Omslagpunt: veldtest vs. inspanningstest

Plaats reactie
clem
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2018, 11:25

Omslagpunt: veldtest vs. inspanningstest

Bericht door clem »

In aanloop naar de kustmarathon van dit jaar wil ik eindelijke eens het 14km schema gaan toepassen. Ik denk hier al heel lang over en dit lijkt met het perfecte moment. Ik kan het schema nu zelfs 2x doorlopen tot aan de marathon, zodat de basis uitstekend is.

Afgelopen dinsdag liep ik de veldtest om mijn omslagpunt te bepalen. Ik moest afhaken bij 17km/u met een hartslag van 192. Dit geeft dus een omslagpunt van 188. Ik heb in het verleden verschillende inspanningstesten gedaan, hieruit kwam altijd een omslagpunt van tussen de 172 en 180. Het omslagpunt van de veldtest ligt dus beduidend hoger. Enig idee hoe dit komt?

Voorlopig hanteer ik 188, maar het lijkt er op dat ik dan een stuk harder moet lopen dan ik gewend ben.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt: veldtest vs. inspanningstest

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi clem,

Wat je kunt doen is nog even de grafiek bekijken van de veldtest (als je die hebt ;) ). Soms zit er een scherpe piek tussen, neem dan de hoogste hartslag zonder naar die piek te kijken.

Een tweede controle is je tempo op de laagste hartslag uit je schema, als dat tempo beduidend hoger is dan je verwachte marathontempo is je omslagpunt misschien toch te hoog vastgesteld. Trek dan nog even aan de bel, of ga toch iets lager zitten wat betreft je omslagpunt.

Blijde groet,

Rob
clem
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2018, 11:25

Re: Omslagpunt: veldtest vs. inspanningstest

Bericht door clem »

HOi Rob,

Dank voor je snelle reactie.
Hieronder een overzicht van mijn test. Zoals je ziet zijn er niet echt uitschieters. Op zich klopt de marathonhartslag ook wel met het beoogde tempo.




Kan me alleen echt niet voorstellen dat ik een 10km loop met een gemiddelde hartslag van 188. De snelste 10km die ik ooit liep, was met een gemiddelde hartslag van 167 en toen was ik echt goed in vorm en ging ik tot het uiterste.
Bijlagen
Annotation.png
Annotation.png (35.02 KiB) 2001 keer bekeken
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt: veldtest vs. inspanningstest

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Ik begrijp je bedenkingen. Ik denk ook dat je omslagpunt wat te hoog is bepaald in de veldtest. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld 180 pakken, de hoogste waarde uit je eerdere testen.

Als je dan traint in de laagste zone uit je schema zou je ongeveer op marathontempo moeten lopen. Dan wil nog wel eens verschillen tussen de ene en de andere week, dus kijk het even een paar weken aan. Mocht nu blijken dat je tempo echt langzamer of sneller is, trek dan weer even aan de bel.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie