Marathon gelopen. En dan?

Plaats reactie
KarinMuller
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Marathon gelopen. En dan?

Bericht door KarinMuller »

Is er ook een afbouwschema? Of een aanvullend schema om je fitheid te onderhouden tussen twee marathons in? Ik heb in november mijn eerste marathon in New York gelopen. Het 100 dagen schema heeft me uitstekend voorbereid op de marathons en ik voelde erg goed, ook in de weken daarna. Maar toch kwam de klad erin. De post marathon blues sloegen toe.

Is er een schema voor ná de marathon?

Ik ben nu voor de tweede keer aan het 100 dagen begonnen, in voorbereiding op de marathon in Liverpool. Maar het begin vooral viel me zwaar. Na Liverpool neem ik 1 week rust, voordat de 3e 100 dagen begint in voorbereiding op Berlijn. Maar: is het wel verstandig om direct aan de volgende 100 dagen te beginnen. Is het niet verstandiger om langer te rusten, dan wel minder te lopen en later in het schema in te stappen? Wat is wijsheid? En ik ben zo bang om weer opnieuw in zo'n gat te vallen na Berlijn.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4937
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon gelopen. En dan?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Karin,

Het is altijd goed na een marathon goed uit te rusten, en het geeft dus niet om een paar weken niets of weinig te doen voordat je het lopen weer oppakt. Of je loopt wel trainingen maar gaat alleen "vogels kijken" (dat doe ik persoonlijk het liefst :D )

Als "onderhoud" schema kun je 3 trainingen per week lopen: een keer D2, een keer D3 of interval en een keer vogels kijken.

Overigens is het geen probleem om twee keer een 100 dagen periode achter elkaar te plakken, je begint sowieso weer een rustiger dan vlak voor de marathon. Wel is het uiteraard zaak goed uit te rusten voordat je weer gaat trainen na een marathon, je rusthartslag (en je gevoel!) kunnen je daar bij helpen.

Blijde groet,

Rob

Plaats reactie