Na halve door voor de hele?

Plaats reactie
Amandaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:35

Na halve door voor de hele?

Bericht door Amandaa »

Goedemorgen,
Corona geeft mij meer tijd en behoefte om hard te lopen, dus heb ik eerst in 100 dagen voor de 10 km getraind en zit nu op dag 70 van het halve marathon schema. Ik ben nog nooit zo snel geweest en voel me goed, daar ben ik erg blij mee. Maar als deze 100 dagen voorbij zijn, zijn er nog geen wedstrijden. Nu borrelt het plannetje om door te gaan met 100 dagen naar de hele marathon. Zijn er meer mensen die dit zo hebben gedaan en wat is het verschil tussen trainen voor een halve of hele? De afstand wordt niet meer dan 14 km toch?
Met vriendelijke groet,
Amanda
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Na halve door voor de hele?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Amanda,

Dat kan, ik ben ook ooit zo begonnen aan Sportrusten. Het is zelfs zo dat het marathon programma begint (met 25km /week) waar het halve marathonprogramma eindigt, dus het sluit prima op elkaar aan.

Het klopt dat de afstand niet meer wordt dan 14km per training. Je begint met ongeveer 25km/ week en tegen het einde loop je maximaal 42km/week.

Blijde groet,
Rob
Gilles Adams
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2021, 21:49

Re: Na halve door voor de hele?

Bericht door Gilles Adams »

Gisteren mijn eerste halve marathon gelopen, best wel trots.
Nu het 100 dagen schema opstarten voor de volledige marathon.

Na gisteren vraag ik mij af hoe je mentaal / fysiek klaar kan zijn voor een volledige marathon met maximaal ronden van 14km?
In voorbereiding van de halve heb ik mijn "eigen schema" gevolgd, hierbij komen de trainingen wat overeen met het 100d programma voor de volledige marathon.

Gisteren merkte ik toch de laatste kilometers zware benen te hebben, maar hoe ga je dan voor het dubbele?

Bedankt voor het advies!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Na halve door voor de hele?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gilles Adams schreef: 10 apr 2021, 14:30 Gisteren mijn eerste halve marathon gelopen, best wel trots.
Super! Gefeliciteerd! Hulde :D :D

Er zijn een aantal methoden om je mentaal door de hele marathon te slepen:
Allereerst moet je bedenken dat je, als je het Sportrusten schema volgt, tegen het einde van het schema, een hele marathon per week loopt verspreid over 4 trainingen. De laatste week doe je vrijwel niets meer, en dan loop je (goed uitgerust) de hele op één dag. Dus aan je weekvolume verandert hoegenaamd niets.

Een "truc" waarvan ik ook vaak hoor dat deze werkt: Deel de marathon op in 3 stukken van 14km. En focus je gewoon op die eerste 14km, die heb je dan al zo vaak gedaan, als die erop zitten pak je de volgende 14. En als die erop zitten hoef je er nog maar 14, dus dat moet dan ook wel lukken . :)

En mocht je dat (mentaal) helpen dan is er uiteraard niets op tegen om tegen het einde van het schema eens een halve marathon te lopen (i.p.v. 14km) en dan op marathonhartslag, om te kijken hoe het gaat.

Blijde groet,
Rob
Gilles Adams
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2021, 21:49

Re: Na halve door voor de hele?

Bericht door Gilles Adams »

Bedankt voor de tips / trucs!

Ben alvast benieuwd! :)
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Na halve door voor de hele?

Bericht door Nele »

Ik had nog nooit in m'n leven verder dan 21km gelopen toen ik mijn eerste marathon deed. Ik vond het geweldig om op dat moment zoveel persoonlijke records te breken. :D
Waaw, 22km, zo ver ben ik nog nooit geweest!
Wow, 23km, een record!
Kijk, 24km, zie wat ik kan!
Wat, 25km, zo ver ben ik nog nooit geweest!
Enzovoort. :lol:
Dus het is niet per se mentaal heel lastig, je kunt er ook plezier aan beleven. 8-)
Plaats reactie