Mijn eerste marathon in 2020

Plaats reactie
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Mijn eerste marathon in 2020

Bericht door Jessedew »

Ik ben Jesse, 32 jaar en ga in 2020 mijn eerste marathon lopen. (Rotterdam)
Waarom? Ik heb met regelmaat staan kijken bij de marathon van Rotterdam en zag toen mensen voorbijkomen, waarvan ik dacht, dat zou ik toch ook moeten kunnen, dus dan moet het er ook een keer van komen natuurlijk.

Ik heb ooit een soort van sportopleiding gedaan en toen ik 18 jaar was, liep ik 10 km in ongeveer 40 minuten (dacht ik) Het verste wat ik ooit heb gelopen was op een mooie zomerdag 15 km, maar toen was ik niet gewend aan lange afstanden en kreeg ik (naar ik nu begrijp, volkomen logisch, pijn in mijn lijf)

Ik ben 1.86 m en weeg ongeveer 71 kg. De afgelopen jaren heb ik wel met regelmaat hardgelopen, maar dat was eigenlijk nooit veel meer dan 5km (soms 1 x per maand) en dan was dat meer om een beetje conditie te blijven houden. Maar mijn conditie was wel altijd zo dat ik die 5km zonder te stoppen uit kon lopen. In het dagelijks leven probeer ik, ondanks de kantoorbaan, altijd wel in beweging te blijven. Hardlopen was nooit mijn favoriete sport, in de zomer pak ik wel graag de MTB om het bos in te duiken.
Kortom, beslist geen topsporter, (ondanks mijn enigzins atletische bouw) maar probeer altijd wel een beetje in beweging te blijven.

Alhoewel ik altijd dacht, die marathon moet ik makkelijk kunnen lopen, besef ik nu, na 2 maanden voorbereiding, dat het natuurlijk best een flinke afstand is. Nadat ik me had ingeschreven voor de marathon natuurlijk vol goede moed aan het trainen gegaan. Ik zat in de opbouw al snel op 7km. Ik kwam immers niet vanaf 0. Alleen mijn lijf protesteerde al snel, want zo vaak hardlopen, dat vond mijn lijf geen goed idee.
Aangezien ik toch nieuwe schoenen moest, direct maar de Asics Nimbus 22 aangeschaft, (ik had hiervoor ook neutrale asics en die bevielen goed, maar waren aan vervanging toe)

Door het intensievere trainen, had ik dus al snel een blessure opgelopen aan mijn heup. Als ik mijn been omhoog wilde doen, bijv bij knieheffen, of juist naar de zijkant, dan voelde ik dat behoorlijk. Na 2 weken rustig aan, rust pakken en kleine loopjes van 2 - 5 km, ging het weer beter en sinds 2 weken is het vrijwel weg.

Het 14 km schema van sportrusten staat mij wel aan. Ik loop nu ongeveer 3 keer in de week hard. 2 daarvan zijn korte 5 km loopjes, als ik warm ben probeer ik wat tempo te maken, tot 5.30 m per km ongeveer op het einde, de daaropvolgende duurloop is dan langer. Hartslagmeter heb ik verder niet, ik probeer vooral naar mijn lichaam te luisteren, je merkt snel genoeg of je een lekker tempo hebt wat je lang vol kan houden.

Vandaag voor het eerst de 10 km gelopen en lijkt me goed afgegaan te zijn. Ik deed er 62 minuten over, opgemerkt dat ik aan het einde het snelste liep 6.01 m/km. Na 10 km was het mooi geweest, echt moe was ik niet, maar in het kader van de opbouw heb ik dan ook niet alles gegeven. Ik wil vooral niet forceren en mijn spieren overbelasten. Als ik die tijd (62min) via de tool op de site omreken, dan haal ik de limiet van de marathon net, (5u29) dus dat zal nog een tandje sneller moeten.

Ter voorbereiding op de marathon wil ik in maart 2020 in elk geval nog een x de halve marathon lopen. Tot die tijd vooral 3 x per week blijven trainen. Het is mijn eerste marathon, dus ik hoop vooral dat ik niet geblesseerd raak in de voorbereiding en de marathon in 5 uur uit kan lopen (stiekem hoop ik op iets sneller, maar dat zie ik dan wel weer)

Ik heb in elk geval de meest basale dingen aangeschaft, goede schoenen, drinkgordel, verlichting, handschoenen.
Als iemand verder nog goede tips heeft ter voorbereiding dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Mijn eerste marathon in 2020

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi<

Welkom bij de club!
Je zegt dat je geen hartslagmeter hebt, je wilt gaan trainen op tempo?

Blijde groet,
Rob
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Mijn eerste marathon in 2020

Bericht door Jessedew »

Klopt ja, ik houd me nu gewoon aan een tempo waar ik me comfortabel bij voel. mijn streeftempo is ongeveer 6m de kilometer, om dat te halen op de marathon moet ik nog wel wat meer trainen. Ik kan nu de 10 km wel afsluiten met dat tempo in de laatste kilometer en bij de duurloop begin ik langzaam en loopt dat naar het einde toe nog op, dus juist nog geen verval. Ik heb echter niet de illusie dat ik langere tijd een tempo van 5 minuten kan lopen, maar misschien komt dat op de langere termijn (volgende jaren) wel.

Het gaat me nu vooral dat ik straks de marathon binnen een uurtje of 5 uit kan rennen.

Ik heb geen hartslagmeter en ga die nu niet apart aanschaffen, een beetje betrouwbare is vrij prijzig en ik heb niet het idee dat ik hem nu mis.
Plaats reactie