Maximale hartslag drastisch gezakt

Plaats reactie
BramDG
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 10:42

Maximale hartslag drastisch gezakt

Bericht door BramDG »

Hallo, even een kleine inleiding over het "probleem" waar ik mee zit:

k ben begin 2019 geweest voor een inspanningstest omdat ik daarvoor nooit geweten heb wat mijn max hartslag, zones en omslagpunt waren.
Aan de hand hiervan ben ik fanatieker gaan lopen omdat ik na mijn (bescheiden) voetbalcarrière wat anders wilde doen qua sport en de resultaten vrij positief waren. Uit de testresultaten (omslagpunt 168 – max hartslag 179) kreeg ik dus een schema omdat ik wat later een gooi wilde doen naar mijn eerste marathon. So far so good…

Ik begin dus te trainen met dat schema maar jammer genoeg kreeg ik een achillespees ontsteking waar ik een tijdje mee buiten strijd ben geweest.
Na wat rust en kine behandelingen was het beter en besloot ik om een ander, minder intensief schema te volgen, nl jullie 14 km schema.
Aan de hand van jullie overzicht lag mijn marathonhartslag op 148 slagen.
Daar ga ik dus mee aan de slag en train bijgevolg voornamelijk rond de 148 slagen en ik ging dus stelselmatig harder lopen op dezelfde hartslag, dus het had wel effect (van +/-5'20"/km naar +/-4'40"/km). Ondertussen zaten we eind 2019 toen ik mijn training begon.

Maar… en nu komt het.
Mijn vriendin begon ondertussen ook te lopen en liet ook een inspanningstest uitvoeren.
Ze vroeg of ik niet mee wilde komen en toen kwam ik op het idee om zelf ook nog eens een test te laten uitvoeren, we waren nu maart 2020, dus een dikke 14 maanden na mijn eerste inspanningstest. Beetje nieuwsgierig of mijn trainingen zijn vruchten hadden afgeworpen.
Wat blijkt nu uit die test? Dat mijn max hartslag ineens 14 (!) slagen lager ligt. Bij de eerste test was max hartslag bepaald op 179, bij de tweede was deze maar 165. Uiteraard volgt mijn omslagpunt ook, deze lag eerst op 168, een jaar later op 154.
Ik ben dus al die tijd “fout” aan het trainen geweest want met deze resultaten zou mijn marathon hartslag maar 136 zijn ipv 148, zo maar even 12 slagen minder…
Als ik trainde op 148 slagen dan lag ik zelfs in de buurt van mijn omslagpunt, veel te hard dus voor een marathon.
Het rare is dat mijn snelheid op mijn omslagpunt wel beter was de tweede keer (van 12,5 naar 13,5 km/u), maar dit bij 12 slagen minder.

Is hier een logische verklaring voor of is dit een doktersbezoek waard?
Verder voel ik me prima maar mijn vriendin (die verpleegster is) vind dit niet normaal en denkt dat ik hiermee verder moet gaan.
Ook is mijn rusthartslag aan de lage kant sinds ik er op begin te letten. Standaard in rust +/- 42, in mijn slaap ga ik soms tot 34.

Dank!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Maximale hartslag drastisch gezakt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bram,

Allereerst een vraagje: heb je wel dezelfde test gedaan? Een test op een fiets levert bijvoorbeeld een veel lager omslagpunt op dan een test op een loopband. Bij een test op de fiets moet je daarom ook altijd vragen om je omslagpunt voor het hardlopen, anders heb je kans met het verkeerde omslagpunt op pad te gaan.

En was de inspanningstest onderdeel van een sportkeuring? Want dan ben je blijkbaar goedgekeurd (anders had je het denk ik wel gemeld vermoed ik ;) ), en kun je rustig gaan sporten.

Als je rusthartslag vaak onder de 40 komt, en er is hier geen logische verklaring (je sport niet heel veel), dan kun je wel even een bezoek aan de arts wagen. Het hoeft niets te zijn maar er kan sprake zijn van een afwijking.
Wel gaat dit vaak gepaard met klachten als: duizeligheid, flauwvallen, vermoeidheid, minder goed concentreren en/of geheugenproblemen.
Als dit bij jou niet het geval is dan is er vermoedelijk niets aan de hand.
https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... slag?tab=2

Blijde groet,

Rob
BramDG
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 10:42

Re: Maximale hartslag drastisch gezakt

Bericht door BramDG »

Bedankt voor je antwoord Rob.
Het betreft inderdaad 2x een looptest, geen fietstest.
Wel op 2 verschillende plaatsen laten uitvoeren, maar dat lijkt me geen verschillen te mogen opleveren.
Die rusthartslag baart me nog het minste zorgen, het is eerder dat verschil van 14 slagen.

Ik ga toch mijn huisdokter eens aanspreken hieromtrent, dan zien we wel.

Grtn
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Maximale hartslag drastisch gezakt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, ik ben wel benieuwd of hier wat uitkomt...

Rob
BramDG
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 10:42

Re: Maximale hartslag drastisch gezakt

Bericht door BramDG »

Ondertussen bij de huisdokter geïnformeerd en hij vindt het aangeraden om dit verder te laten opvolgen.
Hij laat standaard iedereen onderzoeken die 's nachts onder de 40 duikt.
En dat is bij mij dagelijks het geval, per uitzondering zak ik eens niet onder de 40 maar dat is alleen als er een iets zwaardere training achter de rug is.
Ook in combinatie met die 14 slagen verschil op een jaar tijd vond hij niet normaal.
Ik kan gelukkig snel terecht bij de cardioloog. Ben zelf benieuwd of hier iets uit komt...
Plaats reactie