Marathon Athene

Plaats reactie
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Marathon Athene

Bericht door rfathene »

Begin september heb ik in diverse onderwerpen op dit forum om "hulp" gevraagd. Als man van 55 jaar met 25 jaar hardloopervaring met 6 marathons tussen 1997 en 2000 (destijds tussen 3 uur 42 en 3 uur 54), wilde ik altijd nog 1 keer graag deelnemen aan de marathon van Athene. Dit voorjaar bij mijn gebruikelijke 2x per week lopen de lange duurloop uitgebreid naar 30 km ( 1x in april en 1x in mei). In juli op vakantie in Griekenland 1x 13 km door de heuvels gelopen en vervolgens ingeschreven voor het totaalpakket via Loopreizen. Nog geen 2 weken later een knieblessure opgelopen, waarna ik een paar weken helemaal niet heb gelopen. Na bezoek aan sportarts groen licht gekregen voor voorzichtige opbouw, maar daarover was ik vrij wanhopig. Traditioneel schema met onder meer 3x 30 km in de maand voorafgaande aan de marathon zou te zwaar zijn. Heb de Hardlooprevolutie gelezen en wilde overstappen naar 14 km schema, maar ook dat was te zwaar voor de knie vanwege 4x per week lopen. Heb in veel te grote stappen 1x 15 km, 1x 21, 1x 26 km en 1x 31 km gedaan, maar wel alles op marathonhartslag. 1x heuveltraining op Brienenoordbrug (8x op en af is 188 hoogtemeters, Athene is rond 400 meter in 17 km heuvels) gedaan op marathonhartslag en verder doorlopend 14 km op marathonhartslag. Intervaltraining niet aangedurfd, dus tempo werd niet sneller, maar besloten toch deel te nemen. Afgelopen vrijdagmorgen (dus na een gebroken nacht) afgereisd en vrijdag de hele dag rondgeslenterd op de expo (15.000 stappen), zaterdag door Athene geslenterd, 's avonds mijn vrouw aangemoedigd op haar succesvolle 10 km en tot mijn schrik 's avonds 22.000 stappen op de teller afgelezen. Opnieuw een gebroken nacht, want op zondagmorgen vertrekken de bussen vanuit Athene tussen half 6 en kwart over 6 naar Marathon en als je die mist, kun je er niet meer komen. Met 2 uur slaap in de bus gestapt met een veel te hoge hartslag (76 in rust in plaats van 52) en na 2,5 uur wachten in Marathon om 9.15 uur gestart bij toen nog maar 21 graden maar met net voor de start een flinke regenbui, gevolgd door hele warme zon bij zo'n 23 graden. Vanaf de eerste kilometer een veel te hoge hartslag bij het beoogde tempo van 5.30 per km en dus veel langzamer gaan lopen, maar wel op juiste hartslag. De heuvels waren verschrikkelijk, maar op advies van RunningRob alleen maar op die hartslag gelet en eigenlijk ging het in een weliswaar rustig tempo best goed. Na 31 km waren de heuvels voorbij en kon ik op weg naar Athene nog wat versnellen. De voor de blessure beoogde 4 uur 15 zat er uiteraard niet meer in, maar met mijn 4 uur 56 was ik meer dan tevreden en de aankomst in het Olympisch stadion was overweldigend. Ik heb van de eerste tot de laatste kilometer genoten en dat was, hoewel ik dus niet echt het schema van Sportrusten heb gevolgd, zonder de wijze raad van de Hardlooprevolutie en RunningRob nooit gelukt. Lopen op marathonhartslag en je niet gek laten maken door de omstandigheden werkt echt ! Met sportieve groet, Ron
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Athene

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

Dank voor je enthousiaste verslag en gefeliciteerd met deze mooie ervaring! Helemaal super als je ziet wat voor hobbels je hebt moeten genomen nemen in de voorbereiding! :D :D
Hulde!

Blijde groet,
Rob
Koffiehoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2019, 11:01

Re: Marathon Athene

Bericht door Koffiehoek »

Leuk jouw verslag te lezen, Ron. Zeker omdat ik er ook was...
Zelf loop ik een jaartje of tien hard en had ik besloten dat ik voor mijn 60e (ik ben nu 58) toch een keer de enige echte marathon wilde lopen.
Omdat het 14K schema prima paste in mijn weekagenda, heb ik dat omarmd en redelijk consequent gevolgd; een tweewekelijkse vakantietrip in het hete en heel vochtige Thailand zorgde voor wat minder kilometers en één tussendoortje van 20km om wat gelletjes te testen waren de enige uitspattingen.
De bustocht naar het atletiekstadion van Marathon was erg vroeg. Ik had de bus van 5:45u en daarmee stond ik al omstreeks kwart voor zeven in een langzaam vollopend stadion. De temperatuur was toen met 18 graden nog lekker. Ik stond zelf in startvak 7 en we mochten - inderdaad met een nat pak omdat het net tussen 9 en tien over 9 flink plensde - om 9:15 vertrekken.
Ik had een heerlijke eerste helft, waarbij ik op mijn Garmin alleen mijn hartslag kon aflezen. Ik heb me keurig aan die hartslag gehouden en bleef tussen de 134 en 138. Mijn gemeten max is overigens 164. Voldoende drank, sportdrank, af en toe een gelletje, geen spoor van vermoeidheid of pijntjes. Kortom het loopleven lachte me toe. Halverwege was ik wel nieuwsgierig wat mijn tijd was, dus spiekte ik even op mijn horloge : net boven de 2 uur. Ook dat was geen tegenvaller, omdat ik rond de 4 uur wilde binnenkomen.
Rond 25 km sloeg echter het Griekse onheil toe: kramp.
Die sloeg zo hevig in mijn hamstring dat ik - bezorgd dat ik was om iets kapot te lopen - een meter of 600 heb gewandeld. Toen het hardlopen weer opgepakt, maar na een minuut kwam de kramp terug in beide bovenbenen, maar aan de voorkant. Toen heb ik het tempo omlaag gegooid naar een hartslag van 120-124. Daarmee zat ik net laag in de krampzone en was het net vol te houden. Wel iedere 5 kilometers enkele minuutjes gestopt, gerekt en gemasseerd en daarmee de finish toch hardlopend weten te bereiken. De eindtijd was daarmee wel opgelopen naar 4:32:08, maar de entourage en de finish vergoedde veel!
Overigens was ik - op de toch pijnlijke beenspieren na - behoorlijk fit, dwz niet echt moe. Ik heb met mijn vriendin nog naar ons appartement 3 km verderop gelopen en daarna de hele dag, tot laat in de avond door Athene gezworven.

PS de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat op maandag en dinsdag trappen lopen geen echt feest was.... ;)

John uit Valkenburg
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Athene

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi John,

Dank voor je mooie verslag! En gefeliciteerd met je prestatie! :) :)

Mocht je nog info willen over wat je kunt doen bij kramp:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... -bij-kramp

Blijde groet,
Rob
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon Athene

Bericht door rfathene »

Hallo John,

Lees nu je herkenbare verslag en zie die prachtige dag weer helemaal voor me. Wat was het geweldig om mee te maken, al wordt er door sommige niet-lopers erg de spot gedreven met mijn tijd (4.56). Die hebben het duidelijk niet begrepen. Ga mijn volgende marathon (Rotterdam of Madrid) echt helemaal met 14 km schema doen en hoop dan de 4.15 eindtijd alsnog te halen. Liep in juni 10 km in 45.36 en afgelopen woensdag 10 dagen na Athene in 48.22. Dan moet het sneller kunnen, maar in Athene ging het mij puur om het aankomen. Als ik eraan terugdenk voel ik de emotie-tranen bij de finish of vlak daarvoor ( spandoek 250 meter) al weer opkomen. Neemt niemand mij nog af hoor !
Koffiehoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2019, 11:01

Re: Marathon Athene

Bericht door Koffiehoek »

Hoi Ron.

Met jouw 10km-tijden moet het zeker een tandje sneller kunnen.
Als ik de 'verloren' tijd die ik met een stuk wandelen en 4 sessies rekken, strekken en masseren kwijt was, bleef er een netto looptijd tussen de 4u5m en 4u10m over. En mijn 10km-tijden liggen net boven die van jou (47m/48m)....
Maar het belangrijkste is ons gelukt en dat we hardlopend het oude Olympische stadion binnentraden. Wat een entourage! Ik was snel over de teleurstelling van mijn pijnlijke 2e helft en 'mindere' tijd heen :).
Succes met Madrid of Rotterdam!
Gr. John
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon Athene

Bericht door rfathene »

Hallo John,

Ik denk ook wel dat ik wat sneller moet kunnen hoor; rond 4.15 uur moet zeker mogelijk zijn,
Ben wel benieuwd naar jouw vervolgplannen. Komt er een nieuwe marathon en ga je dan weer op pad met Sportrusten?

Wel jammer dat onze "leider" Koen de Jong nu met een regulier schema aan het trainen is..... :) :) :)

groet,
Ron
Plaats reactie