Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Plaats reactie
3L
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2017, 23:07

Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door 3L »

Beste Sportrusters,

In april heb ik mijn eerste marathon gelopen. Uiteraard met het sportrustenschema!
Hier en daar wordt ik voor gek verklaard, maar uiteindelijk heb ik meerder mensen mogen verbazen door 'relatief' makkelijk de marathon te lopen. Men hoort alleen max. 14km, legt daar de nadruk op, maar beseft niet dat je toch ongemerkt (4x per week trainen) best veel kilometers maakt.

Even kort mijn ervaring van mijn eerste marathon, ook omdat hierin een stuk informatie voor mijn vraag ligt:

Zondag 9 april jl., sta ik dan aan de start in mijn geboortestad van die 42km en een beetje. Met name dat beetje, zijn achteraf de mooiste meters van mijn eertse marathon geweest. Geheel voorbereid, van gelletjes tot extra waterflesjes, loop ik voortvarend de eerste kilometers. Mijn trainingstijden, wijzen op een eindtijd tussen de 3:45 en 3:50. Ik heb mijn zinnen gezet om onder de 4 uur te lopen. Ik start op 5min30/km en hou mijn hartslag goed in de gaten. Maar het is warm, erg warm. Veel warmer dan tijdens mijn trainingsmaanden. Na drie kilometer zit ik al op de hartslag van mijn eerste 14km-punt, wat nu?!?!

Stug blijf ik doorlopen, ik minder mijn tempo wel iets, maar niet veel. Die 4 uur maximaal is me heilig...

De eerste 14 km gaat prima, en ik glimlach als ik de banner van Sportrusten voorbij loop. Inmiddels zit ik op 17km en het blijft knagen: Toch blijft die hartslag te hoog, zeker 10 slagen hoger dan bij mijn gemiddelde training. Tussen kilometer 17 en 24 blijft mijn gedachten als een pingpongbal in mijn hoofd heen en weer gaan. Wat is wijsheid; stug blijven doorlopen, focussen op de max. 4 uur en wellicht ergens de man met de hamer tegen komen; of terugvallen op mijn schema en traingen..? Gelukkig kies ik voor het laatste... Ik laat die tijd van max. 4 uur varen, ga op mijn 'hoge' marathonhartslag lopen.

Achteraf is dat mijn redding geweest en heb ik een heerlijke marathon gelopen. En dacht ik regelmatig aan mijn collega, die 2 marathons heeft gelopen en zei: "Vergeet niet te genieten, dat ben ik bij mijn eerste marathon vergeten!". Ik heb genoten en hem uiteindelijk met een mooie tijd van 4:07:54 uitgelopen...

Toch blijft het kriebelen en wil ik hem onder de 4 uur gaan lopen, dus de tweede marathon komt eraan. En zodoende is mijn vraag geboren, over mijn nieuwe hartslag.
Afgelopen jaar trainde ik met de hartslag 159 als lage en de 164 als hoge marathonhartslag. Maar mijn gemiddelde hartslag van de marathon is 166.

Kan ik nu die 166 aanhouden als mijn gemiddelde marathonhartslag (dus 163 als lage en 168 als hoge) voor mijn komende trainingsperiode. Of is het verstandig om mijn marathonhartslagen van vorig jaar aan te houden..?

Met vriendelijke groet,
Martin

Ps.
Waarom was dat beetje, van die 42km en een beetje achteraf nou de mooiste meters? Omdat ik op ca. 200 meter voor de finish een mensenmassa hoorde juichen. Voor me liep op ruim 40 meter niemand, dus ik dacht bij mijzelf, ik zal wel worden ingehaald door een bekend iemand ofzo. Terwijl ik omkijk zie ik niemand en krijg opeens krijg ik het besef dat die mensen allemaal voor mij staan te juichen. Met kippenvel ben ik over de finish gelopen...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martin,

Gefeliciteerd met je prestatie! Mooi gedaan! :D :D
3L schreef:Afgelopen jaar trainde ik met de hartslag 159 als lage en de 164 als hoge marathonhartslag. Maar mijn gemiddelde hartslag van de marathon is 166.

Kan ik nu die 166 aanhouden als mijn gemiddelde marathonhartslag (dus 163 als lage en 168 als hoge) voor mijn komende trainingsperiode. Of is het verstandig om mijn marathonhartslagen van vorig jaar aan te houden..?
De 166 is een goede richtwaarde, echter dit hoeft niet het gemiddelde te zijn. Je begint op je lage marathonhartslag en die loopt dan op naar je hoge marathonhartslag rond km 30. Daarboven loopt je op gevoel en dit mag oplopen, daarvoor doe je de intensieve trainingen. Je gemiddelde hoeft dus niet tussen de lage en de hoge marathonhartslag in te liggen.

Verder was de marathon van Amsterdam vrij extreem in temperatuur, in tegenstelling tot de weken daarvoor die niet zo warm was. Dat vertroebelt de meting enigzins.

Je zou, in het begin van de trainingsperiode, 161 en 166 kunnen aanhouden, en dan eens kijken wat je tempo is op hartslag 161. Dit zou (ongeveer) overeen moeten komen met je marathontempo. En als dit resulteert in een tijd onder de 4 uur dan moet het goed komen :)

Met blijde groet,

Rob
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door mirjamst »

RunningRob - Sportrusten schreef:
3L schreef:Afgelopen jaar trainde ik met de hartslag 159 als lage en de 164 als hoge marathonhartslag. Maar mijn gemiddelde hartslag van de marathon is 166.

Kan ik nu die 166 aanhouden als mijn gemiddelde marathonhartslag (dus 163 als lage en 168 als hoge) voor mijn komende trainingsperiode. Of is het verstandig om mijn marathonhartslagen van vorig jaar aan te houden..?
De 166 is een goede richtwaarde, echter dit hoeft niet het gemiddelde te zijn. Je begint op je lage marathonhartslag en die loopt dan op naar je hoge marathonhartslag rond km 30. Daarboven loopt je op gevoel en dit mag oplopen, daarvoor doe je de intensieve trainingen. Je gemiddelde hoeft dus niet tussen de lage en de hoge marathonhartslag in te liggen.

Verder was de marathon van Amsterdam vrij extreem in temperatuur, in tegenstelling tot de weken daarvoor die niet zo warm was. Dat vertroebelt de meting enigzins.

Je zou, in het begin van de trainingsperiode, 161 en 166 kunnen aanhouden, en dan eens kijken wat je tempo is op hartslag 161.
Ha Rob,
Op basis hiervan een soortgelijke vraag. Ik heb ook Rotterdam gelopen afgelopen april op die plotseling warme dag. Gemiddelde hartslag was 154, terwijl getraind op 143 en 148. Als ik jouw advies aan Martin doortrek: kan ik dan bij de start 149 als lage marathonhartslag pakken en 154 als de hoge?

Ben erg benieuwd!

Groeten Mirjam
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mirjam,
mirjamst schreef: Als ik jouw advies aan Martin doortrek: kan ik dan bij de start 149 als lage marathonhartslag pakken en 154 als de hoge?
Je kan het proberen, maar ook hier als opmerking: Check je tempo: je trainingstempo op lage marathonhartslag (die je loopt tijdens het begin van de marathon) dient ongeveer overeen te komen met je marathontempo. Als dit beduidend hoger ligt, train je te hoog op hartslag. ;)

Laat je weten hoe het gaat?

Met blijde groet,

Rob
3L
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2017, 23:07

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door 3L »

Dank je wel Rob!

Groet,
Martin
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door mirjamst »

RunningRob - Sportrusten schreef: Je kan het proberen, maar ook hier als opmerking: Check je tempo: je trainingstempo op lage marathonhartslag (die je loopt tijdens het begin van de marathon) dient ongeveer overeen te komen met je marathontempo. Als dit beduidend hoger ligt, train je te hoog op hartslag. ;)

Laat je weten hoe het gaat?

Met blijde groet,

Rob
Over dat tempo: ik neem aan dat ik dan kan kijken naar verwachte tempo obv 10km tijd (of in mijn geval liever hm-tijd omdat die qua afstand dichterbij komt en een stuk sneller is)? Mijn tempo tijdens de marathon zelf lag met die warmte nl veel lager dan wat haalbaar had moeten zijn op basis van zelfs mijn 10km tijd.

Iig bedankt vast voor je reactie, ben heel benieuwd wat er mogelijk zal zijn in Rotterdam in 2018...
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door ditgaatlukken »

Mag ik hier ook nog even op inhaken?
Ik heb onlangs de marathon Amsterdam gelopen in 3.58 met een gemiddelde hartslag van 162. Dit was mijn eerste marathon en is geheel naar wens verlopen, behalve dan dat ik de verhalen over 'fit over de finish' en 'amper spierpijn' niet kan onderschrijven :mrgreen:

Ik heb getraind op hartslag 159. Daarbij liep ik echter aanzienlijk harder dan het marathontempo (5.35) volgens het schema.
Tijdens de marathon kwam eea toch mooi bij elkaar (ws ook door de spanning en het warme weer).
Maar nu verder... Wat is wijsheid voor mijn eventuele volgende marathon? Ik zou het namelijk wel leuk vinden om mijn tijd te verbeteren.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Na je eerste marathon en welke hartslag nu?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi schrijvers,
mirjamst schreef:ik neem aan dat ik dan kan kijken naar verwachte tempo obv 10km tijd (of in mijn geval liever hm-tijd omdat die qua afstand dichterbij komt en een stuk sneller is)?
Ja, dus als je traint op (lage) marathon hartslag zou je km tijd ongeveer overeen moeten komen met de verwachte marathon tempo:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
ditgaatlukken schreef:Maar nu verder... Wat is wijsheid voor mijn eventuele volgende marathon?
Als je een marathon hebt gelopen, dan is dit een mooie indicatie voor je marathonhartslag. Bedenk dus wel dat je in het begin eronder loopt en in de laatste 10- 12 km erboven mag lopen. Dus ik denk dat je met een hartslag van 159 nog steeds goed aan het trainen bent.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie