welke hartslag/tempo bij langere duurlopen dan 14k?

Plaats reactie
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

welke hartslag/tempo bij langere duurlopen dan 14k?

Bericht door Wizzard247 »

Goedendag,

Ik ben in training voor Rotterdam 2019. Nu spreekt me het sportrusten-principe erg aan, maar inmiddels heb ik ook al een voorzichtige liefde ontwikkeld voor langere duurlopen. De vraag is het volgende;

Wat voor hartslag/tempo moet ik trainen wanneer ik een training loop van 25 km? of een dertiger? Bij traditionele schema's raden ze volgens mij altijd aan langzamer te lopen dan je marathontempo, maar bij sportrusten loop je op marathontempo/hartslag...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: welke hartslag/tempo bij langere duurlopen dan 14k?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

In het traditionele schema loop je (heel) langzaam op de langste duurlopen, dus inderdaad veel langzamer dan je training op marathonhartslag.

Deze trainingen doe je zo langzaam omdat anders je meerdere dagen nodig hebt om te herstellen. Zou je deze op b.v. marathonhartslag doen en 2 dagen later weer de volgende training doen, ben je aan het afbreken in plaats van het opbouwen.

Bij Sportrusten doe je daarom je langere trainingen op marathonhartslag en dus op een hoger tempo maar wel veel korter in vergelijking met een traditioneel schema.

Dus ik vind dit een lastige vraag, want wat wil je nu? In ieder geval als je een langere duurloop wilt doen loop deze langzaam en let goed op je herstel. Dus houd je rusthartslag in de gaten zodat je niet overtraint. ;)

Blijde groet,

Rob
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: welke hartslag/tempo bij langere duurlopen dan 14k?

Bericht door jleeuwer »

Ik sluit me aan bij Rob (dat is altijd een goed idee).

Zoals ik Sportrusten begrijp is het zo dat je vrij veel "specifiek" traint. Oftewel, precies op het tempo/hartslag wat je bij een wedstrijd wilt gaan lopen.

Als je deze gedachte volgt en je zou langere en langzamere lopen gaan doen, dan word je daardoor efficiënter bij een langzamer tempo. Je zou kunnen zeggen dat je je daardoor misschien optimaal voorbereidt op een loop langer dan de marathon (60 van Texel?).

Wat natuurlijk ook nog een optie is, is dat je een marathon relaxt wilt kunnen gaan lopen. Dat je zegmaar een marathon gaat lopen op je "60-km tempo", en daardoor fris en vrolijk aankomen?

Maar goed, dit alles is wel geschreven vanuit de gedachte dat je traint (opbouwen), voor een wedstrijd waarbij je alles uit de kast haalt en jezelf daarbij tijdelijk een beetje afbreekt. Je zou natuurlijk er natuurlijk ook best voor kunnen kiezen om elke maand een mooie 30km loop te doen (kan in je eentje in de natuur). Maar het is goed om je te beseffen dat dat "iets kost", misschien moet je dan achteraf een weekje rustig aan doen en vogels kijken om weer de batterij op te laden.

Oja, nog 1 opmerking voordat dit bericht een beetje lang wordt: Binnen het schema heb ik er zelf voor gekozen om de "marathon-laag" training iets langer te maken dan 14km. Mijn langste training was 18km, plus 2km inlopen en 2 uitlopen zat ik dus toch al op 22.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: welke hartslag/tempo bij langere duurlopen dan 14k?

Bericht door Wizzard247 »

Goede vraag; wat wil ik nu? :lol:

Ik ben fan van Sportrusten, maar ook van langere duurlopen inmiddels. :roll: Aangezien ik een relatief nieuwe loper ben, ben ik alles nog een beetje aan het uitvogelen..

Maar met dit antwoord kan ik wel iets. Mijn marathonhartslag/tempo is ongeveer 5.50. Kan ik dat mooi lopen met trainingen tot 14 km, en wanneer ik een langere duurloop wil doen ga ik daar een aantal seconden onder zitten (6.10/6.15 lijkt mij een mooi tempo).

Mijn horloge registreert mijn rusthartslag, die hou ik al in de gaten. Ook na een lange(re) duurloop sla ik weleens een training over. Goed luisteren naar je lichaam is een belangrijkere training dan trainen omdat je schema dat zegt. :)
Plaats reactie