Wat is mijn omslagpunt?

Plaats reactie
BiancaB
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2019, 10:32

Wat is mijn omslagpunt?

Bericht door BiancaB »

Gisteren heb ik de 7Heuvelenloop gelopen in 1.20.16. Ik heb heerlijk gelopen in een tempo dat ik gevoelsmatig goed kon volhouden, zonder het idee te hebben té hard gelopen te hebben en er zat zelfs nog een eindsprintje in. Mijn hartslag is continu 165-175 BPM geweest. Ik heb dit voorjaar een inspanningstest gedaan op de fiets. Daar kwam een VAT van 127, RCP van 162 en Max van 169 BM uit, voor hardlopen plus 10 dus dan is het respectievelijk 137-172-179 BPM. Hoe kan het dan dat ik zo lang zo kan lopen zonder vermoeid gevoel?

Kanttekening: ik gebruik inhalatiemedicatie vanwege astma en was (ben) verkouden bij de 7H. Bij de inspanningstest gebruikte ik ontstekingsremmers (diclofenac). MIjn rusthartslag is laag, onder de 60 BPM, ook nu ik verkouden ben.

Volgende vraag, op welke hartslag zou ik dan moeten trainen als marathonhartslag?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat is mijn omslagpunt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bianca,

Je gemiddelde hartslag op de 10km is ook je omslagpunt, dus 172 in jouw geval. Een 15km kun je best dicht bij je omslagpunt lopen, voor de snelle lopers geldt dat zelfs voor de halve marathon. Dus je hartslag tijdens de 7 Heuvelenloop is eigenlijk prima volgens verwachting ;)

Voor het bepalen van je marathonhartslag heb je 2 getallen nodig: je snelste, recente gelopen 10km tijd en je omslagpunt. In "de Hardlooprevolutie" en "de Marathonrevolutie" staan tabellen met daarin je marathonhartslag aan de hand van deze twee getallen. Mocht je er niet uitkomen dan hoor ik het graag.

Verkoudheid heeft normaal gesproken geen of weinig invloed op je hartslag, tenzij je ook koorts hebt, maar dan is er meer aan de hand. Ik weet eerlijk gezegd niet of astma (-medicijnen) van invloed zijn op je hartslag.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie