Diverse vragen marathon training

Plaats reactie
Ronald1977
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2017, 17:24

Diverse vragen marathon training

Bericht door Ronald1977 »

Hallo,

Ik ben 3 dagen geleden begonnen met het 100 dagen online sportrusten programma als voorbereiding op de hele marathon van Rotterdam van 8 april. Ik heb momenteel een aantal vragen, te weten:

(1) ik zou graag een aantal langere trainingen in mijn schema op willen nemen (heb dat laatst voor de halve marathon ook gedaan. Ik heb toen in trainingsweek 9 15 km gelopen en in trainingweek 12 18 km gelopen). Kan dit voor de hele marathon ook en welke afstanden kan ik dan aanhouden?

(2) ik zou ook graag de halve marathon in Den Haag willen lopen, deze is op 11 maart (trainingsweek 11). Kan ik deze voluit lopen? (eigenlijk wil ik deze vervangen voor de 10km voluit). Ik vraag me alleen af of dit niet te zwaar is in combinatie met de langere trainingen (zie bovenstaande vragen bij punt 1) in week 9 en 12.......

(3) Ik heb laatst de halve marathon gelopen in 01.34:09. Ik wil proberen om de hele marathon onder de 03.30:00 te lopen. Ik wil dus sneller worden en zou graag i.p.v. de D3-trainingen extensieve interval trainingen willen gaan doen. Kan ik dit zo inpassen in het schema? Zo ja, wat voor intervaltrainingen zou ik dan kunnen gaan doen?

(4) Mag ik de D2-trainingen eventueel ook op een hogere hartslag trainen (dus bv. op halve marathon hartslag) of is dit niet verstandig en misschien te zwaar?

(5) Kan ik een D2-training fietsen i.p.v. lopen (i.v.m. nasleep van een achillespeesblessuere)? Zo ja, hoeveel km worden de trainingen dan? Moet ik bv. als ik 10 km zou moeten lopen dan bv. 20 km fietsen? De hartslag moet dan 10 slagen lager zijn toch?

(6) Ik heb sinds kort een Polar m430 welke ik dag en nacht om heb. Ik kan dus elke dag terug zien wat mijn laagste rusthartslag was. Volstaat dit om het op deze manier bij te houden?

(7) Is dit de juiste plek voor mijn vragen of is er nog een andere plek (omdat ik dus het online 100 dagen sportrusten programma volg)?

Hopelijk heb ik niet te veel vragen gesteld en alvast bedankt voor de reactie.

Gr. Ronald

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Diverse vragen marathon training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ronald,
Ronald1977 schreef:Kan dit voor de hele marathon ook en welke afstanden kan ik dan aanhouden?
Belangrijkste is dat je goed hersteld, als je rusthartslag stabiel blijft ben je goed bezig. Als je de dagen na de (langere) training een verhoogde rusthartslag hebt ben je toch te ver gegaan.
Ronald1977 schreef:ik zou ook graag de halve marathon in Den Haag willen lopen, deze is op 11 maart (trainingsweek 11). Kan ik deze voluit lopen?
Heb ik op zich geen moeite mee. Vaak raden we aan deze dan op marathonhartslag te doen, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat soms lastig is ;)
Zorg wel dat je goed hersteld bent voor je de regeliere training weer oppakt, neem eventueel een extra rustdag.
Ronald1977 schreef:Kan ik dit zo inpassen in het schema?
Je halve marathonsnelheid is al zo goed dat een marathon van 3h30 haalbaar is. Als je graag interval wilt doen kun je de intensieve training als interval lopen. Doe dan 2/3 snel 1/3 langzaam en dat een paar maal herhalen. Dus bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 beter rustig en dat dan een aantal malen herhalen tot je de afstand van de training hebt volbracht.
Ronald1977 schreef:Mag ik de D2-trainingen eventueel ook op een hogere hartslag trainen (dus bv. op halve marathon hartslag) of is dit niet verstandig en misschien te zwaar?
Je traint op marathonhartslag, dat hoeft niet in D2 te liggen :) Maar het belangrijkste is de trainingen op marathonhartslag ook op marathonhartslag te lopen, zodat je goed went aan de hartslagen en het bijbehorende tempo. De intensieve trainingen mag je eventueel wel sneller lopen.
Ronald1977 schreef:Kan ik een D2-training fietsen i.p.v. lopen
Ook hier geld dat je de intensieve training kunt gebruiken om te vervangen voor een alternatieve training als fietsen. De afstand kan uiteraard verder zijn in dat geval.
Ronald1977 schreef:k kan dus elke dag terug zien wat mijn laagste rusthartslag was. Volstaat dit om het op deze manier bij te houden?
Ja :D
Ronald1977 schreef:Is dit de juiste plek voor mijn vragen of is er nog een andere plek (omdat ik dus het online 100 dagen sportrusten programma volg)?
Maak mij niet zo heel veel uit, maar het beste is de 100 dagen groep te gebuiken omdat ik dan weet hoe je schema eruit ziet.
Ronald1977 schreef:Hopelijk heb ik niet te veel vragen gesteld
Geen probleem :D

Met blijde groet,

Rob

Linda_Rotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Diverse vragen marathon training

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ik gebruik ook vaak een halve marathon als 10 km voluit. Je tempo is dan lager, maar komt wel overeen (in verhouding met je marathontempo) en kan goed als test gebruikt worden.

Waarom zou je dan in week 12 nog eens 18 km willen lopen? Dat lijkt me niets toevoegen en vooral vragen om problemen qua herstel.

PeGem
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2016, 15:37

Re: Diverse vragen marathon training

Bericht door PeGem »

Hoi,
We beginnen in Juni met de voorbereiding op de marathon van Berlijn.
Hoe kun je het beste het sportrusten schema samen met een groep volgen, bedenkende dat tempo's en hartslagen niet hetzelfde zijn.
Groetjes, Peter.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Diverse vragen marathon training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

Ik train zelf ook af en toe een groep, de trainingen op marathon hartslag moet iedereen individueel doen, dat valt haast niet samen te doen. De vogels kijken training kun je samen doen, ik doe meestal een training met techniekoefeningen, rekken en strekken en wat ontspanningoefeningen gevolgd door een rondje vogels kijken.

Indien je een intensieve training wilt doen kun je deze als interval training doen, daarbij laat je je lopers een rondje lopen en dan op vaste afstand of tijd overgaan val snel naar langzaam en vice versa.

Succes!
Blijde groet,
Rob

Plaats reactie