Zones crosstrainer

Plaats reactie
Marjolein30
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Zones crosstrainer

Bericht door Marjolein30 »

Ha sportrusters,

Ik heb eigenlijk een vrij specifieke vraag. Ik doe standaard de 'vogels kijken' training op de crosstrainer, omdat ik vrij gevoelig ben voor blessures. Op die manier probeer ik de impact op mijn gewrichten nog wat te verminderen.

Mijn trapsnelheid laat ik dan hetzelfde zijn als mijn pasfrequentie bij het lopen, en de weerstand stel ik zo in dat ik dan qua hartslag laag in D2 zou zitten - voor mij is laag D2 ongeveer hartslag 147-150 bij het hardlopen.

Maar op één of andere manier voelt de crosstrainer intensiever aan dan hardlopen bij dezelfde hartslag. Ik weet dat de hartzones bij fietsen en hardlopen ook anders liggen - geldt dat ook voor de crosstrainer? De trapbeweging gaat immers ook een beetje naar een trapbeweging zoals bij fietsen toe. Is hier iets over bekend?

Dank alvast!
Groetjes, Marjolein

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4640
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zones crosstrainer

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolein,

Ik zou het eigenlijk niet weten. Het zou best kunnen dat het omslagpunt voor crosstraining lager is dan voor lopen.

Vogels kijken is op gevoel lopen, dus lekker ontspannen lopen zonder op je hartslag te letten. Zo zou je het ook op de crosstrainer kunnen doen, dus lekker trainen en op het moment dat het zwaar voelt zet je hem wat lichter :)

Blijde groet,

Rob

Linda_Rotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Zones crosstrainer

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ik vind het daarnaast op een stationaire trainer ook altijd intensiever lijken. Moet dan veel meer moeite doen om m'n hartslag op het juiste niveau te krijgen, terwijl dat buiten (lopen of fietsend) geen enkel probleem is.

Marjolein30
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Zones crosstrainer

Bericht door Marjolein30 »

Dankjewel Rob voor je antwoord. Ik heb de crosstrainer-training afgelopen maandag wat minder intensief gemaakt. Voelde al gelijk een stuk meer 'in balans' :)

Vanuit het stuk over vogels kijken van Koen begreep ik dat je het meest aan die training hebt als je hem laag in D2 doet, daarom probeer ik daar ook op te mikken en doe ik de training toch met een hartslagmeter. Misschien dat dat ooit 'op gevoel' kan :) maar voor nu vind ik het niet storend hoor op deze manier.

Blij dat jij het ook intensiever vindt voelen Linda, dan zullen de zones inderdaad wel wat anders liggen.. gebruik jij ook de crosstrainer (elliptical) of een ander cardio-apparaat?

Groetjes!

Plaats reactie