Eerste vragen

Plaats reactie
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Eerste vragen

Bericht door Ric »

Ben nieuw hier en na 2009 en 2014 Rotterdam gelopen te hebben, heb ik me weer ingeschreven voor een marathon.
Zeeuws-Vlaanderen, de week na Rotterdam.
Ben redelijk ervaren loper en fietser en ben heel erg nieuwsgierig hoe het nu gaat uitpakken met het Sportrusten.

Met zoeken hier op het forum en in het boek "De Hardlooprevolutie" heb ik nog wat vragen.

Heb me dus aangemeld en het schema aangepast.
Ik zie dat er twee trainingen zijn met marathonhartslag. Hoog en laag. In het boek wordt er 1 genoemd.
Bij mij is 156 hoog, 151 laag en marathonhartslag zou 153 moeten zijn.

1) Hoe pak ik deze beide trainingen goed aan? Gewoon zo goed mogelijk de hoge en lage marathonhartslag proberen te lopen?
2) Kan ik de 4 trainingen in principe gewoon wisselen als dat zo uitkomt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ric schreef: 01 jan 2019, 11:33 1) Hoe pak ik deze beide trainingen goed aan? Gewoon zo goed mogelijk de hoge en lage marathonhartslag proberen te lopen?
Als je na het inlopen je training start dan laat je je hartslag rustig oplopen tot de aangegeven hartslag en deze probeer je dan vol te houden tot je de gevraagde afstand hebt gelopen.
Ric schreef: 01 jan 2019, 11:33 2) Kan ik de 4 trainingen in principe gewoon wisselen als dat zo uitkomt?
In het online schema kun je zelf de dagen bepalen waarop je welke training wilt doen. De volgorde maakt niet uit. Probeer wel de trainingen evenredig te verdelen over de week (dus geen 2 rustdagen na elkaar).

Blijde groet,
Rob
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Re: Eerste vragen

Bericht door Ric »

RunningRob - Sportrusten schreef: 01 jan 2019, 20:49 Als je na het inlopen je training start dan laat je je hartslag rustig oplopen tot de aangegeven hartslag en deze probeer je dan vol te houden tot je de gevraagde afstand hebt gelopen.

Blijde groet,
Rob
Dank!
En de twee trainingen met marathonhartslag wel 1 met hoge en 1 met lage?
(in boek wordt er niet gesproken over hoge en lage marathonhartslag)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Als je lang loopt op hetzelfde tempo zul je merken dat je hartslag heel langzaam stijgt, je loopt de marathon dus niet op één hartslag, maar je hartslag zal langzaam oplopen. Daar houdt het online schema dus enigszins rekening mee door je op twee niveaus te laten trainen.

Om het schema niet te ocmpl;ex te maken gaan we in het boek uit van 1 marathonhartslag. Online worden de berekeningen voor je gedaan en daarom kunnen we het schema wat complexer maken. Tegen het einde van de 100 dagen wordt je uitgelegd hoe je hier mee om dient te gaan tijdens de marathon zelf.

Blijde groet,
Rob
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Re: Eerste vragen

Bericht door Ric »

Eerste training gedaan!
Ik vul toch in het schema het totaal aantal km's in?
En niet het aantal van de "kern-training"?
En nog een andere vraag.
In mijn schema zie ik 3x een voluit training over 10km.
In het boek (De hardlooprevolutie) staan er ook 3 van 10 en 1 van 14km.
Klopt dat?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ric,

Je vult in het schema de lengte van de "kern-training" in. Dus exclusief in en uitlopen. Je kunt dan (hopelijk) zien dat je na verloop van tijd sneller wordt op deze hartslag. In "mijn trainingen" kun je filteren op een bepaalde training en dan goed de verschillende trainingen vergelijken.

Als je de gehele afstand, dus inclusief in en uitlopen, zou dat de resultaten vertroebelen.

Je doet 3 keer een 10km voluit, dat zou ook zo in het boek moeten staan. De trainingen van 14km zijn op marathonhartslag.

Blijde groet,
Rob
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Re: Eerste vragen

Bericht door Ric »

Bedankt weer Rob!
Schema opnieuw ingevuld.
Is wel even plakken en rekenen.
Tussentijden vanuit Garmin connect in Excel plakken en dan de tijden optellen en van de hartslagen gemiddelde laten uitrekenen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik ken Garmin niet zo, maar bij Polar kun je de training in fasen indelen, en dan wordt de kerntraining (mooie term, die houd ik erin) een aparte fase. Dan kan ik die zo overnemen in de trainingsresultaten.

Kan dat niet bij Garmin is het misschien handiger alleen tijdens de kerntraining je hartslagmeter aan te zetten, of een "nieuwe" training starten..

Succes!
Rob
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Re: Eerste vragen

Bericht door Ric »

RunningRob - Sportrusten schreef: 08 jan 2019, 22:01 Ik ken Garmin niet zo, maar bij Polar kun je de training in fasen indelen, en dan wordt de kerntraining (mooie term, die houd ik erin) een aparte fase. Dan kan ik die zo overnemen in de trainingsresultaten.

Kan dat niet bij Garmin is het misschien handiger alleen tijdens de kerntraining je hartslagmeter aan te zetten, of een "nieuwe" training starten..

Succes!
Rob
Kerntraining is, dacht ik, veel gebruikte term in de hardloopwereld.
Bij onze loopgroep doen we warming up, rekken, loopscholing, kerntraining, cool down.

Blijf wel complete training opnemen en dat kopieren en plakken vind ik wel leuk. Analyseer ik meteen de training wat "dieper".
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ric schreef: 12 jan 2019, 12:33 Kerntraining is, dacht ik, veel gebruikte term in de hardloopwereld.
Je hebt gelijk, ik krijg veel vragen over in en uitlopen rond de training, en heb het dan vaak over de "eigenlijke training" of "de training op hartslag". Ik had in dit verband niet gedacht aan het woord kerntraining, vandaar mijn opmerking :D

Succes!

Rob
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Re: Eerste vragen

Bericht door Ric »

Nog weer een vraagje waarop ik zo snel niet het antwoord hier kan vinden.
Ik denk dat het het beste is om zo snel mogelijk de hs te bereiken ipv langzaam de hartslag op te laten lopen?
Ik loop de eerst ca 2km's na inlopen (ook 2km) behoorlijk wat sneller om die hartslag te bereiken en probeer hem dan vast te houden.
Dat gaat overigens best wel goed!
Ik denk nu al, maar daar zal later nog wel meer info over komen, "ik loop hartstikke (te) snel voor marathon" :-)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je hoeft niet (te) hard te lopen om maar zo snel mogelijk op de juiste hartslag te komen. Je laat gewoon rustig je hartslag oplopen en houdt deze dan vast tot het einde van de training. Maar als je daar 2km over doet dan doe je het niet te snel... :)

Succes!
Rob
Ric
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:59

Re: Eerste vragen

Bericht door Ric »

Bedankt weer voor snelle reactie!
Als ik op marathontempo ga lopen zal het denk ik zeker wel 5km duren voordat ik de marathonhartslag zal halen.
Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Lianne287
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Eerste vragen

Bericht door Lianne287 »

Hoi Rob,
Ik lees hier nu over inlopen en kerntraining.
Ik ga even wandelen en dan begin ik aan de "kerntraining" . Maar ik begrijp hieruit dat ik t fout doe en te weinig loop en dus eerst 2 km moet inlopen. Op welk tempo en welke hartslag?

Kan je intensief en hartslag hoog/laag ook zonder rustdag er tussen doen?

Gr Lianne

Ik leer elke dag weer bij door het forum te lezen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lianne,

Inlopen doe je ontspannen, dus zonder op je hartslag te letten. Juist zonder op je hartslag te letten, want dan ben je met je kop bij je lijf en niet bij je hartslagmeter. Je loopt warm om je spieren op te warmen, dus dat hoeft niet hard te gaan.

Als je moeite hebt om de juiste hartslag te halen tijdens de training zelf, mag je wel aan het einde van het inlopen een paar stevige versnellingen doen, dat helpt om daarna sneller op de juiste hartslag te komen.
Lianne287 schreef: 08 jan 2020, 12:45 Kan je intensief en hartslag hoog/laag ook zonder rustdag er tussen doen?
Ja dat mag, je traint 4 dagen in de week dus er valt altijd ergens in de week twee trainingsdagen achter elkaar.

Succes!

Rob
Lianne287
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Eerste vragen

Bericht door Lianne287 »

Dank voor je antwoord. Dus eerst inlopen en dan pas de training starten. Ik wandel altijd even uit.
Versnellingen zijn niet nodig 😅Ik heb meer moeite om mn hartslag in toom te houden dan dat ik er niet aan kom en heb tijdens mn trainingen mn garmin op waarschuwing hartslag precies op de 2 waardes gezet om als hij hoger gaat er een piepje gaat.

Gr
Lianne
Plaats reactie