Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Plaats reactie
visje24
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2016, 20:33

Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door visje24 »

Hallo,

Ik ga de marathon van R'dam lopen, dus zit in de laatste twee weken van het schema.
Nu heb ik twee verschillende schema's; een uit het boek en een die ik van jullie gekregen heb per mail. Er zitten vooral in de laatste weken wat verschillen tussen.

*mail: laatste lange training (14km) 8 dagen voor de marathon. De twee keer 12 minuten 6 en 4 dagen voor de marathon.
*boek: laatste lange training (12km) 6 dagen voor de marathon. De twee keer 12 minuten 4 en 2 dagen voor de marathon.
Ook zit er in de op een-na laatste week van het boek maar 1 lange loop (14km), de andere op marathon-tempo is 6km.
In het schema via de mail loop je in die week 13 en 14 km op marathon-tempo.

Wat moet ik nu aanhouden?
Vooral de laatste loopjes vind ik wel spannend, moet ik 3 dagen helemaal rust houden of maar 1 dag?

Verder nog een paar vragen over voeding:
*Geldt jullie advies nog steeds om maar 3 gels te nemen, bij 10, 20 en 30km?
*Wat is jullie mening over carboloaders, een magnesiumshot en guaranashot tijdens de marathon?

Oja, enne, ik ga nu bij de langste loopjes uit het schema de laatste km best mijn benen, heupen en knieën voelen....en dan denk ik: help, straks moet ik nog 30km door... is dit herkenbaar bij anderen? Of kan ik ervan uit gaan dat dit niet steeds erger wordt straks? :?

Groetjes en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
visje24 schreef: 28 mar 2019, 13:08 Wat moet ik nu aanhouden?
Houdt het schema van de mail aan.
visje24 schreef: 28 mar 2019, 13:08 Vooral de laatste loopjes vind ik wel spannend, moet ik 3 dagen helemaal rust houden of maar 1 dag?
Dus 3 dagen ;)
visje24 schreef: 28 mar 2019, 13:08 Geldt jullie advies nog steeds om maar 3 gels te nemen, bij 10, 20 en 30km?
Ja, dat geld nog steeds
visje24 schreef: 28 mar 2019, 13:08 Wat is jullie mening over carboloaders, een magnesiumshot en guaranashot tijdens de marathon?
Ik moet zeggen dat ik hier zelf nog nooit mee geexperimenteerd heb. Ik zou niet dingen gaan proberen tijdens een marathon, die je niet ook al een keer tijdens een training hebt geprobeerd. Je maag en darmen zijn sneller van slag dan normaal tijdens een marathon, en je wilt niet dat dat gebeurd tijdens een marathon.

Wat je laatste vraag betreft: je begint goed uitgerust tijdens de marathon. Geen garantie dat er geen pijntjes ontstaan tijdens de marathon, maar ze zullen zeker later komen dan normaal. Probeer vooral ontspannen en niet verkrampt te lopen.

Succes!
Rob
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door Marjolein30 »

Ha Rob,

Dat is interessant.. ik volg in principe het schema uit het boek en ga een week later dan visje24 een marathon lopen. Waarom is ervoor gekozen om dit zo te veranderen? Is dit een betere voorbereiding qua rust?

Groet, Marjolein
visje24
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2016, 20:33

Re: Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door visje24 »

Hoi Rob,
Dank voor je antwoorden!
En fijn om te horen dat die pijntjes ws later zullen komen na die week rust...
Ik zal een verslagje schrijven van mijn ervaringen!

Groetjes! Aafke
Marie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:59

Re: Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door Marie »

Beste Rob en Aafke
Ik zie dat er een 2 e schema is uitgebracht?
Ik heb zelf t boek maar zou graag t schema van de mail ook hebben. Ben nog ruim 3 weken voor mijn marathon

Gr marieke
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marie,

Het schema in het boek en online is hetzelfde schema: je traint 4 dagen in de week en de afstanden zijn gelijk.
Het enige verschil is dat je online je weekindeling kunt aanpassen, dus je kunt zelf zeggen op welke dagen je wat doet. Als je het schema uit het boek volgt dan ben je uiteraard ook vrij om de weekindeling aan te passen.

En de twee trainingen op marathonhartslag zijn gesplitst in een training op "lage marathonhartslag" en "hoge marathonhartslag". Waarbij de training op "lage marathonhartslag" iets lager is dan de marathonhartslag in het boek en de training op "hoge marathonhartslag" is iets hoger dan de marathonhartslag in het boek. Dit is niet gedaan in het boek om het niet te ingewikkeld te maken.

Maar zoals gezegd: de trainingen en afstanden zijn gewoon gelijk.

Blijde groet,
Rob
Marie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:59

Re: Laatste weken (dagen;-)) voor de marathon

Bericht door Marie »

Dank, ik ben gerust gesteld
Plaats reactie