waar ligt mijn marathon harstlag?

Plaats reactie
Angelique Pascaud
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2020, 23:45

waar ligt mijn marathon harstlag?

Bericht door Angelique Pascaud »

Hi,
Ik ben inmiddels op dag 30 vh 100 dagen programma. Nog nooit eerder op hartslag getraind en ook nog nooit eerder een marathon gelopen. Mijn vraag is nu: hoe weet ik nu wat mijn marathon hartslag is? ik weet max harslag, ik weet beste 10km tijd, dus ik weet nu ook wat mijn onmslagpunt is, maar waar is dan je marathonharslag?

groeten, Angelique

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5277
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: waar ligt mijn marathon harstlag?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Angelique,

Later krijg je een mailtje waarin nog haarfijn wordt uitgelegd hoe je jouw marathon moet aanvliegen. Maar hier alvast wat uitleg:

Je ziet in je schema drie hartslagzones: dit zijn: lage marathonhartslag, hoge marathonhartslag en intensief.
Je marathonhartslag zoals je die leest in de boeken is het gemiddelde van de 2 laagste zones.

De marathon zelf begin je op lage marathonhartslag, je hartslag mag dan langzaam oplopen, tot je rond de 30e kilometer op hoge marathonhartslag loopt. Daarna mag je op gevoel verder gaan: heb je nog genoeg energie dan mag je hartslag nog verder oplopen, en zie je dat niet zitten dan probeer je gewoon je hartslag vast te houden.

Blijde groet,
Rob

Angelique Pascaud
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2020, 23:45

Re: waar ligt mijn marathon harstlag?

Bericht door Angelique Pascaud »

Ok dus de drie verschillende trainings-harslagzones (in het sportrusten traiigsschema( zijn alledrie marathon harstlagzones te noemen ( die mogelijk nog gaan veranderen gedurende de 100 dagen?), laag, middle an hoog. Ok...ik wacht af wat er op mail nog gaat komen.
Dank voor je toelichting.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5277
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: waar ligt mijn marathon harstlag?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Angelique,

Je gaat iets te snel :D
Je hebt een lage en een hoge marathonhartslag, that's it. De derde zone is voor de intensieve training en die ligt hier nog boven.
Alleen de laagste twee zones gebruik je ook daadwerkelijk tijdens de marathon. Ze sluiten ook op elkaar aan zoals je ziet.

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie