Mijn voorbereiding was (zo goed als) perfect, keurig aan het schema gehouden, tijden zag ik verbeteren en mijn combi marathonhartslag/tempo kwam perfect overeen. Ik zou volgens het schema op 6.05/6.10 moeten kunnen lopen.
D-day: gezonde spanning, maar wel enorm veel zin in. Bij de start begon ik met 6.15 over de eerste 5 km; hartslag was te hoog, maar dacht nog, die vindt zijn weg wel richting de 150 (marathon laag).
5-10 km: hartslag blijft rond 160, terwijl mijn tempo 6.15 is. hmmm jammer, beetje te hoog, maar denk 160 is misschien nog te doen.
10-15km tempo laat ik beetje zakken; gem 6.20. hoop op daling van hartslag, maar nee, die gaat richting 165.
15-20 km loop ik boven de 170, met zelfs 178 op 18-20 km. tempo is 6.30 inmiddels. Omslagpunt bereikt. F*ck dit gaat een lijdensweg worden.
Halverwege heb ik een gemiddelde van 167! Dat komt overeen met mijn halve marathonhartslag. Je hoeft geen geleerde te zijn dat het de tweede helft een martelpartij gaat worden.
Koppige Fries als ik ben, komt opgeven niet in mijn woordenboek voor dus schuifel richting finish. Dit heeft weinig meer met hardlopen te maken, maar 'gelukkig' ben ik niet de enige.. Gedeelde smart is tenslotte nog altijd halve smart. Tot 25km nog onder de 7 minuten gelopen, daarna meer gewandeld dan hard gelopen.
Na 42,5 km (inefficiënt als ik ben) bereik ik de finish in 5.11, schematechnisch zou 4.15/4.30 mogelijk moeten zijn. De omstandigheden waren voor mij te pittig, dus had ik toch nog een stuk langzamer moeten starten. Waarschijnlijk had ik rond 6.45 moeten starten, om zo wel rond hartslag 150 te kunnen lopen. Zelfs de allerslechtste (1 van de eersten) training liep ik op zijn langzaamst 6.30..
Een schema kan mooi zijn, maar een temperatuurstijging van zoveel graden in de laatste dagen kon mijn lichaam niet aan.
Ik heb nog steeds vertrouwen in het sportrustenschema, dat wel. Waar ik zondagmiddag nog dacht, nooit weer, denk ik inmiddels alweer anders. Ik weet nog niet of het weer via de sportrustenmethode gaat, daar ga ik de komende maanden eens rustig over nadenken