Aantal rustdagen

Plaats reactie
RobG
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2020, 09:09

Aantal rustdagen

Bericht door RobG »

Ik ben drie weken geleden gestart met het 100-dagen-schema en dik tevreden met hoe dat gaat. Vorige week wel voor het eerst een vogelkijk-training over moeten slaan door andere verplichtingen. Daardoor had ik twee in plaats van één rustdag tussen twee trainingen in. Ik merkte bij de 10km-duurloop op marathon-hartslag dat die vervolgens wel veel makkelijker ging dan gebruikelijk. Het scheelde twintig seconden per kilometer met een hartslag die ook nog eens makkelijker op niveau te houden was. En ook nog eens minder pijntjes achteraf.

Dat heeft me wel aan het denken gezet. Ik begrijp dat je idealiter vier trainingen per week loopt, maar tegelijkertijd rijst ook de vraag of mijn lijf me niet iets probeert te vertellen.

Daarom de vraag. Is het binnen het schema verstandig en mogelijk om af en toe die vogel-kijken-training te laten schieten? Of is strikt het schema aanhouden het devies?
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Aantal rustdagen

Bericht door Koef »

Ik ga over enkele maanden beginnen met het schema en ga geen enkele vogel-kijk-training doen. 3x per week rennen is voor mij de max. Daarnaast ga ik 2x per week fitnessen.
Kan het zijn dat je jezelf toch te zwaar pusht bij het vogels kijken?
RobG
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2020, 09:09

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RobG »

Dank voor je reactie. Bij vogels kijken zit ik ongeveer tien hartslag en onder de na een sporttest vastgestelde marathon-hartslag. Ik denk niet dat dat te zwaar is. Kom ook fluitend binnen, na vogels kijken.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi RobG,

Wat doet je rusthartslag? Want je rusthartslag verteld je dat je goed hersteld.

Verder zijn we blij als je 80% van het schema doet. Dus af en toe een vogels kijken overslaan is geen probleem.

Verder is het wel zo dat, zo aan de start van het schema, het wel uitmaakt wat je deed voordat je aan het schema begon. Als je voor die tijd zeg maar 2 keer per week trainde en nu in één keer 4 keer, dan zal je lijf wat meer tijd nodig hebben om aan het veranderde schema te wennen dan als je al 4 keer per week hard liep.

Blijde groet,
Rob
RobG
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2020, 09:09

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RobG »

Dag Rob,

Ik zat voorheen op twee keer en een keer zaalvoetballen in de week. Wellicht dat het hier inderdaad inzit. 80% gaan we sowieso redden, dus dan pak ik deze week een dagje extra rust. In de rusthartslag zit een dalende trend, dus dat is mooi.

Dank voor je reactie!
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Aantal rustdagen

Bericht door Koef »

Na hoeveel weken is je rusthartslag zichtbaar lager geworden als ik vragen mag? Ik moet weliswaar nog beginnen met het schema maar probeer nu 1 a 2 keer per week te hardlopen. Mijn rusthartslag zit momenteel op 58-60.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koef,

Een hartslag onder de 60 is normaal voor iemand die regelmatig sport. Mijn rusthartslag zit meestal tussen de 50 en 55.

Blijde groet,
Rob
RobG
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2020, 09:09

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RobG »

Na een paar trainingen al. Ging van 60 naar 57. Merk wel dat een dag extra rust ook daar positief effect op heeft.
RobG
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2020, 09:09

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RobG »

Rob,

Nog een extra vraagje. Mijn marathon-hartslag zit op 153. Nu weet ik hem op een dag als vandaag prima daarop te houden. Alleen heb ik echt een kilometer of drie nodig om op die hartslag uit te komen. De gemiddelde hartslag van zo'n loop komt daardoor op 149 uit. Is het nou de bedoeling dat je gemiddeld 153 loopt. Of hem na de aanloop op 153 houdt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dat laatste, het is de bedoeling op marathonhartslag te lopen. Dat het even duurt voordat je om de hartslag zit is niet zo erg, maar het is inderdaad niet de bedoeling dat je sneller gaat lopen om gemiddeld goed uit te komen.

Dat je gemiddeld dus onder je de gevraagde hartslag uitkomt is dus niet erg.

Blijde groet,
Rob
RobG
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2020, 09:09

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RobG »

Dankjewel weer, Rob. En dan echt de allerlaatste vraag. Hoe noodzakelijk is de 10km VOLUIT in het schema? Kan je deze ook op marathonhartslag doen, of is het echt noodzakelijk hem gewoon voluit te lopen?

Groet,

Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Aantal rustdagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Daar heeft Koen een stukje over geschreven:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... oet-lopen/

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie