Pagina 1 van 1

Taperen voor de marathon

Geplaatst: 28 mar 2018, 10:42
door Linda_Rotterdam
Naast mijn marathonschema train ik ook voor triathlons. Maar hoe bouw ik nu andere sporten af, in de week voor de marathon?

Ik loop enkel twee keer 12 minuten (ongeveer), ga twee keer zwemmen, dat is beide niet zo belastend. Maar doe ik nog een langzame duurrit, of twee, en uiterlijk tot wanneer dan? En zal ik vrijdagavond nog zwemmen?

Kan dit soort advies goed gebruiken, om eens perfect uitgerust en opgeladen aan de start van de Rotterdam Marathon te staan ;)

Re: Taperen voor de marathon

Geplaatst: 30 mar 2018, 14:12
door lopernout
Taperen is ook echt taperen en je houden aan die twee keer twaalf minuten als richtlijn en niet vier andere sportmomenten nog toevoegen zou ik adviseren. Je wil het supercompensatie effect bereiken en uitgerust aan de start staan....

Re: Taperen voor de marathon

Geplaatst: 03 apr 2018, 09:15
door Linda_Rotterdam
Taperen is ook weer geen volledige rust. Meer het terugbrengen van het volume, maar de trainingsfrequentie én intesiteit er in laten.
Althans zo wordt er vanuit alle traditionele schema's tegenaan gekeken. Had dus graag wat meer input gehad over de Sportusten filosofie in deze ;)

Re: Taperen voor de marathon

Geplaatst: 03 apr 2018, 09:31
door Linda_Rotterdam
Even Stans haar advies voor een halve triathlon opgezocht:

"Ik zou gewoon de laatste weken herhalen.

De laatste zware training op maandag. Dan nog een beetje trainen op woensdag en vrijdag halfuurtje op de laagste hartslag fietsen en max 20 min lopen op de laagste hartslag.

Zwemmen kan dagelijks in de laatse week maar alleen techniek."