Beginnersvraag

Plaats reactie
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Beginnersvraag

Bericht door SportrustenDemo »

Hallo,
Ik wil het 100-dagen marathon schema gaan volgen en ben aan het lezen over Sportrusten.
Ik heb mijn marathon-tempo uitgerekend adhv mijn 10-km tijd. Ga ik nu op deze snelheid de twee lange lopen doen of op hartslag?
Mijn omslagpunt moet ik nog bepalen. Maar de ene keer lees ik over in hartslagzones lopen en de andere keer op marathon-tempo. :?
Verder loop ik 1x per week bij een loopgroep, dit zou ik graag willen blijven doen. We doen verschillende trainingen, maar meestal interval, voor wat kan ik deze training vervangen?
Thnx vast!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginnersvraag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi ,
SportrustenDemo schreef: 20 dec 2018, 17:21 Ga ik nu op deze snelheid de twee lange lopen doen of op hartslag?
Aan jou de keuze.. :)

Maar we adviseren te trainen op hartslag. Dan zul je zien dat je vanzelf sneller wordt naarmate je schema vordert. En je snelheid past zich dan ook automatisch aan, aan het parcours, weersomstandigheden en je eigen conditie..
SportrustenDemo schreef: 20 dec 2018, 17:21 Verder loop ik 1x per week bij een loopgroep, dit zou ik graag willen blijven doen.
Je kunt de training "Vogels kijken" overslaan en in plaats hiervan de training doen bij je loopgroep. :)

Blijde groet,
Rob
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Re: Beginnersvraag

Bericht door SportrustenDemo »

Dankjewel Rob!
Nog 1 vraag.... ik heb mijn omslagpunt inmiddels bepaald: 179. Dan zou mijn marathon-hartslag icm met mijn geschatte 10km tijd (ga ik binnenkort echt meten) 143 zijn. Mijn vriend zegt echter dat ik de twee lange lopen in D2 moet lopen, en dat is met een hartslag tussen de 144-161, dat scheelt nogal..
Of is de marathonhartslag niet gelijk aan D2?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginnersvraag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Je marathonhartslag is gebaseerd op je omslagpunt en je 10km tijd. Des te sneller je op de 10km bent/wordt, des te hoger je marathonhartslag en kom je dus ook hoger in je zones. D2 is dus niet gelijk aan je marathonhartslag. Voor de een is dit hoog D1/laag D2 voor de toppers kan dit best laag D3 zijn.
Bij Sportrusten train je dus 2 keer per week op marathonhartslag, want dit is de hartslag die je zult gaan lopen op de marathon, en dus niet in D2.

Bij het beginnersschema en het 10k schema train je wel in zones, misschien dat je vriend die schemas kent.. ;)

Succes!
Rob
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Re: Beginnersvraag

Bericht door SportrustenDemo »

Oke duidelijk! Dank voor het snelle antwoord!
Net voor het eerst 10km in marathon hartslag gelopen, best inhouden, maar wel het gevoel dat ik dit heeeel lang vol kon houden :D
Alleen kreeg ik er wel zere voeten van...maar dit zal ook wel wennen :?
Plaats reactie