als het weer tijdens de training tegenzit? + zomer"stop"

Plaats reactie
SanderdN
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 apr 2020, 19:26

als het weer tijdens de training tegenzit? + zomer"stop"

Bericht door SanderdN »

Ik heb begrepen dat je tijdens de marathon het beste het tempo kan loslaten, en focussen op de hartslag, en daarmee compenseren voor moeilijke weersomstandigheden.
Maar hoe zit dat tijdens de wekelijkse trainingen op marathontempo? Met wind tegen, hou ik dan mijn hartslag in de gaten, of mijn tempo? Ik neig naar tempo.

Dan een aanvullende vraag. Als ik straks aankom in week 9 van het schema, ga ik twee weken met vakantie. Mijn ervaring leert dat ik dan niet meer dan 2x per week zal kunnen/gaan lopen. Hebben jullie tips voor die 2x trainen om na de vakantie het schema in week 9 gewoon te kunnen oppakken weer?

groet,
Sander
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: als het weer tijdens de training tegenzit? + zomer"stop"

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sander,

We zijn voorstander van trainen op hartslag, dus dat doe je dan ook als het weer slecht is. Dit compenseert dan automatisch de moeilijke omstandigheden. ;)
Als je normaal op tempo traint, dan weet je vast wel wat voor jou je normale hartslag is tijdens dit tempo. Als dan blijkt dat (door de wind) je hartslag hoger is dan normaal, dan weet je dat je iets rustiger aan mag doen.

Als je tijdens je vakantie trainingen overslaat dan is dat geen probleem. Na de vakantie pak je gewoon de draad weer, dus voor jou in week 11 als ik het goed heb uitgerekend.
Zie ook:
https://www.sportrusten.nl/vakantie-hoe ... jn-schema/

Fijne vakantie!

Rob
Plaats reactie