Op welke hartslag moet ik de marathontempo training lopen

Plaats reactie
Rainer-68
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2021, 19:00

Op welke hartslag moet ik de marathontempo training lopen

Bericht door Rainer-68 »

Ik heb onlangs het boek 'de hardlooprevolutie' gelezen en het lopen van een marathon tot doel gesteld.

Op zich is het schema wel duidelijk, maar ik zoek toch even bevestiging of ik het goed begrijp.
In schema 1: voor beginners wordt namelijk wel laag/hoog D0, D1, en D2 en D3 gebruikt, maar in het marathon schema niet.

Mijn marathon hartslag komt op 139.
Moet ik de 'marathontempo' trainingen lopen op de dié hartslag?
Of mag ik dat als de max hartslag aanhouden?

Mijn zones zijn:
AT = 168
Zone D0: 113 t/m 122
Zone D1: 123 t/m 134
Zone D2: 135 t/m 151
Zone D3: 152 t/m 167

Gezien de zones, loop ik de 'vogels kijken' training D1, de 'marathontempo' training op D2 en de intensief (zoveel mogelijk) op D3/AT+.
Heb ik dit juist? Of ligt het toch anders?

Ik hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Op welke hartslag moet ik de marathontempo training lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Bij het trainen voor de marathon train je inderdaad 2 keer in de week op marathonhartslag, voor jouw dus 139. Je laat dus de zones los. Voor jouw ligt je marathonhartslag in D2 dus je zou D2 als zone in kunnen stellen en dan laag in D2 gaan trainen.
Intensief is minimaal 10 slagen hoger dan marathontempo. Dus voor jou zou je 149 als ondergrens kunnen instellen.
Vogels kijken doe je op gevoel, dus op een voor jou plezierig tempo. Je mag je hartslagmeter thuis laten (of er na de training pas op kijken). De een loop prettig in D1, de ander in D2 of misschien zelfs D3, kijk wat je zelf prettig vind :)

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
Rainer-68
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2021, 19:00

Re: Op welke hartslag moet ik de marathontempo training lopen

Bericht door Rainer-68 »

Hallo Rob,

bedankt voor je reactie.
Het beantwoord inderdaad mijn vraag, maar dat wordt nog wel een uitdaging.

Sinds dat ik het boek begonnen gelezen heb let ik wat meer op mijn hartslag en de ademhaling.
Daarvoor liep ik maar gewoon wat en meestal zo hard mogelijk.

Bij een rustige loop van zeg maar 1,5 á 2 min boven mijn snelste 5km snelheid (7:00 - 7:20 min/km) gaat mijn hartslag toch sky high.
Die krijg ik alleen omlaag als ik ga wandelen. Hartslag zakt vrij snel, maar die stijgt ook zo gauw ik weer ga dribbelen. Dan ben ik dus net een jojo, hardlopen/wandelen/hardlopen/wandelen.....
Doe ik daar dan goed aan om te wandelen totdat de hartslag weer gezakt is tot ongeveer 120 en dan weer dribbelen?

Groetjes, Rainer.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Op welke hartslag moet ik de marathontempo training lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rainer,

Mijn eerste reactie is toch dat dit lijkt op een meetfout. Kun je eens proberen je hartslagmeter wat strakker te doen (als je tenminste meet via de pols). Hij moet echt strak zitten bij het hartlopen. Als je hartslag sterk fluctueert zonder dat je tempo wisselt dat is het vrijwel altijd een meetfout.

Het is verder niet de bedoeling dat je gaat wandelen. Vergeet dan even je hartslag en loop op je gevoel verder. Dus rustig als je op marathonhartslag moet trainen en een stevig tempo als het intensief moet.

Blijde groet,
Rob
Rainer-68
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2021, 19:00

Re: Op welke hartslag moet ik de marathontempo training lopen

Bericht door Rainer-68 »

Bedankt Rob,

Ik meet inderdaad via de pols, met een Garmin. Echt strakker zetten wordt moeilijk want hij staat al redelijk strak, maar ik zal het eens proberen.
Gisteren heb ik een borstband gekoppeld met de Garmin en de hartslag zag er inderdaad beter uit.

Nogmaals bedankt Rob.

Groetjes, Rainer.
Plaats reactie