aanpak voor een tweede marathon?

Plaats reactie
SanderdN
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 apr 2020, 19:26

aanpak voor een tweede marathon?

Bericht door SanderdN »

Hoi,
Hoe snel na je eerste marathon kan/mag je de volgende doen, en welk trainingsarbeid is daarvoor nodig?

Ik heb nu een maand “herstel” opzitten, waar ik twee keer per week loopjes doe passend bij “een 10 met een glimlach”. Voorlopig ga ik daar nog mee door, omdat dat momenteel beter bij mijn agenda past. Daarmee houd ik m.i. wel de basis redelijk op orde.
Mijn vraag dus: als ik het marathon schema weer oppak, in welke week kan ik beginnen? Hoeveel aanloop is nodig om een tweede te doen?

Groet,
Sander
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: aanpak voor een tweede marathon?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sander,

Je bent zelf degene die daar het beste antwoord op kan geven :)

Als jij je lekker voelt, de trainingen voelen normaal aan en je rusthartslag is ook weer normaal dan ben je prima in staat om weer normaal te trainen. En na een maand zou dat zeker het geval moeten zijn. Een marathon is best een aanslag op je lichaam en daarom adviseren we je niet meer dan 1 marathon per half jaar te lopen, en dat kan natuurlijk prima met weer een nieuw 100 dagen schema.

Als je (nog) geen specifiek doel hebt kun je prima je conditie op peil houden door 3 maal in de week te trainen:
een keer op D2
een keer op D3 of snelle interval
en een keer vogels kijken.

Als je zorgt dat je aan het begin van je 100 dagen schema op 25km per week zit dan sluit dat perfect aan.

Blijde groet,
Rob
SanderdN
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 apr 2020, 19:26

Re: aanpak voor een tweede marathon?

Bericht door SanderdN »

Duidelijk, dankjewel!

Sander
Plaats reactie