Hartslagzones in “100 dagenschema” gewijzigd?

Plaats reactie
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Hartslagzones in “100 dagenschema” gewijzigd?

Bericht door rfathene »

Hallo Rob/ Maarten,

Ik zit op dag 86 van een schema dat had moeten leiden naar de marathon van Madrid op 26 april. Vanaf het begin staat mijn omslagpunt op 181 en mijn 10 km tijd op 46 minuten. Ik train daarbij volgens het schema in 3 zones. 150-158 , 155-163 en 160-168.
Gisteren zag ik opeens dat deze gewijzigd zijn ( met terugwerkende kracht naar het begin) naar 152-156, 157-162 en 162-168. Niet schokkend natuurlijk, maar iedere loper is neurotisch en dus ging ik met terugwerkende kracht controleren of mijn loopjes nu nog wel binnen het schema pasten. 🤣🤣🤣
Maar even serieus, wat is de filosofie hierachter? Ons net even iets sneller laten lopen?

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagzones in “100 dagenschema” gewijzigd?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

Toen we met het online schema begonnen, gaven we gewoon 1 hartslag aan, dus bijvoorbeeld "loop 10 km op hartslag 150". We merkten dat sommige lopers zenuwpezerig om de haverklap hun horloge aan het checken waren om vervolgens te proberen precies 150 te lopen.
Dat is natuurlijk niet te doen dus gaven we een zone aan rond de gevraagde hartslag, in plaats van 1 hartslag.

Echter, zoals je aan jouw voorbeeld kan zien, was er enige overlap in deze zones. Bij veel horloges is dit lastig in te stellen, aangezien je meestal 5 zones kunt instellen waarbij de ene zone eindigt waar de volgende begint. Je moet dan erg creatief je grenzen instellen en dan ook trainen in 2 zones om precies binnen de gevraagde zone te lopen.

Toen we hier veel vragen over begonnen te krijgen hebben we even overleg gehad en de grenzen iets nauwer gemaakt. Dus in plaats van een zone van 8 slagen gebruiken we nu zones van 5 slagen. Dit zorgt ervoor dat de grenzen van de zones makkelijker in te stellen zijn in je hartslagmeter. Ik loop zelf al jaren op deze manier en kan je vertellen dat het niet moeilijk is om je hartslag ook daadwerkelijk in deze zones te houden.

Dus de reden is puur praktisch, en niet om je sneller of langzamer te laten lopen :D

Blijde groet,
Rob
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Hartslagzones in “100 dagenschema” gewijzigd?

Bericht door rfathene »

Hallo Rob,

Duidelijk uitleg weer en eigenlijk ook heel logisch.
Die overlap van zones was inderdaad lastig en maakte dat je bijvoorbeeld bij thuiskomst met een gemiddelde hartslag van 156/157 niet wist of je nu eigenlijk in de goede zone had getraind.

Dit is dus een hele goede aanpassing. Bedankt !

Groet,
Ron
RichardvanDijk
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:21

Re: Hartslagzones in “100 dagenschema” gewijzigd?

Bericht door RichardvanDijk »

Ik vond juist die ruimere zones wel prettig. Ik kan dit ondervangen door eigen trainingen te maken en deze naar mijn horloge te sturen en dan die training te doen. Geen problemen met de zones dan. Misschien een tip voor andere lopers!
Kan ik dan wel die ruimere zones aanhouden of is het bete om dan de vernieuwde zones te gaan gebruiken.

Richard
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagzones in “100 dagenschema” gewijzigd?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Richard,

Het is prima dus om de grotere zones aan te houden, geen enkel probleem.

Noot: Bij mijn oude hartslagmeter kon ik ook per training een hartslag instellen, bij de nieuwe stel ik bij de training een (of meerdere) zones in, en dan bij het hardloopprofiel stel ik de zones in. Dit kan (helaas) dus niet meer per training ingesteld worden.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie