Marathon hartslag

Janneke66

Marathon hartslag

Bericht door Janneke66 » 19 jan 2016, 21:02

Sinds begin januari gestart met het schema op weg naar m'n 1e marathon; Rotterdam. Dmv een veldtest op een marathonhartslag uitgekomen van 150. Ik merk dat het moeite kost om de hartslag zo laag te krijgen, de trainingen op hartslag zitten rond de 160 gemiddeld, volgels kijken zit ook veel hoger als zou moeten en de tempo trainingen zitten tussen de 160 en 165. Ik loop al 6 jaar hard, heel regelmatig, diverse halve marathons gedaan en nooit met een sporthorloge en hartslagmeter gelopen. Ben ik er te veel mee bezig om de hartslag naar de 150 te krijgen en moet ik nog even doorzetten of is het verstandig om de marathonhartslag hoger te doen (160) Ik weet het even niet meer.......

RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 19 jan 2016, 21:44

Hoi Janneke,

Kun je even aangeven wat je omslagpunt is die met de veldtest bepaald is? en je snelste 10km tijd van de laatste tijd? Dan kunnen we even kijken of er wat aangepast moet worden.

Met blijde groet,

Rob

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 19 jan 2016, 22:00

Hallo Rob,
M'ijn omslagpunt was 182 bij 11 km, mijn snelste 10 km is 54 min.
Janneke

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 19 jan 2016, 22:14

Is die 10 km kort geleden gelopen?

Je kan zeker in het begin te veel met je hartslag bezig zijn en de ene keer is de andere keer niet. Ik loop zelf ook nog maar 2 maanden met een hartslagmeter en daarvoor een 12 jaar zonder dus......

Ook is de ene persoon de andere niet. Wel heb ik gemerkt dat ik zelf niet te snel moet beginnen wat als je eenmaal door je beoogde grens heen bent, dat je de hartslag bijna niet meer omlaag krijgt. Voor je gevoel moet je bijna gaan stil staan....

Gelukkig zijn wij niet allemaal robots waarin je wat formules gooit en dan allemaal het zelfde loopt.

Succes met de verdere voorbereiding en ik ben er van overtuigd dat Rob je een gefundeerde uitleg kan geven. Op zich train ik voor mijn gevoel juist rustiger maar zit er heel veel verschil in de hartslag zones per keer dat ik loop. Doe je wel de ademhalingsoefeningen voor dat je begint? of begin je al gestrest door het geklooi met het horloge?
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 19 jan 2016, 22:41

De 10 is gelopen in april 2015. Ik doe de ademhalingsoefeningen, 5 min in de ochtend en 10 minuten ergens op de dag. Ook de 2 min voor aanvang probeer ik te doen....

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 20 jan 2016, 11:40

Hoi Janneke,

Dan blijft dus de vraag over bij welk tempo je traint.... Zeker in het begin moet je langzamer trainen dan je gewend ben. Maar als je het goed doet kan je tempo na een aantal weken (flink) omhoog om in de zelfde hartslag zone te blijven.

Ik vermoed trouwens dat die 182 misschien jouw maximale hartslag is ipv je omslag punt, maar weet dat niet zeker. Heb jij ook je hartslag gemeten tijdens die 10 km waar bij ik er van uit ga dat die 54 minuten voluit gelopen zijn?
Peter de Leng
Ik marathonloper

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 20 jan 2016, 12:25

Peter, de 182 was de maximale hartslag bij de veldtest, bj de 10 km had ik nog geen horloge dus geen idee wat de hartslag toen was, ik ben toen wel voluit gegaan

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 20 jan 2016, 13:47

Oke dus je HFmax is 182. Je omslagpunt is iets anders hoor. Op zich klopt dan die 150 voor de marathon dan wel hoor. Als je die 10 km voluit hebt gelopen in 54 minuten zal jouw hartslag ook wel ergens rond de 180 maximaal zijn geweest. Met die 150 zit je dan ongeveer op 80% van jouw maxHF (ietsje hoger eigenlijk)

Je mag dat uiteraard niet helemaal lineair uitrekenen maar voor de benadering kan het geen kwaad.

54 min op 10 km is een tempo van 5m24 op de kilometer. bij 80% wordt je training dan ongeveer 6:45 wat jij als super langzaam ervaart. Maar als je dat een hele marathon zou kunnen volhouden kom je uit op 4 uur en 45 minuten wat heel reëel is.

Waarschijnlijk ben jij totaal niet gewend zo langzaam te lopen, want als je korter loopt mag je tempo sneller zijn. Daar zit nu juist jouw valkuil. Je kan op de afstanden die je moet trainen makkelijker harder, maar dat moet je nu juist niet doen! Rond de 160 hartslag voelt jouw lichaam zich gewoon meer op zijn gemak op dit moment. Maar door 2 x per week echt op de 150 te trainen wen jij je lichaam aan het tempo wat je straks tijden de marathon gaat lopen. Heel misschien dat je de 150 kan houden na een paar weken op deze manier getraind te hebben op 6:30 of 6:35. Maar meer wonderen moet je de eerste keer zeker niet verwachten.

Gelukkig is er nog 1 training waar je sneller mag in de week (90%) en 1 x in de 3 weken mag je echt een keertje los op een 10 km. Als je deze manier van trainingen goed weet toe te passen zal je zien dat je ook nog een keertje sneller wordt. Terwijl je eigenlijk nooit meer echt intervalt of op tempo traint.

Ik moet dan altijd aan mijn oude trainer denken. Die moest niks van methode Verheul of souplesse trainingen hebben. Hij trainde alleen maar duurloop(jes) en liepen gewoon 1 x per 1 a 2 weken ergens een wedstrijd en deden niets aan interval training etc en Hij liep op onze gympjes harder dan wij ooit zouden doen :) Overigens uiteraard ook zonder hartslagmeter hoor :)

Ach hij liep 31 minuten op de 10. 18km bij een uurloop en de marathon in 2 uur en 35 minuten en heeft zijn hele leven nooit geintervald! Alleen maar rustig getraind.

Ik verwacht dat jouw trainingstempo op dit moment rond de 6 min en 5 seconde is gezien de hartslag range die je noemt en dat is dus tegen de 90% van je HFmax op dit moment en dus veel te intensief en niet vol te houden gedurende de hele marathon!

Jeetje, wat een verhaal eigenlijk.

Ik ben benieuwd of je met de uitleg iets kan en of de tempo's ongeveer kloppen

Oh ja, helemaal nog niets over het vogels kijken gezegd. Dit is eigenlijk gewoon een hersteltraining van na de 90% training en is puur bedoeld om de afval stoffen uit jouw lichaam te krijgen. Dat T-shirt kan je niet voor niks bestellen en moet je ook dragen hoor.... Zelf draag ik het ook en soms kom ik nauwelijks een snelle wandelaar voorbij..... Volgens deze methode liep ik de halve marathon voor het eerst in jaren weer eens onder de 2 uur 1:55:59, maar is mijn vogel kijk tempo tussen de 7:30 en 8:00/km en echt niet sneller :lol:
Laatst gewijzigd door peterde op 20 jan 2016, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Leng
Ik marathonloper

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 20 jan 2016, 16:05

Peter, dank voor je reactie. Ik begrijp je uitleg over het tempo waarop ik lekker loop en zal dus de rem erop moeten doen om de hartslag naar de 150 te krijgen. Ik ga ermee aan de slag!

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 20 jan 2016, 23:06

Graag gedaan. Laat maar weten hoe het verder gaat.
Peter de Leng
Ik marathonloper

MarijkeBlijleven

Bericht door MarijkeBlijleven » 22 jan 2016, 21:15

Peter, je schrijft dat vogels kijken eigenlijk een hersteltraining is, betekent dit dat ik hem ook mag toevoegen als 5e training als ik daar een keer zin in heb?

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 22 jan 2016, 22:20

Hoi Marijke,

Peter heeft helemaal gelijk met zijn adviezen, maar het vogels heeft ook een ander doel: :)
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... rdevol-is/

Maar als je een 5e dag zin hebt om te lopen dan kun je dat inderdaad het beste doen met vogels kijken.

Succes!
Met blijde groet,

Rob

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 24 jan 2016, 20:54

Peter, vandaag weer gelopen, uiteindelijk 11 km en 7 km ging het goed met een hartslag tussen de 150 en 155 en daarna weer te hoog met uiteindelijk hartslag 180......pffff. Deze week maar weer vol goede moed aan de volgende training beginnen.

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 26 jan 2016, 22:31

Het gaat in ieder geval beter nu toch Janneke. Volgende keer hopelijk nog beter. Succes. Raakte je trouwens buiten adem het laatste stuk of was het alleen je hartsla volgens jouw meter?
Peter de Leng
Ik marathonloper

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 27 jan 2016, 22:58

Peter, vandaag 12 km en netjes gemiddelde hartslag 154, zelfs een asntal keer 148 als hartslag afgelezen. Op naar de volgende training!

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 28 jan 2016, 07:49

Helemaal top Janneke! Na een paar keer lopen hoef je er ook niet meer zo op te letten en gaat het vanzelf. Succes met de verdere trainingen.
Peter de Leng
Ik marathonloper

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 11 apr 2016, 10:09

The day after! Gisteren met het Sportrusten schema m'n allereerste marathon in Rotterdam gelopen!
Wat een feest, heel constante race gelopen, hartslag 10 slagen hoger dan mijn eigenlijke hartslag maar met een
6.27 als pace en totaal geen verval ben ik super blij! De benen liepen vol bij 28 km maar geen moment gedacht ik ga even een stukje wandelen (dat is toch geen optie), eindtijd 4 uur 32 minuten en 4 seconden!
Alle medelopers uit mijn zaterdaggroep, sceptisch over het schema zoals meer mensen, vonden het een superprestatie!
Nu lekker nagenieten van dit fantastische avontuur...

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 11 apr 2016, 14:19

Heel erg gefeliciteerd met je geweldige prestatie Janneke Met 6:27 vind ik het uitstekend gedaan hoor. Best bizar hoe dat sportrusten werkt, niet waar? Nog heel veel loop plezier in de toekomst.
Peter de Leng
Ik marathonloper

Janneke66

Bericht door Janneke66 » 13 apr 2016, 16:47

Peter, inderdaad!
Ik kan het alleen maar aanraden omdat ik heb gemerkt dat je inspanning en herstel veel beter en sneller is dan wanneer je niet op hartslag traint. Nu kijken of ik sneller ben geworden op de 5 km en 10 km want de voluit 10 km trainingen in het schema heb ik niet gedaan maar merkte uiteraard wel dat ik sneller liep (in de afgelopen 3 maanden) met de marathonhartslag ten opzichte van het begin van de trainingen.

peterde
Contacteer:

Bericht door peterde » 18 apr 2016, 11:16

Hoe is het mogelijk? Nu zit ik zelf met een dilemma voor wat betreft het Sportrusten schema. Nog 5 weken te gaan en voorlopig gaan de trainingen prima. Mijn D2 duurlopen gaan puur op hartslag. De methode werkt eigenlijk prima en ik mijn rusthartslag licht dalen en in D2 mijn hartslag steeds verder dalen met zelfs steeds een tikje hoger tempo. Echter lijkt mij 10 km tijd hier bij een beetje achter te blijven. A.s. zondag loop ik de laatste 10 voluit maar ik voorzie dat deze rond de 50 minuten zal liggen. Volgens de tabel zou ik dat op 4 uur 16 uit komen en mijn marathon tempo dus 6:05 min/km. Mijn D2 tempo ligt nu rond de 5:45 min/km.

Zelfs ik vind dat een merkwaardig verschil met een marathon hartslag van 151 loop ik de laatste D2 trainingen zelfs onder de 140. Vandaar dat ik mijn tempo heb op geschroefd van 6:00 naar 5:55 naar 5:50 en 5:45 de laatste weken, waar bij de hartslag eigenlijk steeds lager werd :)

De vraag is dus nu aan de experts en deskundigen ga ik voor 4:16 met een nog lagere hartslag of toch voor de magische 4 uur?

Zelf heb ik altijd gezegd mijn 10 km tijden aan te houden volgens de tabel, maar gezien de lage hartslag tijdens de D2 trainingen lijkt dat misschien overdreven voorzichtig.
Peter de Leng
Ik marathonloper

Plaats reactie