rusthartslag keldert na paar dagen rust

Plaats reactie
Nele

rusthartslag keldert na paar dagen rust

Bericht door Nele »

Hoi allemaal

Ik ben niet de allerbeste loper, heb vorig jaar 2 halve marathons gedaan, en dit jaar zou ik graag mijn eerste marathon lopen. Ik volg het sportrustenschema niet online, maar aan de hand van het boek.
Ik ga altijd 's morgens lopen en bekijk 's avonds mijn rusthartslag.

Ik zit nu in week 5 en ik heb drie trainingen moeten overslaan omdat we op korte vakantie gingen. Ik wilde er wel lopen, maar het was te donker etc en ik was te tam om op vakantie ook om 6u op te staan. Ik was zelfs al te tam om mijn rusthartslag 's avonds nog te bekijken. :oops:

Gisterenochtend ben ik terug met veel plezier gaan lopen en heb ik ook 's avonds terug naar mijn hartslag gekeken. Tot mijn stomme verbazing was die 10 slagen lager dan anders.
Het was een intensieve training en meestal is mijn hartslag 's avonds dan beduidend hoger. Dus het was een dubbele verrassing.

Nu vraag ik me af of ik me ongerust moet maken. Was ik overtraind? Had ik die rustdagen echt nodig?
Toeval? Of geraak ik in conditie? :lol:

Heeft iemand er nog ervaring mee?
Alvast merci!

RunningRob - Sportrusten

Re: rusthartslag keldert na paar dagen rust

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nele,

Je rusthartslag was voorheen wel constant?

Ik heb er niet echt een verklaring voor maar soms gebeurt het. Ik merk het ook wel eens dat mijn rusthartslag een dag beduidend lager ligt dan "normaal".

Je hartslag past zich continu aan aan de omstandigheden, voeding, activitieit, stress, herstel van trainingen, heeft allemaal invloed. En ik vermoed dat als al deze zaken op een moment gunstig uitvallen, je rusthartslag lager is dan normaal.

Ik zou me er niet druk over maken. Het is zorgelijk als je rusthartslag een uitschieter naar boven heeft. Je zult merken dat je hartslag dan ook minder varieert, dus minder snel reageerts als je bijvoorbeeld snel opstaat. Dan is het beter een dagje rust te nemen, maar dat is hier dus niet het geval :)

Blijde groet,

Rob

Nele

Re: rusthartslag keldert na paar dagen rust

Bericht door Nele »

Hij schommelt wel, maar zo laag had ik hem nog nooit gezien.
RunningRob - Sportrusten schreef: Ik zou me er niet druk over maken.
Top! :D We lopen rustig verder. 8-)

Plaats reactie