Omslagpunt veel lager

Plaats reactie
FlorisG
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2020, 15:24

Omslagpunt veel lager

Bericht door FlorisG »

Hoi, gisteren heb ik mijn omslagpunt bepaald aan de hand van de test uit het boek (iedere 2 minuten 1km harder). Ik stopte op 19km/u en had een maximale HR van 185. Omslagpunt dus 180.

Nu heb ik vorig jaar dezelfde test gedaan, toen nog met polsmeting in plaats van borstband. Toen stopte ik op 17km/u en had ik een maxHR van 191. Dus een omslagpunt van 187.

Achteraf bleek dat ik bij de laatste test in het laatste stukje gemiddeld 3:20/km liep en dat was vorig jaar 3:21/km. Toch niet echt sneller dus. Maar wel een groot verschil in omslagpunt.

Eerst dacht ik nog dat mijn conditie verbeterd was, want net zo snel en verder met lagere hartslag, maar toen zag ik op het forum dat dat omslagpunt niet zoveel zou moeten veranderen. Of word ik gewoon heel snel ouder? ;)

Vraag is nu of de test van gisteren betrouwbaar is, de stappen met 1km omhoog klopten dus niet, maakt dat veel uit? Had ik toch harder gekund?
En welke hartslag kan ik nu het beste gebruiken als omslagpunt? Ik wil nog een paar weken trainen volgens het 10km schema om daarna (met snellere 10k) weer aan het marathonschema (3e keer sportrusten, 4e marathon) te beginnen.

MarathonHR was 168, dat zou nu 161 zijn. (uitgaande van 41 minuten op de 10km, augustus 2019, 200m te kort volgens mijn horloge)

Ik had in de trainingen voor de eerdere marathons altijd grote moeite om op de marathonHR uit te komen. Als ik met mijn "nieuwe" marathonHR kijk, liep ik de laatste keer in oktober in Amsterdam aardig op de hartslag (gemiddeld 159) maar ik hoopte toch nog wat sneller te gaan bij de volgende marathon.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt veel lager

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Floris,
FlorisG schreef: 14 jul 2020, 11:40 Of word ik gewoon heel snel ouder?
Dat lijkt mij niet :D
Maar wat het wel is is lastig te zeggen zo vanaf een afstand. Was je goed uitgerust beide keren? Fysiek en mentaal? Was misschien erg warm of juist niet? En wat denk je zelf? Wat is voor je gevoel het juiste omslagpunt? En was die hoogste gemeten hartslag niet een korte piek in het signaal of een stabiele waarde? Een borstband is over het algemeen nauwkeuriger dan een polsmeting.

Heb je in de tussentijd nog een 10k voluit gelopen (liefst in een wedstrijd), en wat was toen je gemiddelde hartslag? Want ook je gemiddelde op een 10k voluit is een goede benadering van je omslagpunt.

Blijde groet,
Rob
FlorisG
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2020, 15:24

Re: Omslagpunt veel lager

Bericht door FlorisG »

Dankjewel Rob,
Ik had toch wel een uitgerust idee. Hoewel mentaal misschien beter kan. Verder leken de omstandigheden aardig gelijk. 3 graden warmer was het.
Ik heb wel het idee dat ik aan de slag kan met mijn nieuwe omslagpunt aangezien ik bij de eerdere trainingen al niet vaak in de buurt kwam van de marathonhartslag.
Ik ga gewoon aan de slag met het 10K schema en voelen wat m’n hartslag doet ten aanzien van ‘t tempo. En dan nog een keer een 10K voluit binnenkort en misschien nog eens deze test over 6 weken. Dankjewel!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt veel lager

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima!

Succes!
Rob
FlorisG
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2020, 15:24

Re: Omslagpunt veel lager

Bericht door FlorisG »

Hoi Rob, mag ik je nog een paar aanvullende vragen stellen?

Ik heb een paar trainingen gedaan. Zowel interval op tempo als een paar afstanden op het omslagpunt.
Ik kom alleen nog niet op mijn omslagpunt. Wel liep ik vorige week een PR op de 5km, 5 slagen onder mijn omslagpunt. Deze week liep ik 4km en dat ging sneller dan de eerste 4km van het PR op de 5km vorige week. Alleen was mijn hartslag nog eens 5 punten lager. Dat lijkt me op zich vooruitgang: sneller met lagere hartslag. Is het erg dat ik het omslagpunt niet haal? Heb ik wat anders te doen of is het voor mijn lichaam en benen nog even wennen om ineens zo snel te lopen? Ik was hartslagen en afstanden gewend van het marathonschema en de laatste maanden vooral vogels kijken.

Mijn rusthartslag is ook al een paar slagen lager geworden. Zit zo tussen 35 en 40 (ook zelf geteld). Lagere rust HR is ook vooruitgang, toch? Vind dat dat wel snel gaat met twee weken trainingen proberen.

Dankjewel weer,
Floris
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt veel lager

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Floris,

Dit is wel herkenbaar hoor. Ik merk zelf ook dat na een periode van rustige trainingen het weer even duurt voordat ik weer hoog in hartslag kan lopen. En dan nog lukt dit eigenlijk alleen tijdens een wedstrijd of tijdens een intervaltraining met korte intervallen.

Als de trainingen goed aanvoelen zou ik ze nog niet veranderen. Zeker als je nog zoveel verbetering ziet. Mocht je dan toch het gevoel hebben dat er iets niet klopt dan hoor ik het graag.

blijde groet,
Rob
Plaats reactie