Hartslag en menstruatie

Plaats reactie
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Hartslag en menstruatie

Bericht door KarinMuller »

Inderdaad, deze is voor de dames. Ik merk dat mijn rusthartslag wisselt in de maand, afhankelijk van waar ik zit in mijn cyclus. Tot nog toe, als mijn rusthartslag 5 slagen hoger is (dit is een keer gebeurd, twee dagen na een halve marathon) sla ik een training over. Maar als mijn rusthartslag al drie slagen hoger is als ik een dag voor de menstruatie zit, dan zit ik al snel aan 5 slagen verschil. Ik merk dat ik ook bevattelijker ben voor verkoudheden en kleine pijntjes in de week voor mijn menstruatie.

Heeft iemand van de dames die al langer sportrusten doet, hier al eens naar gekeken. Of ben ik de enige die een verschil in rusthartslag ziet voor en tijdens menstruatie? Moeten wij vrouwen uberhaupt op dezelfde wijze omgaan met onze hartslag als de heren? Dit betekent dat wij dames, niet alleen zouden moeten kijken naar onze rusthartslag, maar deze in relatie moeten zien met onze cyclus.

Dames, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag en menstruatie

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Karin,

Goede vraag, ik had me dit nooit gerealiseerd en dit zou natuurlijk goed kunnen. Ik benieuwd naar reacties! Ook als dames dit niet herkennen is een reactie welkom!

Met blijde groet,

Rob
Reo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2017, 06:55

Re: Hartslag en menstruatie

Bericht door Reo »

Hoi Karin

Een beetje laat deze reactie maar toevallig vanochtend rustpols genomen op 1e dag cyclus en die was normaal.
Ik merkte wel dat de cyclus ineens twee dagen korter duurde; normaliter kan ik er de klok op gelijk zetten dus ik was wel verbaasd. Zou inderdaad fijn zijn wat meer dames hierover te horen.

Groetjes!
mariekemeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 20:27

Re: Hartslag en menstruatie

Bericht door mariekemeisje »

Ik meet al heel lang m'n rusthartslag ( met fitbit ) . en naast dat er uiteraard schommelingen inzitten die gebasserd zijn op training , verkoudheden en dergelijke is er echt een hele duidelijke cyclus in mijn hartslag te herkennen.

Prachtige "sinus", grafiek met m'n maandritme mee.
Zo'n 5 slagen verschil in de maand.
Waarbij het tijdens m'n menstruatie juist laag is en halverwege m'n cyclus op z'n hoogst.
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Re: Hartslag en menstruatie

Bericht door KarinMuller »

Dank dames, voor jullie reactie! Interessant! Ik ga het vanaf nu wat strikter bijhouden. Ook om te kijken of de overgang wellicht van invloed is, zo niet nu, dan wellicht in een later stadium. Maar die vijf slagen verschil zijn zo gek nog niet dus als ik het goed begrijp. Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie