Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

MeritvM
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2017, 11:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door MeritvM »

Hi allemaal,

Ook hier even een berichtje dat ik helaas af moet haken op de weg naar Rotterdam :-(
Mijn blessure heeft me 3 weken langs de kant gehouden. Vanaf nu weer langzaam opbouwen en gaan uitkijken naar een nieuwe uitdaging in het najaar...

Ik wens jullie allemaal heel erg veel succes op 8 april!!!

Groetjes, Merit
HK
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2018, 20:33

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door HK »

Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen wat je kunt eten in de laatste week voor 8 april, ( marathon Rotterdam)?
Voor mij is dit de eerste marathon volgens 100dagen schema..
FemmieFatale
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2018, 09:00

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door FemmieFatale »

Is voor mij de marathon van Rotterdam nog haalbaar?

Voor de kerst begonnen met het schema en keurig gevolgd tot 6-2. Zat toen op een super conditie en heb echt vertrouwen in dit schema😉Op 7-2 geopereerd aan de borst en lig ee nu dus al 4 weken uit. Wel conditie op pijl gehouden door na 1,5 wk weer 3x p/w te fietsen in de sportschool met interval en de crosstrainer sinds vorige week.
Dit wordt mijn 3e marathon. Andere 2 beide net boven de 4 uur. Doel is nu uiteraard alleen uitlopen. Van mijn part boven de 5 uur.
Ik weet het is kort dag! Maar haalbaar?? Ingeschreven heb ik me al en het hotel is ook al betaald, dis ga sowieso de sfeer proeven. Maar wil ook heel graag starten☺️
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

MeritvM schreef:Hi allemaal,

Ook hier even een berichtje dat ik helaas af moet haken op de weg naar Rotterdam :-(
Mijn blessure heeft me 3 weken langs de kant gehouden. Vanaf nu weer langzaam opbouwen en gaan uitkijken naar een nieuwe uitdaging in het najaar...

Ik wens jullie allemaal heel erg veel succes op 8 april!!!

Groetjes, Merit
Aaaaaah wat jammer!!! :( Succes met je nieuwe opbouw!
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door ditgaatlukken »

HK schreef:Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen wat je kunt eten in de laatste week voor 8 april, ( marathon Rotterdam)?
Voor mij is dit de eerste marathon volgens 100dagen schema..

Hoihoi,

Niet dat ik nou ontzettend ervaren ben (heb maar 1x een marathon gelopen), maar ik heb wel een menu. Gebruikte een deel hiervan al 2x daarvoor bij een halve marathon, maar voor de hele heb ik het nog wat uitgebreider gedaan, zoals hieronder beschreven. Alle tips of aanpassingen van anderen hoor ik graag! Misschien ist voor sommigen wat eentonig, maar voor mij werkt het prima en is het lekker overzichtelijk. Tis alleen niet normaal als je ziet hoeveel bananen, eierkoeken en krentenbollen je mee naar je werk moet nemen:).

Hierbij mijn pre-marathonmenu:

(Vooral niet nemen: vetten, kruiden, volkoren producten en vezelrijk voedsel)

MENU 1 (3 dagen voor de marathon)
• Ontbijt (8uur):
2 sneetjes licht bruinbrood met stroop en jam

• In de loop van de ochtend (10uur):
2 sneetjes licht bruinbrood met dieethalvarine met kaas en honing

• Tussendoor (12uur) :
1 banaan
1 glas bietensap

• Lunch (14uur):
3 sneetjes licht bruinbrood met dieethalvarine, belegd met kipfilet, kaas en honing

• In de loop van de middag (15uur) :
1 krentenbol
1 banaan

• Tussendoor (16uur):
1 eierkoek
1 glas jus d'orange
1 glas bietensap

• Warme maaltijd (18uur):
250 gr gekookte aardappelen met spruitjes
1 stuk mager rundvlees

• In de loop van de avond (20uur):
1 eierkoek
1 glas jus d'orange
1 krentenbol, dun besmeerd met dieethalvarine

Totaal : 460 gram koolhydraten.
MENU 2 (2 dagen voor de marathon)
• Ontbijt (8uur) :
2 sneetjes licht bruinbrood met stroop en jam

• In de loop van de ochtend (10uur):
2 sneetjes licht bruinbrood met dieethalvarine met kaas en stroop
1 banaan

• Tussendoor (12uur):
1 banaan
1 glas bietensap

• Lunch (14uur):
3 sneetjes licht bruinbrood met dieethalvarine, belegd met jam, kaas en honing

• In de loop van de middag (15uur):
1 krentenbol
2 bananen

• Tussendoor (16uur):
1 eierkoek
1 glas bietensap

• Warme maaltijd (18uur) :
1 portie spaghetti Bolognese (450 gram, AH)

• In de loop van de avond (20uur) :
1 eierkoek

• Later op de avond (21.30uur) :
1 krentenbol
1 banaan

Totaal : 494 gram koolhydraten.
MENU 3 (laatste dag voor de marathon)
• Ontbijt (8uur):
2 sneetjes licht bruinbrood met stroop en jam

• In de loop van de ochtend (10uur):
2 sneetjes licht bruinbrood, met dieethalvarine met kaas en honing

• Tussendoor (12uur):
1 eierkoek
1 banaan
1 glas bietensap

• Lunch (14uur) :
2 sneetjes licht bruinbrood, met dieethalvarine, belegd met rookvlees, honing en stroop

• In de loop van de middag (15uur):
1 banaan
1 glas bietensap

• Tussendoor (16uur):
1 krentenbol

• Warme maaltijd (18uur):
4 pannenkoeken met jam en stroop
1 banaan

• In de loop van de avond (20uur):
1 eierkoek
1 flesje AA iso-lemon

• Later op de avond (21.30uur):
1 glas jus d'orange
1 krentenbol
1 banaan
Totaal : 513 gram koolhydraten.



Dag van de marathon
• Vroeg (6.30uur):
1 glas bietensap

• Ontbijt (7.30uur):
2 sneetjes licht bruinbrood met stroop en jam
1 glas bietensap

• Laatste (9uur):
1 energiereep
1 flesje AA iso-lemon

• Start marathon (10.00uur):
iedere 7km een energiegel.
Iedere drankpost water/energiedrank
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Ik weet niet of mijn groenteboer wel zoveel bananen heeft 😉
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

FemmieFatale schreef: Ik weet het is kort dag! Maar haalbaar??
Uitlopen zal wel lukken, daar ben ik niet bang voor, gezien je conditie en je loopervaring :)

Blijde groet,

Rob
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ik heb voor het eerst een lange duurloop gedaan, in de kou zaterdag. Niet zo langzaam als traditioneel voorgeschreven wordt, maar lekker gaan lopen zonder op het klokkie te kijken. 32 km ging me echt wel makkelijk af en ik lijkt er prima van te herstellen.
Had het even nodig voor het zelfvertrouwen. Nu weer terug naar de max 14 km ;)

Nog maar 3 weken! Ik heb er zo'n zin in.
HK schreef:Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen wat je kunt eten in de laatste week voor 8 april, ( marathon Rotterdam)?
Voor mij is dit de eerste marathon volgens 100dagen schema..
Gewoon normaal blijven eten. Als het goed is ga je al een stuk minder trainen, dus slaat je lichaam meer op.


Ik denk dat m'n darmen flink van slag zouden zijn van het schema van ditgaatlukken :D Zou dat alleen durven als ik het eerder al eens getest heb.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Het einde nadert..... Het schema heeft gedaan wat ik ervan verwachtte:

Mijn 10km tijd verbetert met bijna 4 minuten.
De trainingen op marathonhartslag laag komen overeen met de verwachte km-tijd wanneer ik de omrekentool gebruik voor de te verwachten marathontijd.
Na 14 km thuis ben ik nog totaal niet moe... (maar of ik slechts 1/3e van mijn energie heb verspild??)

Het enige wat me nog lichte zorgen baart is mijn enkelgewricht. Die protesteert naarmate ik langer loop.... Maar goed, die moet zich maar even gaan gedragen 8 april ;)

Mijn eetpatroon ga ik de laatste dagen wel iets aanpassen (krentebollen/bananen enz) maar niet radicaal anders, denk dat mijn lichaam dat ook niet heel fijn vindt...

Met veel vertrouwen sta ik straks aan de start... Andere mensen ook dezelfde ervaringen?
Marieke81
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2018, 20:00

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Marieke81 »

Tot nu toe keurig het schema gevolgd, dat gaat ook goed! Leuk om jullie ervaringen te lezen. Maar ben ik dan de enige die al behoorlijk zenuwachtig :shock: is of het wel gaat lukken op 8-4?
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Marieke81 schreef:Tot nu toe keurig het schema gevolgd, dat gaat ook goed! Leuk om jullie ervaringen te lezen. Maar ben ik dan de enige die al behoorlijk zenuwachtig :shock: is of het wel gaat lukken op 8-4?
Gisteren een slechte training; al loom voor de tijd/beetje verkouden, na 12 minuten ging het een halfuurtje wel, maar 'moest' 14km dus het restant was harken/moeizaam... Zo'n training geeft het vertrouwen wel even een knoei, maar wat ik dan doe is ervaringsverhalen hier op de site lezen. Dan komt het vertrouwen wel weer terug, en kan 1 slechte training wel relativeren... :)

Natuurlijk ben ik ook enorm benieuwd hoe het gaat ná km 14, en vooral ná km 30.. maar goed daar kunnen we wel uuuuuren over gaan brainstormen, we zullen het gewoon moeten ervaren straks :)
Cees vd Sijs
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2017, 19:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Cees vd Sijs »

Ook ik ben erg benieuwd naar hoe het de laatste 14 gaat. Ben ervan overtuigd dat de 28 prima gaat lukken. Alles daarna wordt een nieuwe ervaring. Ga ervan uit dat de wilskracht en motivatie, en vooral ook de steun van mijn supporters, groot genoeg zijn. Moet erop vertrouwen dat het sportrusten schema het fysiek mogelijk maakt.
Ik heb een minder prettige periode achter de rug met oplopende hartslagen, ondertussen is deze weer volgens het boekje :)
Betreft voeding ben ik de gelletjes aan het testen. Smerige zoete plaktroep trouwens...ach ik doe er maar 3.
Week van te voren begin ik met opbouwen van voldoende hydratatie, veel glaasjes water tussendoor en opbouw van koolhydraten. Hiervoor heb ik een pot poeder (carbo) aangeschaft. Na de marathon een eiwitten herstelshake.
Het water drinken vind ik nog een lastige. Ik wil geen fles meenemen. Hopelijk valt er normaal te drinken uit de bekers bij de drinkposten zonder dat alles aan de buitenzijde van m`n lijf nat is en ik nog niks binnen heb. Ik wil blijven lopen namelijk. Misschien toch beter een eigen 0,5 liter flesje meenemen en om de 10 een nieuwe aan laten reiken.
Iemand ervaring hiermee en die kan vertellen hoeveel te drinken? Ik ga nu uit van 3 x 0,5 liter maximaal (afhankelijk ook van het weer natuurlijk).

Groet,
Cees
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door SportrustenDemo »

Ik heb mezelf voorgenomen om bij elke drinkpost wat drinken te pakken.. Het schijnt een smart drinking systeem te zijn, zodat niet alle drinken uit je bekertje vliegt maar je uit een soort tuitje moet drinken...

Ik neem zelf alleen gelletjes meer voor onderweg en misschien tijdens een 'supporters-stop dat ik mezelf trakteer op een snoepje/dropje:)
Bas V
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jan 2017, 08:07

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Bas V »

As weekend lijkt het warm te gaan worden. Voldoende drinken wordt dus nog belangrijker. Ik wil niet hoeven stilstaan bij de drankposten. Ik loop weg met een flesje 500 ml sportdrank en nog wat water. Dat water dump ik vlak na de start. Vervolgens pak ik elke drankpost water of sportdrank. Minimaal 1 beker. Gel neem ik vlak voor een post en spoel ik weg met water. Ik laat mij vervolgens 3 keer 500ml sportdrank aanreiken. Ik vindt het geen punt om met een fles in de hand te lopen. Ik wil al met al proberen ongeveer 800 ml per uur te halen (streeftijd net binnen de vier uur). Als het echt warm wordt laat ik mij ook nog extra water aanreiken, of zal bij de eerste posten toch even stilstaan om meer te drinken. Ik denk dat je al blij mag zijn als een beker 150 ml bevat, maar ik ken het systeem in Rotterdam verder niet. Vorig jaar in Enschede deed ik het ongeveer zo en dat is goed bevallen. Het was toen echter wel een graad of 9. Ze hadden daar ook plastic bekers dus al lopend
haalde ik bij lange na die 150 ml niet. Ik zorg dat ik in Rotterdam meer binnen krijg per uur dan toen. Het drinksysteem is volgens mij wel een stuk beter gelukkig. De dagen voor de marathon goed drinken ook natuurlijk.
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Nele »

Heel veel succes aan iedereen die meedoet dit weekend!! :) :)

Ik zou graag lezen hoe het gegaan is, zeker van mensen die de eerste keer meedoen. Ik ben zelf ook voor mijn eerste marathon aan het trainen (eind mei).
Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

Marieke81 schreef:Tot nu toe keurig het schema gevolgd, dat gaat ook goed! Leuk om jullie ervaringen te lezen. Maar ben ik dan de enige die al behoorlijk zenuwachtig :shock: is of het wel gaat lukken op 8-4?

Ik vind het heeel erg spannend: kan me haast niet voorstellen dat het gaat lukken ckr nu het zo warm wordt. Zo nog maar eens wat verhalen lezen van mensen die al eens de marathon deden met sportrusten: dat helpt 😝
Morgen om deze tijd nog maximaal een uur te gaan...

Heel veel succes maar ook plezier iedereen!!
Bas V
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jan 2017, 08:07

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Bas V »

Succes allemaal! Gaat ook echt wel lukken met wat hogere temperaturen.
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door KarinMuller »

Heel veel succes allemaal, morgen! Tuurlijk gaat het lukken. Vertrouw op je training en vertrouw op al die duizenden mensen die je al zijn voorgegaan met sportrusten :D Veel drinken met die warmte! Ik ben heel nieuwsgierig naar de verhalen.
Cees vd Sijs
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2017, 19:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Cees vd Sijs »

UItgelopen! Mijn tijd 5:24.
Schema was 5:08, dit was niet te doen. Al gauw na de 21 had ik veel pijn. Veel te warm en veel te hoge hartslag.
Mijn laatste training was met lange broek en 3 graden. Nu, 1 week later 22 graden. Scheelt wel een paar hartslagen :roll:
Toch gelukt! Binnen streeftijd van 5 1/2 uur :D Met medaille!

Bedankt sportrusten, zonder jullie schema was dit me qua beschikbare trainingstijd en effficient lopen nooit gelukt!
Maartje de Sonnaville
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2018, 20:17

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Maartje de Sonnaville »

Succeservaring! Heerlijk gelopen gisteren. Hartslag was 10 slagen hoger dan de bedoeling, maar dat kwam denk ik door de warmte. Constant in de gaten gehouden dat die niet boven snelste marathon hartslag uit ging komen. Tempo van 9.0/9.5 tot aan einde volgehouden, vlakke wedstrijd gelopen met een snellere tweede helft! Heel veel gedronken en ook een plas-stop gemaakt, maar blij met mijn eindtijd van 4.38, iets sneller dan voorspeld. Nu wel last van bovenbeenspieren, maar dat is het enige. Blijven lachen tot aan de finish. Bijlage is voor mij toch het bewijs dat Sportrusten werkte... de dip in het midden is de plas-pauze :)
Plaats reactie