4 marathons in 11 maanden

Plaats reactie
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

4 marathons in 11 maanden

Bericht door KarinMuller »

Het is zowaar gelukt! Met Sportrusten is het me gelukt om 4 marathons in 11 maanden te rennen. Vorig jaar rond deze tijd twijfelde ik nog heftig of het me uberhaupt wel ging lukken om de Marathon van New York te rennen. Had ik hard genoeg getraind? Was 14 kilometer als langste ren voldoende? Hoe zou het gaan met voeding? Mijn buik kan af en toe flink krampen, wat als dat tijdens de marathon ook gebeurde?

Maar de 1e 14 kilometer gingen voorbij en ik voelde me prima. De 2e 14 kilometer gingen voorbij en geen man met de hamer. Toen ik het 28 kilometer punt bereikte wist ik zeker: die laatste 14 kilometer gaat me ook lukken! Ging het makkelijk? Nee naturlijk! Maar dat lijkt me ook niet de bedoeling van een marathon. Deed het geen pijn? Nou, die laatste kilometer, omhoog in Central park, ik kan je vertellen: mijn kuiten protesteerden uit alle macht. Mijn dochter stond in Central Park op me te wachten en ik riep: "Ik kan niet stoppen! Als ik nu stop, kom ik nooit meer op gang!". Zo moe in elke vezel van mijn lichaam. Maar die geweldige energie die je weer krijgt als je de finish bereikt is niet te evenaren. Ik kan het! 42,2 kilometer! Mijn lichaam kan het. Het schema klopte.

Dus schreef ik me in voor Liverpool in mei 2018 en deed nog een keer 100 dagen Sportrusten. Met 419 kilometer op de trainingsteller moest mijn benen het kunnen doen. Ter vergelijking: voor NYC had ik 361 kilometer in de benen. Wat is Liverpool een geweldige marathon. Om het Everton stadion heen, onder het Liverpool stadium door, finish en start bij het Albert dock, turn point op Penny Lane. Eén groot feest, de hele stad viert feest in het marathon weekend. Het was 28 graden, ongelooflijk warm. In combinatie met de heuvels maakte dat het zware strijd. Niet echt ruimte om mijn tijd veel te verbeteren. But who cares? De heuvels wandelde ik, mijn linkerkuit was niet blij met me en toch liep ik 5h37.

Berlijn, september 2018 was alles wat ik ervan verwachtte. Het was een mooie marathon, publiek was enthousiast, parcours is mooi, het weer werkte mee. Alleen: ik had hard gewerkt voor een sub 5. Ik was zo teleurgesteld in mezelf. Ik had de intensieve trainingen van het schema harder dan ooit getraind. Ik had 465 kilometer gelopen in die 100 dagen. Maar die teleurstelling duurde echt niet lang! Ik had Chicago nog in het vooruitzicht. En al direct na de finish van Berlijn besloot ik dat tijd onbelangrijk was voor Chicago. Chicago is voor fun. Chicago moest weer een feestje worden, zoals New York was. Chicago was zo dicht op Berlijn dat ik niet van mijn lichaam kon verwachten dat ik voluit kon gaan. Het kon daar stormen, waaien, regenen of afschuwelijk warm zijn. Ik heb in Chicago dagen van 28 graden gehad en dagen van 8 graden, allemaal in de tijdspanne van een week. Op de marathon dag gedroeg het weer zich perfect: 17 graden, bijna geen wind. Okay, een beetje regen de eerste 2 uur, maar dat is altijd nog beter dan 28 graden met een vochtigheid van 96%! En hoewel mijn benen het echt zwaar hadden na 35 kilometer, wist ik ook nu weer: dit ga ik halen. Al moet ik kruipen! Mijn knieën waren echt niet dankbaar dat ik ze opnieuw blootstelde aan een marathon, zo snel op Berlijn volgend. Mijn voeten verlangden naar een massage. Maar: geen blaren, geen blessures, geen schaafplekken. Die laatste 7 kilometer waren zwaar. Maar ik haalde de finish in 5h07.

En hoewel ik wist dat mijn lichaam zijn max had bereikt qua marathons dit jaar, voelde het toch als een overwinning dat ik 4 marathons had gerend in 11 maanden tijd. En elke marathon weer sneller dan vorige. Ik ben een beginnende renner. Een 50+ renner die pas op haar 49e is begonnen met rennen. Ik heb zoveel geleerd het afgelopen jaar. Over mijn lichaam, over mijn mogelijkheden, voeding, waterhuishouding, hartslag, fitness, mentale gesteldheid, doorzetten als het zwaar wordt, invloed van cyclus op mijn hartslag en derhalve op resultaata. En een heleboel van die gewonnen wijsheid komt van de Hardlooprevolutie.

Next up is het 10kilometer schema. Het moet toch lukken om mijn 10k te verbeteren?

[*]1e maal sportrusten:
Marathon NYC november 2017: 5h40
gemaakte km in training: 361
gemiddelde HR142

[*]2e maal sportrusten:
Marathon Liverpool mei 2018 : 5h37
gemaakte km in training 419
gemiddelde HR157

[*]3e maal sportrusten
Marathon Berlijn september 2018 5h15
gemaakte km in training 465
gemiddelde HR150

[*]4e maal marathon
Marathon Chicago oktober 2018 5h07
gemiddelde HR154
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 4 marathons in 11 maanden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gefeliciteerd met deze uitzonderlijke prestatie!
Hulde! :) :)
Dank voor je uitgebreide verslag!

Blijde groet,
Rob
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 4 marathons in 11 maanden

Bericht door Koen - Sportrusten »

Wow Karin,

Wat een spectaculair verhaal. Dank voor het delen en gefeliciteerd!

De snellere 10K gaat nu zeker lukken.

Geluk,

Koen
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: 4 marathons in 11 maanden

Bericht door jleeuwer »

Heel leuk om te lezen. Gefeliciteerd!

Voor mij is mijn volgende doel ook een snelle 10km. Wat is je beste tijd nu? En je droom-tijd?
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Re: 4 marathons in 11 maanden

Bericht door KarinMuller »

jleeuwer schreef:Heel leuk om te lezen. Gefeliciteerd!

Voor mij is mijn volgende doel ook een snelle 10km. Wat is je beste tijd nu? En je droom-tijd?
Vorig jaar liep ik 63 minuten, paar maanden geleden 57 minuten. Alles wat ik daaronder kom zie ik als een overwinning :D Dromen durf ik alleen maar van 53 minuten.

Eerst nog Amsterdam voor jou toch? Heel veel succes!
Plaats reactie