Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Plaats reactie
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Bericht door rfathene »

Na een qua tijd teleurstellend ( maar niet qua beleving!) avontuur in Athene in november overgestapt naar Sportrusten met als doel morgen te starten in Madrid. Ziekte/overlijden vader en Corona maakten dat onmogelijk, maar wel gewoon schema gevolgd en zo was daar vandaag dag 99. Vanochtend besloten er een solomarathon rond Haastrecht/Reeuwijk/ Gouda/Oudewater van te maken en zie daar : 3:52:49 , meer dan een uur sneller dan in Athene. Begon in december met 10 km in 46 minuten met omslagpunt 181 en dat zou 3 uur 56 met hartslag 157 betekenen. Het werd dus onder 3:53 met hartslag 159. Bizar dat schema en wat helemaal bijzonder is: zo fit na afloop. Groot compliment voor Sportrusten !
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Super! wat een mooi verhaal. Heel bijzonder dat je zo maar een uur sneller loopt!
Gefeliciteerd! :D :D Hulde!

Blijde groet,
Rob
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Bericht door Janneke - Sportrusten »

RON! Geweldenaar!!! Echt fantastisch knap gedaan.

Gefeliciteerd met jouw fantastische prestatie!

Ps; Athene is ook echt een hele zware marathon he?! Die heuvels, er kwam geen eind aan! Liep je daar in 2019 of 2018?


Groetjes Janneke
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Bericht door rfathene »

Hallo Rob en Janneke,

Op het gevaar af, dat jullie deze reactie lang vinden, zal ik het toch even over Athene hebben en waarom die vergelijking niet realistisch is.

Ik ben een man van inmiddels 55 jaar, die tussen 1997 en 2000 6 marathons heeft gelopen met tijden tussen 3 uur 42 en 3 uur 54. Ik ben altijd blijven lopen, maar niet verder dan ongeveer 20/25 km en af en toe voor de lol een 30. Mijn droom was altijd wel ooit nog een keer in Athene te lopen en toen ik vorig jaar in de lente een keer redelijk soepel 30 kilometer liep, dacht ik nu of nooit.

Gekozen voor een traditioneel schema begon ik enthousiast in augustus 2019 aan de voorbereiding, maar zag toen al op tegen die weken van 50 tot 70 km, omdat ik eigenlijk maar 3x per week wil lopen. Eind augustus trapte ik in een onbewaakt moment een bal terug over een hek naar voetballende kinderen en leek er iets te scheuren in mijn knie en zo kon ik na een orthopeed te hebben geraadpleegd einde september/begin oktober pas echt weer gaan trainen. Heb toen heel geforceerd via 15 en 21 toch nog een 30 kilometer gelopen en heb jullie boek gekocht. De hartslagen berekend en toen nog een paar keer 14 km op marathonhartslag gelopen. Lang getwijfeld over overstappen naar de 10 km in Athene, maar eigenlijk pas een week van te voren besloten toch maar de hele te lopen. Niet op de beoogde 4 uur 15, maar dan maar op uitlopen.

De 4 dagen in Athene waren prachtig, maar je begint al met een gebroken nacht voor de reis en de 2 dagen voor de marathon zit je echt niet stil op je hotelkamer. Op de dag voor de marathon had ik 22.000 stappen op de teller staan en beklom ik 's avonds nog de steile trappen van het schitterende stadion om mijn vrouw aan te moedigen op de 10 km. De nacht voor de marathon was een drama, want je moet om kwart voor 5 aan het ontbijt zitten om de bus naar Marathon, die tot 6 uur gaat, niet te missen en ik wil best toegeven dat ik dan een nogal neurotische slaper ben. Werd dus wakker, zo ik al geslapen heb met een hartslag van 65 in plaats van normaal rond 50 en die hartslag bleef maar hoog. Bij de start was het al tegen 20 graden en later kwamen er nog een paar graden bij, dus het werd er niet makkelijker op. En dan heb ik het nog niet eens over die heuvels gehad, Janneke !

Mijn hartslag laag houden bij mijn geplande tempo van rond 6 minuten per km daar lukte dus niet, dus dan maar langzamer en alles doen om te finishen. Maar wat een feest onderweg, de doorkomsten in de dorpjes met traditionele volksdansers, de enthousiaste menigte en die geweldige aankomst in het stadion. Nog steeds kippenvel als ik daar aan denk en dan vind je 4 uur 56 als eindtijd helemaal niet erg. En toen al dacht ik dat het lopen op de marathonhartslag mij er doorheen heeft gesleept.

Pas later hoor je de schampere opmerkingen van niet lopende mensen ("lijkt wel een wandeltijd") en toen besloot ik voor een revanche te gaan in Madrid dit weekend. Helaas kwam mijn vader onverwacht op oudjaarsdag in een hospice terecht en is hij na 10 zware weken daar overleden, maar ik heb jullie schema trouw gevolgd, hoewel inschrijven voor Madrid er niet meer van is gekomen en Corona dat toch onmogelijk zou hebben gemaakt. Geef wel toe dat ik het vogels kijken soms heb overgeslagen en dat ik een keer zo van het weer en de omgeving heb genoten dat ik 24 km heb gelopen.

En als je dan jullie schema volgt, voel je je sterker worden met tussendoor al een 1 uur 44 op de halve marathon en steeds snellere tijden op de marathon hartslag. En zo bedacht ik gistermorgen, waarom zou ik het niet gewoon in mijn eentje proberen? Niet gezellig, maar het is altijd mooi rond de Reeuwijkse Plassen, het weer was perfect en er was niets of niemand om mij heen om mij zenuwachtig te maken. En zo liep ik heel relaxed naar 3 uur 52 :D :D :D , was ik fit na afloop en heb ik ook vandaag niet het idee dat het allemaal heel zwaar aanvoelt.

Eigenlijk wat dit het ideale scenario om jullie schema te testen. In een "echte" marathon speelt toch dat mentale aspect heel erg een rol ( kan het wel met maar 14 kilometer ? ) en dat was nu totaal niet aan de orde.

Een volgend keer ga ik zeker weer met jullie schema aan de slag en ik ga iedereen er enthousiast voor maken op hoeveel weerstand ik daarbij ook stuit. Het kan gewoon !

Fijne zondag nog, voor het geval jullie hier helemaal zijn aangeland met lezen :) :) :)

groet,
Ron
Sasky2020
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:33

Re: Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Bericht door Sasky2020 »

Chapeau voor überhaupt de marathon lopen, met wat voor een tijd dan ook. Ik zie het mijzelf niet doen! Echt heel bijzonder dat je dit nu ook in je uppie hebt gedaan!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Schema werkt, zelfs bij solo marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Het is gelukt Ron, in één keer uitgelezen :D

Maar zonder gekheid: dank voor je mooie verhaal, daar worden we altijd blij van!
Op naar de volgende! :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie