10 kilometertijd > marathontijd

AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door AnjaHoog »

Goedemorgen,

Wat ik hier nergens terugvind zijn de weersomstandigheden.

Ik heb de 10km gelopen in 1.03 en 1.04 en 1.05 maar nog nooit zonder wind (vanavond uitproberen 10km wind mee!).

Als je een snelle 10km loopt zonder wind, warmte en hooikoortsklachten kan de 1/2 met slechtere weersomstandigheden m.i. toch langzamer uitvallen dan de formule.

Nu heb ik geen atletiekbaan of loopbaan maar loop altijd buiten in de polder (met verschillende weersomstandigheden).

Zondag jl. een dramatische Marquetteloop gedaan met 20graden en een stuk van 3km wind tegen door de polder (2x)
(En ik dacht ik begin eens iets sneller om ooit 10km onder het uur te lopen, nooit meer doen!).

De Zevenheuvelenloop gaat mij doorgaans beter af (kouder, beschutter lopen, alleen asfalt).

Nu, ik moet nog beginnen op 9 juli tbv de halve marathon van Amsterdam en voor de zekerheid staat er volgende week nog een inspanningstest op het programma om zeker te zijn van de juiste hartslagwaarden.

Ik laat nog weten wat er allemaal uit de test rolt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,

Je hebt helemaal gelijk hoor, de formules zijn niet meer dan een globale indicatie van je eindtijd. Mijn eigen ervaring is ook dat een voorspelling van de marathon rustig een kwartier kan afwijken. Dit is dan ook een van de hoofdredenen dat het beter is een (halve) marathon te lopen op hartslag in plaats van op tempo. Wel is het natuurlijk zo dat de meeste wedstrijden en ook trainingen beginnen en eindigen op hetzelfde punt, dus je hebt net zoveel wind mee als wind tegen 

Als je geïnteresseerd bent in alle aspecten die van invloed zijn op je eindtijd, moet je "Het geheim van hardlopen" eens lezen. Hierin wordt niet alleen de wind behandeld maar ook temperatuur, hellingen, gewicht, leeftijd, vochtinname, mate van getraindheid, talent etc. en ook hoeveel percentueel gezien dit van invloed is op je eindtijd. Echt leuk om te lezen.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door AnjaHoog »

Hallo Rob,

Dank voor de feedback.

Waar vind ik dat leesvoer?

Ik heb van de week pas aangeschaft de Verademing, Ik, hardloper en de Marathonrevolutie.

Dan het sportrusten E-book nog door te werken dus ik weet niet wanneer ik aan dat geheim van hardlopen toekom haha.

Maar zoals je ziet ben ik helemaal in de ban van het sportrusten nu. Kan niet wachten om te beginnen!

Gr. Anja
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,

Ik zou het ook alleen lezen als je er aan toekomt :D

Het boek is ook geen boek dat je helpt met je training, maar bevat gewoon interresante weetjes:
http://hetgeheimvanhardlopen.nl/

Met blijde groet,

Rob
acbouman44714800
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2016, 13:21

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door acbouman44714800 »

hoi,
mijn 10k pr is 37,42; HM in 1u22,57; Marathon in 3u04,22

met name de HM wijkt af. een verklaring zou kunnen zijn dat ik ofwel train voor een halve ofwel een hele dus niet specifiek op snelheid en intensiteit van de 10k. maar goed, in oktober een nieuw pr op de halve proberen te zetten en daarna het 14k schema volgen voor een hele <3.00!

gr. Alexander
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Torrerob »

Hallo Allemaal,

Ik zit in het 100 dagen programma voor mijn eerste marathon, die van Amsterdam.

De eerste 10K (dag7 ofzo)voluit ging in 53 minuten
3 weken later 10 K in 48 minuten
Gisteren (stiekum) een halve Marathon gelopen in 1uur46min. (dat was in juni nog 2 uur)

tijd voor de hele weet ik natuurlijk nog niet, maar ik ga als diesel/trage starter, maar uit van een tijd van 3 uur 50 (op basis van de Halve Marathon tijd)
Op basis van de halve marathontijd 1uur 46 zou ik de 10k in 45 minuten moeten kunnen lopen. Ik denk echter niet dat dat helemaal opgaat. Ik ben lang en geen echte sprinter (ook niet met fietsen). Daarnaast loop ik met Chi Running vooral op zuinigheid. Dat betaald zich vooral uit op langere afstanden lijkt me. Daarnaast vind ik een halve marathon al veel leuker lopen dan een 10 k voluit.
Duidelijk is wel dat het Sportrusten programma in combi met Chi Running voor echte progressie zorgt zonder blessures!
Dank daarvoor!

groeten Rob
mvdvegt1642131100
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2016, 13:35

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door mvdvegt1642131100 »

10 km in 45:30 en drie jaar geleden liep ik al halve in 1:44:30. Eind november wil ik dit proberen onder de 1:43:00
Misschien kan ik dus een snellere 10 km neerzetten? marathon moet ook zeker onder 3:50 kunnen!!
Jeroen-Pieter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2016, 15:14

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Jeroen-Pieter »

Ik heb in de voorbereiding voor de marathon op de 10km 38m11 gelopen.
De marathon van Amsterdam heb ik gelopen in 03:01:50 met een sanitaire stop in het vondelpark.

Kortom de berekening klopt bij mij niet, dit zou 03:10:00 zijn volgens de berekening op 38 minuten.
Marielle sportrusten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2017, 21:34

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Marielle sportrusten »

Ik heb de marathon in 3:31 uur gelopen en de 10 km in 45 minuten, berekening klopt dus niet!
Volky
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2017, 12:25

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Volky »

10 km tijd 42 min

Zojuist Marathon Rotterdam gelopen: Paar tellen onder de 3u30min

Vrijwel geen verval in deel II, 3 min onder de verwachte tijd. Berekening klopt aardig/goed, omdat ik mijn 10km niet
voluit had gelopen, maar tijdens een training op mijn hardslag intensief.

Gr. Volky
edithwielhouwer59570500
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2016, 14:48

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door edithwielhouwer59570500 »

Ik loop 10 km in 48,03 daaropvolgend de halve afgelopen juni in 2.07 ( niet tevreden, veel gewandeld erg warm ) oktober de marathon geschat op 4.09 Wordt lastig denk ik. Vorig marathon A'dam in 4.31 met 10 km in 50 min. Progressie zichtbaar :)
Matthijs Marell
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 nov 2016, 22:15

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Matthijs Marell »

Hi,

Tsja, ik vind het lastig om mijn tijd te voorspellen. Al was het maar omdat mijn tijd op de 10 niet op een hele minuut eindigt... Het is op dit moment 43:41, maar ik denk/ga er van uit dat het bij de derde keer voluit wel weer iets sneller zal zijn. Met jullie berekening kom ik tussen de 3:38:00 en 3:44:00 uit, maar als ik het invul op https://hardloopschema.nl/?p=tools&cat= ... jeeindtijd dan kom ik uit op 3:20:59.

Nu weet ik wel dat ik straks op hartslag moet lopen (wat ik ook ga doen), maar toch... waar komt dit verschil vandaan?

Groet, Matthijs (dag 55/100)
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door amsregle »

Hey Mathijs,

Hou de sportrusten berekening maar wat aan. Mijn pr is 42.58 en ik liep met mijn 3e marathon (1e sportrusten) 3:44 en bij mijn 9e 3:39 en ben helaas nog niet in de buurt gekomen van de 3:30

gr Wibe Jan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Matthijs,
Matthijs Marell schreef:u weet ik wel dat ik straks op hartslag moet lopen (wat ik ook ga doen), maar toch... waar komt dit verschil vandaan?
Ik ken de berekeningen, en deze kloppen voor ervaren lopers die hun tigste marathon lopen, en voor topatleten.

De meeste lopers die het 100 dagen schema aanhouden hebben nog nooit of hooguit een paar keer een marathon gelopen. En hoe ervarener je bent, hoe beter je kunt aanvoelen hoe het gaat en hoe snel je kunt gaan. In de praktijk blijkt de berekening aardig te kloppen voor de 100 dagen lopers.

Met blijde groet,

Rob
Matthijs Marell
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 nov 2016, 22:15

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Matthijs Marell »

Dankje. Ik moet zeggen dat ik met de door sportrusten voorspelde 3:38 ook al meer dan dik tevreden ben :-)
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door dextertje »

Matthijs Marell schreef: Het is op dit moment 43:41, maar ik denk/ga er van uit dat het bij de derde keer voluit wel weer iets sneller zal zijn. Met jullie berekening kom ik tussen de 3:38:00 en 3:44:00 uit, maar als ik het invul op https://hardloopschema.nl/?p=tools&cat= ... jeeindtijd dan kom ik uit op 3:20:59.
Mijn 10k-record komt erg in de buurt van het jouwe: op dit moment 43:44 (officiële wedstrijdtijd, volgens mijn Garmin was het 10,12 km en had ik in 43:18 10k gelopen).
Op de marathon liep ik 3:28:55. Sneller dan volgens het boekje "De marathonrevolutie", maar langzamer dan volgens hardloopschema.nl.

Het scheelt, volgens mij, wel of je al marathonervaring hebt.
Matthijs Marell
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 nov 2016, 22:15

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Matthijs Marell »

Wow! Onder de 3:30 respect! Zou ik graag willen. Hopelijk zit het er in, maar ben met 3:38 ook erg tevreden als dat die dag het maximaal haalbare is. Dit wordt mijn 4e, dus een beetje ervaring heb ik wel.
Geja
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2017, 12:17

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Geja »

Ik heb de NY marathon in 4.16 gelopen en kom veel hoger uit op mijn 10K: 53 minuten, maar ik ben ook weer aan het opbouwen met trainen dus dat zou kunnen kloppen. Op de site doet de calculator om eindtijden en zones te berekenen het niet, kan dat kloppen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Geja schreef:Op de site doet de calculator om eindtijden en zones te berekenen het niet, kan dat kloppen?
Het was me nog niet opgevallen, maar je hebt gelijk. Ik zal Marc vragen er naar te kijken. Dank voor je melding.

Blijde groet,

Rob
gdekool
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2017, 16:58

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door gdekool »

Voor mij klopt deze tot nu toe goed;

10K in 54 minuten en de halve marathon (Amsterdam) in 2.07! Echter loop ik inmiddels de 10K in 49 minuten, dus verwacht ook een snellere HM tijd. Maar of ik 1h57 kan halen in Egmond, we zullen zien :D
Plaats reactie