Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Plaats reactie
Lianne287
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door Lianne287 »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag.
Ik doe aan triathlon en naast het hardlopen zwem en fiets ik. In de winter is t fietsen iets minder.
Kan ik dit gewoon blijven doen?

En kan ik tijdens de 100dgn wel gewoon de hm van de cpc lopen bv? Of is dit te belastend voor t schema?

Alvast bedankt!

Groeten
Lianne

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4863
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

Als je traint voor de marathon zijn je 2 trainingen op marathonhartslag het belangrijkste. Die 2 zul je dus moeten doen. De training Vogels kijken en de intensieve training kun je dan vervangen door trainingen in een andere sport.

Uiteraard kun je gewoon de halve doen, let er alleen even op dat je goed herstelt voordat je weer volle bak verder gaat met je trainingen.

Wil je de marathon gaan lopen als onderdeel van een triatlon gewoon als losse marathon?

Blijde groet,
Rob

Lianne287
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door Lianne287 »

Hoi Rob.
Dank voor je antwoord. Nee, ik wil de marathon als losse wedstrijd lopen. In een triathlon is voor mij te hoog gegrepen.
Bij de looptraining op dinsdag lopen we rond de 10 km. Welke training is dat dan, de hoge marathonhartslag traing of de intensieve?
Hoeveel rustdagen moet ik sowieso nemen? Kan ik zwemmen op een rustdag?
Ik heb in de winter zwemtraining op maandag, looptraining op dinsdag, en zwemtraining op zaterdag.
En fietsen doen we wanneer we willen.

Groeten
Lianne

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4863
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

De trainingen op marathonhartslag zijn het belangrijkste, die kun je moeilijk in een groep doen dus je zou de groepstraining kunnen doen in plaats van de intensieve. ;)

Je wordt beter tijdens je herstel, dus probeer dan ook minimaal 2 rustdagen te handhaven. Eventueel kun je zwemmen of fietsen combineren met lopen op één dag.

Blijde groet,
Rob

Lianne287
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door Lianne287 »

Ah duidelijk! Dankjewel. Ga ik mn schema even aanpassen!

Lianne287
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door Lianne287 »

Hoi Rob,
Nav de training vandaag weer wat vragen.
Ik heb vandaag rond half 1 een 75min gefietst. Met een gem hr van 130 en max 151.
Om 17.15 uur ben ik mn 8km training marathontempo hoog gaan doen. Tussen die 2 sporten heb ik rustig aan gedaan.
Nu zat ik met het lopen snel op de max hr, mn horloge piepte vaak. En moest ik steeds weer een tandje langzamer terwijl ik al best rustig liep. Het waaide ook behoorlijk.
Kan dit liggen aan dat ik heb gefietst en had ik het lopen beter morgen kunnen doen of moet ik eerst lopen en dan een andere sport doen? Op zaterdag gaat dat niet want de zwemtraining is om 7 uur smorgens. Maar dan kan ik wel bv savonds pas gaan lopen.
Ik hoor graag van je.

Gr
Lianne
Laatst gewijzigd door Lianne287 op 14 jan 2020, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4863
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

Als je kort na het fietsen gaat lopen, is dat op zich geen probleem. Dat je hartslag dan wat hoger ligt is ook normaal, immers je lichaam is dan nog niet hersteld van het fietsen. Ik ga nog even na of we moeten adviseren dan wat hoger in hartslag te trainen, daar kom ik op terug.

Blijde groet,
Rob

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4863
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

Ik heb het er met Koen over gehad: als je dus gaat lopen na een andere sport, blijft dan gewoon trainen op de gevraagde hartslag. Je loopt dan misschien iets minder hard, dat is geen probleem, je weet dan waar het van komt.

Blijde groet,
Rob

Lianne287
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door Lianne287 »

Hoi Rob,
Dankjewel! Duidelijk. En ergens logisch.

Nog een vraag. Er is nog wat induidelijkheid bij mij. Als ik bij de hardlooptraining de intesieve training doe, moet ik dan ook stipt binnen de zone lopen? Of kan interval met wandelen tussendoor ook.

Een training bestaat uit eerst inlopen zo'n 2.5 km dan loopscholing, daarna een kern met als voorbeeld: 3x 500m 1e x op D2 2e op D4(10 km tempo) en 3e ook op D4 met 30 sec rust tussendoor. En daarna bv 3x 400 en 3x 300 en tussen de series 2 min rust (of 200m).

Kan ik dan alles meedoen?
Is het dan de bedoeling dat ik alles bij de kilometers reken.
Of alleen de kern.
En mag de rust dan tussendoor of juist niet?
Of moet ik mn eigen training op de baan gaan doen en gewoon 6 a7 km op mn intensieve hartslag lopen? (Sowieso loop je niet alles met elkaar omdat er tempoverschillen zijn)
Of moet ik deze training voorlopig skippen en voor t goede resultaat niet naar de training gaan en zelf gaan lopen. (Wel jammer want het sociale is ook leuk)

Ik hoop dat je mn vragen kan beantwoorden. Ik wil het programma zo goed mogelijk doen voor een goed resultaat.
Ik loop ook nog niet met mn marathonhartslag op marathontempo na 4 weken.

Groeten en alvast bedankt.

Lianne

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4863
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

Je kunt gewoon het programma van de hardlooptraining volgen, en die doe je in plaats van de intensieve training. Geen probleem. Het sociale aspect is ook belangrijk, je doet het immers ook voor je plezier :) En het doel (intensief trainen) wordt zeker behaald.

Zoals gezegd: de trainingen op marathonhartslag zijn het belangrijkste, als je die op de juiste hartslag loopt dan ben je goed bezig.

Blijde groet,
Rob

Lianne287
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Andere sporten ernaast en wedstrijdjes tijdens 100 dgn

Bericht door Lianne287 »

Thnx!.👍🙂

Plaats reactie