Dublin Marathon

Plaats reactie
jeroenwouters
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 13:43

Dublin Marathon

Bericht door jeroenwouters »

Dag allen,

Hierbij mijn ervaring met sportrusten voor mijn eerste marathon afgelopen zondag in Dublin. We gingen met een groep van vier, waarbij drie van ons voor het eerst een marathon liepen (en ik de enige was die het sportrusten schema heeft gevolgd).
Mijn voorbereidingsperiode verliep heel goed. Ik heb eigenlijk elke week het 'vogels kijken' overgeslagen, wel trouw alle trainingen verder gevolgd. Dit ging me goed af. Vijf weken van tevoren heb ik nog een halve marathon gelopen (harder dan gepland), drie weken ervoor toch één keer 27km getraind onder marathon hartslag.
Mijn hartslagen waren 160 laag, 165 hoog en 170 intensief met een snelste 10km op 46:00. Geschatte marathon tijd was 3:58, dat zou precies mooi zijn vond ik zelf.
Start van marathon inderdaad hartslag wat aan de hoge kant, wilde eigenlijk de eerste 10km op 150bpm lopen, maar ging al snel naar mijn lage marathon hartslag van 160bpm. Bleek dat het de eerste 13km ook redelijk vals plat omhoog ging... Hierdoor kwam mijn schema niet helemaal goed uit. Kwam op 20km al op mijn hoge marathonhartslag, dus tempo ging omlaag (zat rond de 5:30/km, toen naar 5:45-5:50). Liet het schema een beetje varen en liep wel lekker door tot ongeveer 35km. Helaas toen lichte kramp in mijn rechter kuit en rustiger doorgelopen (inmiddels rond de 6:20-6:30 per km). Vrienden van mij waren een stuk voor, maar die kwam ik uiteindelijk 3km voor de finish tegen en haalde ze alle drie in. Tijd uiteindelijk 4:11:35, wel 500m te ver de afstand. Trots dat het gelukt is!

Sportrusten beviel heel goed, redelijk vlak kunnen lopen en fijn om een houvast te hebben met je hartslag. Ik vond vooral de tijdbesparing in de voorbereiding ook erg fijn met een druk gezin! En geen blessures ;)

Groet,
Jeroen
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Dublin Marathon

Bericht door jleeuwer »

Goed gedaan!

10 minuten verliezen ten opzichte van je schema is niet zo vreemd. Ik verlies meestal 15 minuten op de 2e helft.

Nog eentje?
jeroenwouters
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 13:43

Re: Dublin Marathon

Bericht door jeroenwouters »

Dank je! Voorlopig hou ik het bij één ;). Misschien over een paar jaar weer!
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Re: Dublin Marathon

Bericht door KarinMuller »

Dank je wel, Jeroen! Wat goed zeg. Gefeliciteerd met je eerste marathon. Geweldig dat je zo dicht bij je gewenste tijd zat!
HEt stelt me gerust. Mijn eerste is zondag en behalve de hartslagen (mijne zijn beduidend lager) klinkt het alsof we hetzelfde aangehouden hebben: vogels kijken laten lopen, als dat zo uitkwam en vijf weken geleden een halve (ook ik iets te snel :shock: :shock: ) Als ik jou zo lees komt dat wel goed, zondag en hoef ik niet zo te twijfelen. Zolang ik me op de bruggen (NYC marathon) maar een beetje inhoud. Thanks!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Dublin Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,

gefeleliciteerd met deze mooie prestatie! Hulde :D :D

met blijde groet,

Rob
jeroenwouters
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 13:43

Re: Dublin Marathon

Bericht door jeroenwouters »

Komt goed Karin, succes!
Plaats reactie