Kust Marathon

Plaats reactie
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Kust Marathon

Bericht door Sanne »

Goedemiddag,

Over ruim 2 weken ga ik de Kust Marathon lopen.
Zag dat Bobbi dit ook gaat doen/ wie gaat er nog meer?
Ik weet dat de vraag eerder is gesteld maar kan hem niet meer vinden.
De marathon is op Zaterdag, wat voor advies heb je voor de indeling van de laatste twee weken Rob?
Is het idee om de 14, 6 en 12km op vrijdag/ zaterdag en zondag te lopen zodat je de rust dagen voor de marathon houdt?
Alvast bedankt.

Groeten Sanne
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kust Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sanne,

Ik de week voor de marathon loop je alleen twee keer 12 minuten, dus geen lange afstanden meer.

Je laatste lange training doe je op de zondag voor de marathon. Maandag en woensdag voor de marathon kun je dan nog een 12 minuten loop doen (op wedstrijdhartslag) en de overige dagen rust je.

Met blijde groet,

Rob
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Kust Marathon

Bericht door Sanne »

Hallo Rob,

toch nog een vraagje ik volg het schema via het boek. Nu wordt er in de online versie met een hoge en lage hartslag gewerkt.
Wat is de marathon hartslag verkregen uit het boek? In mijn geval 157. Is dit het gemiddelde, de hoge of de lage hartslag?
Wat is ongeveer de bandbreedte 154 - 160? Dit om bij de marathon eventueel goed gevoel te houden als hij toch een paar slagen hoger is ;-).
Alvast bedankt.

Groeten Sanne
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kust Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sanne,

Het gemiddelde. Het verschil tussen lage en hoge marathonhartslag is ongeveer 5 slagen.

Met blijde groet,

Rob
WouterMonden
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2017, 19:03

Re: Kust Marathon

Bericht door WouterMonden »

Sanne, hoe ging het? Ik heb hem gisteren ook gelopen. Ik vond het heerlijk maar ook erg zwaar. Na het strand waren mijn benen kapot. Hoewel mijn HR daar keurig laag blijf, heb ik er toch teveel kracht voor gebruikt, denk ik.

Mijn tijd was 4:46:00, een uur boven mijn PR maar dat geeft niet. Door alle hoogteverschillen had ik veel moeite mijn ademhaling op peil te houden. Hoe ging dat bij jou?
Christiaanjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 feb 2016, 18:04
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kust Marathon

Bericht door Christiaanjanssen »

Ik heb de Kustmarathon gisteren ook gelopen. Op aanraden van een Zeeuw die zei dat het de mooiste en zwaarste marathon is van Nederland. Zeker niet overdreven.
Dit was mijn 2de marathon waarvoor ik het Sportrusten schema heb gebruikt. Dat bevalt mij prima. Ik was dit keer niet uit op een nog betere tijd omdat ik wist dat strand en heuvels niet mijn ding zijn.
Ondanks het weer heb ik deze marathon in 4:52 gelopen, 38 minuten boven mijn PR, maar die was in het vlakke Lucca en een jaar of 6 geleden.

Hartslag keurig rond 148, maar snelheid na de 30 km wisselde nogal. Door de trappen en de heuvels.

Ik ben nog steeds tevreden over het schema en de prestatie. Ik heb ooit gezegd dat ik na 10 marathons zou stoppen, maar misschien toch volgend jaar marathon nr 11.
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Kust Marathon

Bericht door Sanne »

Hallo Wouter, ben ook in Zoutelande aangekomen ;-) en behoorlijk tevreden.
Was een van de zwaardere hoorde ik van deelnemers die hem vaker gelopen hadden.
Wat het extra zwaar maakte waren de windkracht 6-7 tegen, muv laatste 4 km. De eerste twee uur regen, waardoor ik 4 behoorlijke blaren liep en het hoogwater op de strand. Wat positief was dat de temperatuur goed was en strand niet al te mul.
Ik had mij voorgenomen om eerste 10k 154/5 te lopen tot 20k 156/7 en tot 30k max 159 slagen per minuut.
De eerste helft ging erg goed soms zelf slag lager dan geplant en had een mooi treintje gevonden (uit de wind gelopen).
Nadat we bij 19k de tweede keer het strand opgingen liep de hartslag flink op tot 167 waarbij het tempo lager was. Wilde blijven aanhaken omdat ik niet vol in de wind wilde ploeteren en hoopte dat ik hartslag tot einde zou kunnen vasthouden. Toen we het strand afgingen had ik 180 en moest voor het eerst de strandopgang wandelen.
Hierna kreeg ik hartslag terug naar 167. Dacht hem uit te kunnen joggen maar de hoogte verschillen en trappen waren op dat moment te veel voor mij. Heb dus omhoog vaak moeten lopen. Ben erg tevreden over de prestatie. Tijd is minder van belang.
4:42:26 ook zo'n 50 min langzamer als mijn pr.
Bobbi
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 feb 2017, 21:17

Re: Kust Marathon

Bericht door Bobbi »

Hoi allemaal,

Gisteren voor het eerst in mijn leven (ik ben 48) een marathon gelopen. En dan onder die omstandigheden. Het was echt afzien en ik had niet verwacht dat ik het zou gaan redden. Tot aan het stand in Vrouwenpolder ging het prima. Op het strand veel energie verbruikt en mijn spieren leken inderdaad kapot te gaan. In de Manteling (de heuvels na het strand) had ik overal kramp. Geregeld een stukje gewandeld. Uiteindelijk heb ik hem toch uitgelopen in 5,26. Ik ben er erg trots op.
De hartslagen heb ik niet kunnen gebruiken. Na 7 km begaf mijn hartslagmeter het :x

Groetjes Bobbi
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kust Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Toppers,

Hulde! Gefeliciteerd met jullie prestatie! :) :) :)
Dank voor jullie mooie verhalen!

met blijde groet,

Rob
Cis1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2016, 10:18

Re: Kust Marathon

Bericht door Cis1971 »

Hoi,

Zaterdag de kustmarathon gelopen. Dit was m’n 4e marathon, de 2e met Sportrusten. Op de kustmarathon een pr van 22 min, super blij mee! Rotterdam liep ik sneller maar deze marathons zijn niet te vergelijken. De kustmarathon is een prachtige marathon met strand, duinen en bossen, zaterdag met veel wind en regen. Tot 30 km heerlijk gelopen, daarna werd het zwaar. Bij 37 km toch weer hersteld. Om 4.28 over de finish in Zoutelande!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kust Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Cis,

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie! :D
En wat een verbetering! :o

Ik begin toch wel nieuwsgierige te worden naar deze marathon ;)

met blijde groet,

Rob
Christiaanjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 feb 2016, 18:04
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kust Marathon

Bericht door Christiaanjanssen »

RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Cis,

Ik begin toch wel nieuwsgierige te worden naar deze marathon ;)

met blijde groet,

Rob
Rob, ik heb 9 city marathons gelopen en afgelopen zaterdag de Kustmarathon. In alle opzichten een heel andere ervaring. Omgeving bij de kustmarathon is iedere keer weer anders: van dorpen, door bossen, over kust-kunstwerken, strand, duinen etc. Vlak, heuveltjes en flinke heuvels. Harde en zachte ondergronden. En zaterdag dan ook nog eens flink wat regen en veel wind, meestal tegen of vanaf de zijkant. Ik vind het een verrijking van het marathonlopen.

Christiaan
Cis1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2016, 10:18

Re: Kust Marathon

Bericht door Cis1971 »

Vanaf 1 jan start de inschrijving, echt een aanrader Rob!!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kust Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Haha, dank voor jullie enthousiaste reacties! :D

Ik moet er nog even over denken maar ik heb op 1 januari alvast een herinnering in mijn agende gezet!

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie