij het berekenen van de zones uit van het omslagpunt, andere berekeningen nemen behalve het omslagpunt soms ook de aerobe drempel of je rusthartslag mee.
Vandaar dat je verschillen ziet tussen de verschillende methoden. Je ziet wel dat de zones grotendeels overlappen.

Maakt dit één en ander duidelijk?

Blijde groet,
Rob
Jometdebanjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2020, 11:44

Re: hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door Jometdebanjo »

Dank je Rob. Ik ga ermee aan de slag!
Plaats reactie