hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Plaats reactie
Nicole76
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2016, 22:57

hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door Nicole76 »

hoi

In oktober ga ik mijn eerste marathon lopen (Rotterdam) en wil graag trainen volgens het 14 km schema. Aan de hand van mijn omslagpunt en snelste tijd op de 10 km worden de hartslagzones berekend. Ik heb een inspanningstest / looptest gedaan bij SMA Amersfoort en ik zou graag aan de hand van deze zones het sportrusten programma willen volgen. Kan ik deze ook zelf invoeren of kan dat alleen volgens jullie eigen berekeningen? Klopt het dat zone D1 de zone is waarop je volledig aeroob aan het trainen bent en zone D2 half aeroob/half anearoob en zone 3 net onder je omslagpunt/ anaerobe drempel is?
De reden waarom ik dit vraag is dat mijn lichaam langzaam overschakelt van vetverbranding naar glucose verbranding en dat ik in deze zone heel lang en ook ontspannen kan blijven lopen. Als ik mijn 10 km tijd en omslagpunt(181) invul dan moet ik wel op een extreem lage hartslag lopen. Met mijn 10 km tijd van 56 minuten zou ik volgens jullie berekeningen 2.uur 10 minuten doen over de halve marathon, terwijl ik deze in 1 uur .58 minuten heb gelopen met een gemiddelde hartslag van 168. Mijn anaerobe duurvermogen is beter ontwikkeld dan het lopen rondom mijn omslagpunt.

Wat is jullie advies hierin?
groeten Nicole

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5361
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslag zones sportrusten vs zones SMA

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nicole,

Bij het schema van de marathon train je niet in zones maar (voornamelijk) op je marathonhartslag. Dus je kunt de zones van het SMA even vergeten ;)
(Voor de een is de marathonhartslag D3 en voor de ander laag D2, of misschien wel hoog D1.)

Als je halve marathontijd niet overeen komt met je eigen ervaring, dan kan je (vermoedelijk) nog wel sneller op de 10k als je meer hierop zou trainen. Als ik uitga van je halve marathontijd, dan zou je 10k tijd ongeveer 50 minuten zijn. Als je dat nu eens invult als je 10k tijd? Dan komen er voor jou betere marathonhartslagen uit.

Kun je dit eens doen en kijken hoe het gaat? Laat het dan even weten, dan kijken we even verder.

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie