Taperen voor de marathon

Plaats reactie
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Taperen voor de marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Naast mijn marathonschema train ik ook voor triathlons. Maar hoe bouw ik nu andere sporten af, in de week voor de marathon?

Ik loop enkel twee keer 12 minuten (ongeveer), ga twee keer zwemmen, dat is beide niet zo belastend. Maar doe ik nog een langzame duurrit, of twee, en uiterlijk tot wanneer dan? En zal ik vrijdagavond nog zwemmen?

Kan dit soort advies goed gebruiken, om eens perfect uitgerust en opgeladen aan de start van de Rotterdam Marathon te staan ;)
lopernout
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:21

Re: Taperen voor de marathon

Bericht door lopernout »

Taperen is ook echt taperen en je houden aan die twee keer twaalf minuten als richtlijn en niet vier andere sportmomenten nog toevoegen zou ik adviseren. Je wil het supercompensatie effect bereiken en uitgerust aan de start staan....
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Taperen voor de marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Taperen is ook weer geen volledige rust. Meer het terugbrengen van het volume, maar de trainingsfrequentie én intesiteit er in laten.
Althans zo wordt er vanuit alle traditionele schema's tegenaan gekeken. Had dus graag wat meer input gehad over de Sportusten filosofie in deze ;)
Laatst gewijzigd door Linda_Rotterdam op 03 apr 2018, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Taperen voor de marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Even Stans haar advies voor een halve triathlon opgezocht:

"Ik zou gewoon de laatste weken herhalen.

De laatste zware training op maandag. Dan nog een beetje trainen op woensdag en vrijdag halfuurtje op de laagste hartslag fietsen en max 20 min lopen op de laagste hartslag.

Zwemmen kan dagelijks in de laatse week maar alleen techniek."
Plaats reactie