Pagina 1 van 1

Marathon schema

Geplaatst: 29 nov 2017, 15:56
door Marlies E.
Ik overweeg om volgende jaar een Marathon te lopen en dat wil ik doen met het 14 km schema. Daar heb ik twee vragen over:
1) ik heb een avond in de week tennisles, op dinsdagavond, om daarnaast nog vier keer in de week hard te lopen is voor mij niet haalbaar. Zou ik dan bv "Vogeltjes kijken" uit het schema kunnen halen? De tennisles is wel intensiever dan vogeltjes kijken.
2) Even van uitgaande dat ik mijn tennisles er in kan houden, zou ik graag op de volgende dagen willen trainen: zondag (of zaterdag), woensdag en vrijdag. En dan bij voorkeur op zondag (of zaterdag) en op woensdag de langere/duur lopen. Past dat dan in het schema?

Re: Marathon schema

Geplaatst: 29 nov 2017, 16:15
door Reinier
Zit net in het (e)boek te lezen:
Over vogels kijken: "Mensen die langer dan drie uur doen over de marathon kunnen de kortste training inwisselen voor een andere sport, tennis, sportschool of iets anders." Dus dat past precies bij jouw gedachte om een training in te wisselen.

In het marathonschema wordt meestal uitgegaan van :
Di duurloop, Wo vogels kijken/intensief, Vr intensief/vogels kijken, Zo duurloop

Succes met je voorbereiding!

Re: Marathon schema

Geplaatst: 29 nov 2017, 22:25
door RunningRob - Sportrusten
Hoi Marlies,

Nog een korte toevoeging op Reinier:
Je bent in principe vrij om te kiezen wat je op welke dag doet, maar wat wel belangrijk is dat je rustdagen afwisseld met trainingsdagen.

Dus als je 3 dagen in de week loopt heb je maximaal 2 rustdagen achter elkaar en als je 4 keer in de week loopt maximaal 2 trainingsdagen achter elkaar. Dan maak je optimaal gebruik van de "supercompensatie"

Uiteraard is het geen probleem als het eens een week anders gaat, maar probeer het wel als regel aan te houden.

met blijde groet,

Rob

Re: Marathon schema

Geplaatst: 05 dec 2017, 16:17
door Linda_Rotterdam
In het boek en het losse schema is het toch anders verdeeld over de week, en wat mij betreft wat handiger:

1: Duurloop
2: Rust
3: Intensief
4: Rust
5: Vogels kijken
6: Duurloop
7: Rust

Ik begin dan meestal gewoon met 1 op maandag, maar dat kan je natuurlijk zo schuiven dat t het beste uitkomt. Ik laat vaak om de beurt eens vogels kijken en de intensieve training vallen. Dat merk je snel genoeg, wat je die week aan kunt naast die andere sport(en).